Denne tilgængelighedserklæring er udarbejdet af Škoda Danmark (Skandinavisk Motor Co. A/S (herefter "vi") i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/882 af 17. april 2019 om tilgængelighedskrav til produkter og tjenester samt lov nr. 801/2022 om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester, (herefter "Tilgængelighedsloven").
Vi ønsker, at vores digitale tjenester skal være tilgængelige for så bred en kundekreds som muligt, herunder personer med handicap og andre funktionsnedsættelser. Af denne grund opdaterer vi løbende vores tjenester for at sikre overholdelse af tilgængelighedskrav i henhold til gældende lovgivning, standarder, tekniske specifikationer og de nyeste best practice-anbefalinger.
Denne tilgængelighedserklæring giver et generelt overblik over, hvordan vores tjenester fungerer og beskriver, hvordan vi opfylder tilgængelighedskravene. Erklæringen indeholder kontaktoplysninger i tilfælde af spørgsmål om tilgængeligheden af vores tjenester.
Vi er en e-handelsudbyder i henhold til Tilgængelighedsloven. Det betyder, at vores virksomhed kan indgå en fjernsalgsaftale med dig via vores hjemmeside eller mobilapplikationer, uden at din fysiske tilstedeværelse er nødvendig.
Disse oplysninger om tilgængelighed gælder for følgende hjemmesider og mobilapplikationer samt de e-handelsydelser, vi tilbyder via dem:
Škoda ID er en digital brugerkonto, der giver individuelle brugere adgang til vores onlinetjenester. Servicen tilbyder et centralt login til bilens digitale funktioner samt til web- og mobilapplikationen MyŠkoda.
Ved brug af Škoda ID kan brugere administrere deres personlige profil, knytte deres konto til et specifikt køretøj, aktivere og benytte udvalgte online funktioner i bilen, få adgang til fjernstyring af køretøjet (f.eks. klimaanlæg, låsning), overvåge information om køretøjets status og kørselsstatistik samt håndtere abonnementer på tjenester.
Servicen stilles til rådighed via et webinterface og en mobilapplikation.
Vi anvender ikke noget specialudstyr, der er nødvendigt for at få adgang til denne tjeneste. Brugere kan benytte deres eget udstyr (fx computer, mobiltelefon eller tablet) for at få adgang. Vores digitale interface er designet til at være kompatibel med standard hjælpemidler og assisterende teknologi.
Škoda Connect er en samling af onlinetjenester, der forbinder din Škoda med internettet og din smartphone og tilbyder øget bekvemmelighed, sikkerhed og underholdning. Tjenesten giver adgang til funktioner som opdateringer om trafik i realtid, fjernadgang til køretøjet (f.eks. lås/oplukning, parkeringsposition), nødopkaldshjælp og proaktive servicepåmindelser.
Tjenesten leveres via et webinterface, en mobilapplikation samt bilens indbyggede infotainmentsystem. Når du anvender de enheder, vi stiller til rådighed, sikrer vi, at deres fysiske betjeningspaneler og softwaregrænseflader overholder tilgængelighedskrav og er kompatible med hjælpemidler og assisterende teknologi.
MyŠkoda er en digital tjeneste og mobilapplikation, som giver brugere adgang til information om deres køretøj og mulighed for at kontrollere det på afstand. Via tjenesten kan brugere overvåge bilens tekniske tilstand, planlægge ruter, administrere opladning (for elbiler), benytte tilkoblede tjenester (fx Powerpass) og personliggøre bilens indstillinger.
Škoda Media Room er en mobil informationsapplikation, der er udviklet specielt til journalister, medier og den brede offentlighed med interesse for, hvad der sker omkring vores mærke. Applikationen giver adgang til opdaterede pressemeddelelser, multimediemateriale, podcasts og anden officiel information om vores produkter, innovationer, resultater og aktiviteter.
Vi anvender ikke noget specialudstyr, der er nødvendigt for at få adgang til denne tjeneste. Brugere kan benytte deres eget udstyr (fx computer, mobiltelefon eller tablet) for at få adgang til tjenesten. Vores digitale interface er designet til at være kompatibel med standard hjælpemidler og assisterende teknologi.
Hjemmesider, herunder tilknyttede onlineapplikationer og tjenester til mobile enheder, herunder mobilapplikationer, identifikationsfunktioner og metoder til identifikation og elektroniske underskrifter, er opfattelige, betjenelige, forståelige og stabile.
Tilgængelighedskravene opfylder den harmoniserede standard EN 301 549 samt standarden WCAG 2.1.
For optimal visning og ydeevne anbefales det at benytte følgende webbrowsere:
For optimal visning og ydeevne anbefales det at benytte følgende operativsystemer:
Hjemmesiden og mobilapplikationerne er ikke tilgængelige i lovens forstand, hvor vi ikke leverer e-handelsydelser – det vil sige de dele af hjemmesiden og mobilapplikationerne, der ikke indgår i processen for indgåelse af en fjernsalgsaftale med en forbruger (for eksempel rent informative dele af hjemmesiden og mobilapplikationerne).
Vi bestræber os dog på, at også disse dele af hjemmesiden og mobilapplikationerne skal være tilgængelige for så bred en kundegruppe som muligt.
Vores supporttjenester giver information om tjenesternes tilgængelighed og deres kompatibilitet med hjælpemidler og assisterende teknologi. Følgende supportmuligheder er desuden tilgængelige for personer med handicap:
a) Telefon: +4543288200
b) E-mail: kundeservice@skoda.dk
Denne information træder i kraft pr. 28. juni 2025