Sid sikkert, uanset hvor i bilen du sidder

October 29, 2021

Hvilken skade kan en mobiltelefon i en skjortelomme forvolde? Hvem bør sidde til højre på bagsædet i bilen? Svarene på disse spørgsmål vil også hjælpe dig til at køre mere sikkert!

I en af vores tidligere artikler kom vi med gode råd til, hvordan man som fører indstiller sædet, så man sidder både behageligt og sikkert, og hvordan man får den optimale siddestilling bag rattet. Og nu er det blevet tid til at spænde sikkerhedsselen! Sikkerhedsselens placering er et vigtigt aspekt i forhold til sikkerheden. Den nederste del af selen skal altid være placeret hen over hoftepartiet – ikke maveregionen. Selv om kroppen, uanset hvor selens nederste del er placeret, i tilfælde af et sammenstød med en anden bil vil blive holdt tilbage, vil påvirkningen af kroppens indre organer være meget forskellig. Den øverste del af selen skal optimalt set være placeret hen over midten af brystkassen og altid hen over midten af skulderen. Den må aldrig sidde for tæt på halsen.


Det er samtidig en god idé at være opmærksom på alle former for telefoner, skriveredskaber, nøgler, halskæder og lignende – sikkerhedsselen må aldrig være placeret hen over den slags ting. Disse genstande kan nemlig forvolde alvorlige skader, hvis de skubbes ind i kroppen.

TIP: Selv på et meget fremskredent stadie i graviditeten er det stadig tilladt for kvinder at køre bil. De skal dog være forsigtige i forhold til, hvor de placerer den nederste del af sikkerhedsselen – her er ”hoftepartireglen” dobbelt så vigtig, da det samtidig udgør en risiko for fosteret, såfremt sikkerhedsselen placeres hen over maveregionen. Der findes særlige tilbehørsartikler på markedet til dette formål, fx en tynd pude med en rem, som clipses på sikkerhedsselen. Når kvinden sidder på denne pude, trækker remmen sikkerhedsselen ned under kvindens mave.

Smæk ikke benene op

Når det gælder forsædepassageren i bilen, er der også her et par grundlæggende sikkerhedsregler, der kommer på tale. Personer, der sidder på denne plads, har ofte en tendens til at køre sædet langt tilbage og læne ryglænet tilbage – især hvis der ikke sidder nogen bag dem. Men når de gør det, kommer de ud af sikkerhedsselens effektive zone, fordi selen så ikke længere sidder tæt ind til kroppen, som den skal. ”I det øjeblik sikkerhedsselen ikke sidder tæt ind til kroppen – og det uanset om det er i skulderområdet eller endnu længere nede på brystkassen – er der risiko for, at man kan få indre kvæstelser,” forklarer Robert Šťastný, som er medlem af ŠKODAs Road Safety Research-team. En yndet siddestilling, men også en meget farlig fejl at begå, er at smække benene op på instrumentpanelet. Når airbaggen udløses med gevaldig kraft og hastighed, resulterer den nemlig ofte i ret så alvorlige kvæstelser. ”Airbaggen skubber i den situation benene ind i kroppen med ufatteligt stor kraft. Dette forvolder ikke blot skade på benene, men også på lænden, samtidig med at hovedet slynges fremad i retning mod knæene. Denne kombination kan have virkelig tragiske følger,” advarer Šťastný.


”Brug af sikkerhedssele på bagsædet er af helt afgørende betydning. I tilfælde af et sammenstød flyver kroppen fremad, hvilket forvolder kvæstelser på hovedet og den øverste del af rygraden på den person, der sidder foran,” påpeger Šťastný.

Placering på sæder

Hvem bør egentlig sidde på anden sæderække? Det er tit anledning til spekulation og overvejelse. Vores trafikekspert har her nogle praktiske retningslinjer. ”Tænk på de situationer, hvor du og din familie har brug for at kunne komme ud af bilen hurtigt. Fx i tilfælde af en ulykke eller andre lignende situationer. Personerne i bilen skal altid sidde på en sådan måde, at det er nemt at evakuere bilen hurtigt via dørene i bilens højre side ind mod vejkanten. Et eksempel: En baby i et babysæde med en af babyens forældre siddende ved siden af. Her skal forælderen altid sidde til højre bag passagersædet, så vedkommende hurtigt kan løsne babyen eller hele sædet og slippe ud af bilen i højre side. Hvis forælderen sidder på den modsatte side, skal vedkommende stige ud på vejen og gå rundt om bilen eller kravle hen over babysædet inde i bilen,” siger Šťastný.


Noget tilsvarende gør sig gældende, hvis der er børn på forskellige alderstrin i bilen – i en sådan situation skal den ældste, som måske allerede er i stand til at reagere i krisesituationer og løsne sikkerhedsselen for andre passagerer, for eksempel sidde i højre side. På tilsvarende vis skal der i en 7-personers bil på anden sæderække på sædet til højre sidde en person, der i tilfælde af en ulykke er i stand til at komme ud på egen hånd og kan klappe ryglænet frem for passagererne på tredje sæderække. Sagt på en enkel måde, så må man aldrig blokere udgangen med et Isofix-sæde for eksempel. Og de samme principper bør gælde, når man sætter børn af ved skolen for eksempel.

Ligesom rallykørere

Når det drejer sig om børn som passagerer, har Robert Šťastný et par gode råd, som fortjener opmærksomhed. ”Der er nogle børn, som endnu ikke har nået skolealderen, der foretrækker at sidde på sædehynden uden ryglænsdelen. Men på den måde er hovedet og nakken ikke beskyttet i tilfælde af en sidekollision. Jeg har derfor denne appel til alle: Hold jeres børn i et komplet sæde så længe som muligt, indtil de vokser ud af det. Det vil som regel være i otte- til ti-årsalderen.” Gruppepres spiller i den forbindelse ofte en rolle, da jævnaldrende børn kan finde på at gøre grin med dem, der sidder i et komplet børnesæde. Men her bør sikkerheden komme i første række. Toprallykører Jan Kopecký har for eksempel også skabt opmærksomhed om dette i en forebyggende kampagne. ”Hør nu lige her. Selv jeg har et sæde, som beskytter hele mit hoved, i min racerbil,” siger han som en opfordring til børn om at vente med at skifte til en selepude så længe som muligt.


Babyer skal også sidde i et bagudvendt børnesæde, så længe de kan sidde sikkert i sædet. De skal altid sidde bagudvendt. Også på forsædet, hvor man aldrig må glemme at frakoble forsædepassagerens airbag. ”I dag er der en tendens til at anvende bagudvendte sæder selv til større børn på, lad os sige, op til fire år. Sikkerhedseksperter er klart fortalere for dette: Kollisionskraften fordeles her bedre i tilfælde af en kollision. Så selv om nogle børn måske ikke er hundrede procent komfortable med det, så vil vi altså alligevel råde dem til at sidde i bilen på denne måde, da det helt uden sammenligning er mere sikkert,” siger Šťastný som en appel til forældrene.