Det bedste fra begge verdener

En plug-in-hybridbil som OCTAVIA iV og SUPERB iV fra ŠKODA giver dig det bedste af to bilverdener: Elbilens klimavenlige og lydløse kørsel på strøm og benzinbilens rækkevidde og hurtige tankning. Og ikke mindst kombinerer den intelligente drivlinje med elmotor, brændstofmotor, batteri og DSG-automatgearkasse de to verdener, så du kører optimalt i enhver situation.

Smidig acceleration

OCTAVIA iV og SUPERB iV sætter i gang uden nogen form for ryk eller lyd og glider lige så stille af sted. Men det er ikke kun den rykfrie og lydløse igangsætning, der er en sand nydelse – elmotoren har også en bedre respons end forbrændingsmotoren, fordi den yder det maksimale drejningsmoment i det øjeblik, din fod trykker på speederen. Den øjeblikkelige og smidige acceleration gør det til en nydelse at drible gennem byens start-stop-trafik. Du ser hullet i trafikken, trykker på speederen og smyger dig lydløst igennem.

Se rækkevidden på el

OCTAVIA iV og SUPERB iV informerer dig løbende om rækkevidden på strøm via infodisplayet mellem omdrejningstæller og speedometer, ligesom du kan få mere detaljeret viden om strømforbrug og rækkevidde via midterkonsollens touchskærm. Her viser rækkeviddemonitoren ikke kun rækkevidden baseret på det aktuelle strømforbrug ¬– den kan også vise den ekstra rækkevidde, som du opnår ved at slukke for elektriske funktioner som klimaanlæg, sædevarme, elbagrude etc. Den aktuelle rækkevidde ved en one-way-tur kan ses på navigationsanlæggets kort, hvor det område, der ligger indenfor rækkevidden, er markeret og konstant ændrer form og størrelse alt efter forbrug og hvilken type veje, der ligger på den rute, som navigationsanlægget har foreslået.

Ingen panik – benzinmotoren træder til

Kommer rækkevidden ned på et et-cifret tal, ville du begynde at spotte lidt febrilsk efter en ladestander, hvis du kørte i en elbil, men det behøver du ikke i en plug-in-hybridbil. Når rækkeviddemonitoren nærmer sig nul, springer en lille omdrejningstæller i gang og fortæller, at benzinmotoren nu tager over som den primære drivkraft. Nu er OCTAVIA iV og SUPERB iV automatisk skiftet til hybrid-program, hvor elmotoren kun bidrager til fremdriften ved hjælp af den strøm, der genereres via bremserne eller ved motorbremsning, hvor elmotoren fungerer som generator. Du mærker ikke drivlinjens vekslen mellem benzinmotor og elmotor, men touchskærmen kan vise de vekslende energistrømme i bilen under kørslen.

God kørekomfort og stressfri kørsel

Når du kører på motorvej, er OCTAVIA iV og SUPERB iV mest brændstoføkonomisk, hvis den køres i hybrid-programmet – især i tæt trafik, hvor elmotoren bidrager mere til kørslen. Gearskiftene i DSG-automatgearkassen er prioriteret efter bedst mulig brændstoføkonomi, og elmotoren supplerer turbomotoren med drejningsmoment, så behovet for at geare ned og hente ekstra motorkraft til acceleration er minimalt. Ikke alene gavner det brændstoføkonomien – det giver også god kørekomfort og stressfri kørsel.

Oplad batteriet, mens du kører

Hvis du har brug for at køre på strøm, når du når frem til din slutdestination, kan du ved et tryk på Driving Mode-knappen skifte til et Battery Charge-program. Her oplader turbomotoren batteriet under kørslen, og brændstofforbruget vil derfor stige en anelse. Til gengæld er det muligt at lade batteriet så meget op under kørslen, at rækkevidden på strøm kan øges med 15-20 km, hvis du kører med lidt omtanke. DSG-automatgearkassen kan sættes ned i ’B’, hvor elmotoren motorbremser ekstra meget og genererer mere strøm til batteriet. Faktisk motorbremser OCTAVIA iV og SUPERB iV så meget, at du vænner dig til ikke at bruge bremserne – medmindre det er yderst nødvendigt. En energimåler viser, om du regenerer strøm eller bruger den, så der kan hurtigt gå lidt sport i at se, hvor meget strøm og ekstra rækkevidde du kan ’opsamle’!

Strøm til sportslig kørsel

Strømmen i OCTAVIA iV og SUPERB iV kan bruges til andet end at køre uden emissioner eller med lavt brændstofforbrug. Den kan også løfte motorkraften og præstationerne til et nyt niveau.

Et tryk på sport-knappen ved gearvælgeren indstiller alle parametre på sportslig respons og maksimale præstationer. Elmotoren og turbomotoren forener alle kræfter og gør SUPERB iV og OCTAVIA iV lynhurtig. Du mærker ikke kun den ekstra motorkraft i speederen – du hører den også, for motorlyden får en mere snerrende tone i sport-programmet. Men den er aggressiv på en tilpas underspillet facon, og det samme kan siges om måden, som motorkraften leveres på. Accelerationen er på samme tid både hurtig og udramatisk, så hold ekstra øje med fartgrænserne...

Find din tætteste ladestander