iV-biler har færre dele, der kræver service og vedligeholdelse, og det reducerer omkostningerne ved ejerskab.
Men ligesom konventionelle biler kræver iV-biler også regelmæssig service. Serviceeftersynet omfatter en kontrol af specifikke elektriske komponenter inklusive batteriets kølesystem.
Hvis det er nødvendigt at foretage specialiserede (typisk elektriske) reparationer, anbefaler vi altid, at du bruger et autoriseret værksted, som råder over højtuddannede mekanikere og diagnoseteknologier i topklasse.
1. Husk at bruge bremserne
Den regenerative bremsning er smart, fordi den oplader batteriet og øger rækkevidden, når du kører. Men den betyder også, at bremserne i din elbil nærmest risikerer at blive brugt for lidt. Populært sagt når de at ruste, før de bliver slidt. Og rustne bremser skal skiftes. Det handler om sikkerhed. Du kan imødegå rustne bremser ved at huske at bruge dem. Gør det f.eks. til en vane, at du altid bruger bremsepedalen ved motorvejsfrakørsler, hvor du alligevel skal hurtigt ned i fart. Du bør selvfølgelig altid bremse efter vejens forhold og trafik, men bremserne bliver ikke sat på arbejde af et blødt tryk på bremsepedalen, da cirka den første centimeters vandring alene aktiverer regenerering af strøm til batteriet, hvis det har ledig kapacitet.
2. Hold øje med batteriet
Du laver som regel også en hård opbremsning, hvis du møder genstande på din vej, som kan skrabe mod bunden af bilen. Den type “påkørsler” bør man være opmærksom på, uanset om man kører i en konventionel bil eller i en elbil. I Škodas elbiler er batteripakken placeret i hele bilens bund for at give mest mulig plads i kabinen. Så hvis du f.eks. kører over en genstand, der skraber bilens undervogn, er det således en god idé at svinge forbi dit autoriserede serviceværksted og få tilset batteriet. Plastikafskærmningen i bunden af bilen er konstrueret, så den giver efter, så det er ikke altid til at se, om batteripakken bagved kan have fået en skade.
3. Hold igen med lynopladningen
Når du er på langfart, er det rart at kunne hurtig- eller lynlade (DC) på en ladestation undervejs, så du kommer hurtigt videre. Men i hverdagen vil du typisk oplade din elbil ved almindelig hastighed med en ladeboks derhjemme eller ved en ladestander på gaden, og det er faktisk også bedst for højvoltsbatteriet. Hyppig DC-opladning kan medføre en permanent reduktion af lagringskapaciteten i højvoltsbatteriet.
4. Vær opmærksom ved undervognsbehandling
Der er også en anden ting, du bør være opmærksom på, når det gælder batteripakken. Eller rettere – som dit rustbeskyttelsescenter bør være opmærksom på. Din elbil må gerne få en undervognsbehandling, hvis det sker efter forskrifterne. Det vil sige, at der ikke må komme undervognsbeskyttelse på højvoltskomponenter som højvoltskabler og batteripakke, hvor rustbeskyttelsen kan sætte sig i udluftningsventilen, ligesom højvoltadvarselsskiltene heller ikke må blive dækket af rustbeskyttelse. De skal altid være synlige, hvilket bliver kontrolleret, når din elbil er til serviceeftersyn.
Modsat benzin- eller dieselmotorer med tusindvis af bevægelige dele kræver en elmotor ikke så meget opmærksomhed. Meget af det servicearbejde, som vi er vant til fra de konventionelle forbrændingsmotorer, er ikke nødvendigt på iV-biler.
Et højvoltsbatteri er en komponent, som er specifik for alle elbiler. Batteriets kølesystem skal kontrolleres, hver gang bilen kommer til serviceeftersyn. En anden forskel i forhold til konventionelle biler er, at varmepumpens kølevæske skal udskiftes for hver 2 eller 4 år afhængigt af landets klima.
For at sikre, at din iV-bil fungerer optimalt, skal de nyeste softwareopdateringer altid være installeret.
Konventionelle systemer som bremser, styretøj eller hjulophæng skal kontrolleres regelmæssigt ligesom på biler med forbrændingsmotor.
Hvis du har en Enyaq eller en Enyaq Coupé, skal bilen til regelmæssigt serviceeftersyn hvert andet år, men det afhænger ikke af antallet af kørte kilometer – ligesom det er tilfældet for biler med forbrændingsmotor.
Vil du gerne vide mere om beskyttelsen af og livscyklussen for batteriet i en iV-bil og sikkerheden i elbiler generelt? Så bare klik nedenfor.
En af de mange fordele ved serviceeftersyn hos en autoriseret Škoda-servicepartner er Škoda Vejhjælp. Den giver ekstra tryghed, når du kører i en elbil fra Škoda: Kører du tør for strøm, er nogle af vejhjælpbilerne udstyret med en oplader, som kan oplade din elbil så meget, at du kan køre til nærmeste ladestander og fortsætte opladningen selv. Alternativt bliver din elbil bugseret til nærmeste ladestander eller hjem til dig selv, hvis du er kørt tør tæt på din bopæl.
Se alle de andre fordele ved Škoda Vejhjælp
I forbindelse med alt det ovennævnte servicearbejde råder vores autoriserede servicepartnere over den rigtige teknologi og højtuddannede specialister, der sikrer, at din elbil altid kører perfekt.
Elbiler har elektriske systemer med meget høj spænding, og derfor skal du få dem repareret eller vedligeholdt af specialisterne på et autoriseret værksted.
Find den nærmeste servicepartner og få din Škoda tilbage i topform i dag.
Med Škoda Connect-appen kan du tjekke data om din bil, finde ud af, hvornår det er tid til næste serviceeftersyn, hvilke defekter bilen rapporterer, og anvende en række andre praktiske features.
Med appen MinŠkoda kan du se detaljer om bl.a. din bils placering og tilstand, dine forskellige køreture og så kan du altid kontakte dit værksted via appens besked-funktion.
Service på en elbil er billigere end på en bil med brændstofmotor. F.eks. bruger en elmotor ikke motorolie, så den kræver ikke olieskift og nyt oliefilter. Køber du en ny Škoda Enyaq iV, skal du ikke bekymre dig om serviceudgifter mange år frem, for der medfølger 5 års landsdækkende service- og reparationsabonnement.