Konventionelle biler med forbrændingsmotor kræver typisk udskiftning af olie og oliefilter for hver 30.000 km eller hvert andet år. På elbiler som Enyaq er der hverken olie eller oliefilter at udskifte.
Ting, som din næste elbil ikke behøver
Udskiftning af olie i koblingen til firehjulstrækket
For- og bagakslen på en elbil trækkes af hver sin separate elmotor. Det betyder, at det ikke er nødvendigt med den kobling, som forbinder akslerne, og som på konventionelle biler normalt kræver olieskift hvert andet år.
Ting, som din næste elbil ikke behøver
Olieskift i dobbeltkoblingsgearkassen
I konventionelle biler vil dette normalt være påkrævet for hver 60.000 km eller 120.000 km. I elbiler er der ikke behov for olieskift, fordi elmotoren ikke kræver en gearkasse og leverer det maksimale drejningsmoment fra 0 omdr./min.
Ting, som din næste elbil ikke behøver
Udskiftning af tandrem og remstrammer
På dieselbiler som fx Kodiaq skal tandremmen udskiftes efter 210.000 km. Det er ikke nødvendigt i elbiler, da de ikke har en tandrem.
Ting, som din næste elbil ikke behøver
Udskiftning af poly-v-rem
På dieselbiler skal denne rem normalt udskiftes efter 210.000 km. Det er ikke nødvendigt i elbiler, da de ikke har en V-rem.
Ting, som din næste elbil ikke behøver
Udskiftning af brændstoffilter
Da elbiler ikke bruger brændstof, er det ikke nødvendigt med dyre og regelmæssige udskiftninger af brændstoffiltret, som det er tilfældet med dieselbiler.