Når vi taler om elbiler, falder snakken lynhurtigt på rækkevidden. Altså, hvor langt elbilen kan køre på en opladning. Det er meget naturligt, for elbiler kan endnu ikke køre lige så langt på et fuldt opladet batteri, som konventionelle biler kan køre på en tank fuld af brændstof. Men udviklingen går stærkt – f.eks. har ŠKODA ENYAQ iV en rækkevidde på op til 534 km (WLTP) med et batteri på 82 kWh (77 kWh netto).

Batteriets størrelse er afgørende for, hvor lang rækkevidden er på en opladning. Men elmotorens størrelse og ydelse (kW/Nm), og hvor energieffektiv elbilen er, spiller også ind. Dog ikke i samme grad, som du kender det fra brændstofmotorer, hvor der er mærkbar forskel på f.eks. en 1.0 TSI og en 2.0 TSI.

Mens du overvejer nedenstående tips og tricks, er det vigtigt at huske på, at vores promoverede rækkeviddeværdier kun er beregnet som en retningslinje og stammer fra WLTP-tests under specifikke forhold ved moderate udetemperaturer. I den virkelige verden vil din elbils elektriske rækkevidde variere afhængigt af forskellige faktorer, der kan have en positiv eller negativ indflydelse.

TRE TING MED STOR INDFLYDELSE PÅ DIN ELBILS RÆKKEVIDDE

Der er mange faktorer, der kan påvirke en elbils rækkevidde. Det gælder eksempelvis din personlige kørestil; din køreprofil; trafikforholdene; udefrakommende påvirkninger som temperatur og vejr; bilens tilstand; monteret tilbehør; lastens vægt og brugen af funktioner som fx aircondition- og varmeanlæg.

Her fokuserer vi på tre af de største faktorer – klimaanlæg, udetemperaturer og køreprofiler. Men planlægning og en økonomisk kørestil vil påvirke rækkevidden mest.

Hvordan påvirker udetemperaturen min elbils rækkevidde?

Den kemiske sammensætning af ŠKODA ENYAQs batteri betyder, at det er mest effektivt, når udetemperaturen er ca. 20° C. Det skyldes, at batteriet fungerer bedst i det optimale temperaturområde (mellem 20° C og 30° C), mens koldere udetemperaturer kræver mere energi for at fungere optimalt. Derfor vil du opleve, at din elbils rækkevidde bliver påvirket, når det er meget varmt eller koldt udenfor.

Og desuden er du mere tilbøjelig til at bruge funktioner som afdugning, opvarmning og varme i sæderne, når det er koldt (og aircondition i varmt vejr). I modsætning til biler med forbrændingsmotor, som bruger restvarme fra motoren til at opvarme bilen, kommer al energien fra batteriet. Derfor vil du opleve, at din elbil har en kortere rækkevidde om vinteren.

Hvordan påvirker varme- og airconditionanlægget min elbils rækkevidde?

I modsætning til brændstofmotoren, der har et energitab i form af varme, som meget belejligt kan udnyttes til at opvarme kabinen om vinteren, så har en elmotor ikke dette i samme grad, og derfor bruger elbilen batteri på at opvarme kabinen.

De fleste ekstra systemer i en bil skal bruge strøm fra batteriet, og varme- og airconditionanlægget er de systemer, der bruger mest energi i en elbil. Prøv om muligt at begrænse brugen af varme og aircondition med for høj styrke, da strømforbruget fra batteriet øges, jo højere du skruer op for varmen eller airconditionanlægget.

Hvordan påvirker forskellige kørestile min elbils rækkevidde?

Som det også er tilfældet i biler med forbrændingsmotor, påvirker dit kørselsmønster – fx motorvejs- eller bykørsel – energiforbruget og dermed også rækkevidden. Modsat en bil med forbrændingsmotor, som typisk er mest effektiv ved konstant hastighed og med få accelerationer – fx på motorveje – er en elbil mindst effektiv ved de høje hastigheder på den type veje. Det skyldes, at luftmodstanden bliver proportionelt meget højere ved høje hastigheder, hvilket kræver mere energi. Det vil kombineret med færre muligheder for rekuperation via deceleration også påvirke elbilens rækkevidde markant.

Omvendt vil bykørsel med lave hastigheder og flere muligheder for rekuperation med hyppigere opbremsninger og kørsel i påløb bidrage til at forlænge rækkevidden. Men hvis du kører mange korte ture i byen uden at forvarme eller klimaregulere din bil, før du kører, kan det resultere i kortere rækkevidde end ved kørsel med konstant hastighed eller over en længere distance. Når elmotoren er standset, mens bilen holder stille i trafikkøer, eller mens bilen er parkeret, er energitabet fra batteriet meget lavt. Men som nævnt ovenfor vil udetemperaturen og brugen af ekstra systemer påvirke elbilens rækkevidde, selv når bilen holder stille.

Hvordan påvirker fart og vægt min elbils rækkevidde?

WLTP er den nye målemetode for brændstofforbrug og CO2-udledning, og den fastsætter også rækkevidde for elbiler. Metoden giver et mere realistisk billede af rækkevidden ved blandet kørsel end den gamle NEDC-norm, men dit kørselsmønster har stor betydning for rækkevidden i praksis. Ligesom hurtige accelerationer og høj fart giver færre kilometer pr. liter brændstof i en konventionel bil, kræver det også ekstra energi i en elbil og giver dermed kortere rækkevidde. Især høj fart sluger batteri pga. af luftmodstanden. Når farten fordobles i en bil, firedobles luftmodstanden. Det ses ret tydeligt ved, at kørecomputeren nedjusterer den beregnede rækkevidde, men du kan også løbende aflæse energiforbruget i kWh/100 km – ligesom en brændstofbil viser km/l. Vægt er en anden faktor, som påvirker rækkevidden. Det forbruger mere energi at transportere f.eks. en hel familie og feriebagage – både i en elbil og en konventionel bil.

DIN ELBIL LÆRER AT BEREGNE DIN RÆKKEVIDDE

Når du henter din nye eldrevne ŠKODA, er det almindeligt, at værdien for rækkevidden viser et tal, som afviger fra det, som du forventer – selv på en fuld opladning. Det skyldes, at bilen skal ”lære” dit kørselsmønster, før den kan beregne rækkevidden mere præcist.

Hvordan beregner ENYAQ iV min rækkevidde?

ŠKODA ENYAQ iV bruger et intuitivt system til at beregne rækkevidden. Det medregner energiforbruget fra tidligere køreture, om bilen har holdt stille i længere tid og de øvrige ovennævnte faktorer, der påvirker rækkevidden.

Den nye bil har ikke kørt ret mange kilometer, og den har ikke mange data om den nye ejers kørselsmønster, og vi anbefaler derfor, at du kører mindst 500 km på dine normale ruter, så bilen kan give dig et mere realistisk estimat baseret på din køreprofil.

Hvordan kan jeg genberegne min rækkevidde?

Bilen vil altid genberegne rækkevidden på baggrund af de tidligere kørselsdata. Vi anbefaler, at du kører mindst 500 kilometer på dine dagligdags ruter, så elbilens system kan indsamle tilstrækkeligt med data til at give dig et mere præcist estimat. Genberegningen kan kun gennemføres automatisk af bilens system.

BEREGN DIN RÆKKEVIDDE

Når du kører elektrisk, er det vigtigt at planlægge fremad. Brug vores online rækkeviddeberegner til at få et skøn over, hvilken slags kilometertal du kan forvente af en ŠKODA ENYAQ iV, afhængigt af din typiske køreprofil og rejser.

MAKSIMERING AF DIN BILS RÆKKEVIDDE

Afhængigt af omstændighederne findes der metoder til at forbedre den rækkevidde, som du kan opnå med din elektriske ŠKODA. Tag et kig på disse nyttige tips og tricks til maksimering af din elbils rækkevidde.

Valg af et højere niveau af rekuperation

En elektrisk ŠKODA kan indvinde den kinetiske energi, som opstår ved opbremsning og i påløb, og omdanne den til strøm, der føres tilbage til batteriet. Dette kendes som rekuperation. Du kan vælge graden af rekuperation enten automatisk eller manuelt. I automatisk indstilling beslutter bilen, hvornår og hvordan rekuperationen skal ske afhængigt af kørselssituationen. I manuel indstilling kan du vælge tre niveauer af rekuperation via en skiftekontakt på rattet. Når du vælger et højere niveau af rekuperation, genindvinder bilen mere energi, så din rækkevidde dermed maksimeres.

Valg af køreindstillingen ”Efficiency” eller ”Range”

ŠKODA ENYAQ iV har en økonomisk køreindstilling, som bidrager til at maksimere din bils rækkevidde. Køreindstillingen ”Efficiency” ændrer indstillingen af drivlinje, gearkasse, aircondition, fartpilot (eller adaptiv fartpilot som ekstraudstyr), hvilket vil bidrage til at forlænge elbilens rækkevidde.

Under visse omstændigheder, som fx ved kørsel med lav batteriopladning, kan det være en god idé at aktivere køreindstillingen ”Range”. I den indstilling deaktiverer bilen alle komfortfunktioner (fx varme, aircondition og sædevarme), og ydelsen og tophastigheden reduceres med henblik på at maksimere din elbils rækkevidde.

Begrænsning af varme og aircondition

Varme- og airconditionanlæggene er særligt energikrævende. Ved at begrænse eller deaktivere disse funktioner, kan du forbedre elbilens rækkevidde markant. Tip: Sæde- og ratvarme bruger mindre energi end kabinens varmesystem, så på kolde dage kan det være en god idé kun at bruge disse funktioner for at opretholde din komfort.

Du kan også hjælpe elbilen – og rækkevidden – på vej ved at varme kabinen op, inden du kører, mens elbilen stadig står til opladning. Både ENYAQ iV og plug-in-hybridbilerne OCTAVIA Coupé iV, OCTAVIA Combi iV, SUPERB iV og SUPERB Combi iV har den funktion, som du styrer med ŠKODAs smartphone-app. På den måde sætter du dig også ind i en dejlig varm kabine uden is på forruden.

GÅ PÅ OPDAGELSE

LYNGUIDES TIL ENYAQ iV

Er du ny kunde, eller overvejer du, om ENYAQ iV er den rette bil for dig, så tag et kig på vores korte og letforståelige film, hvor du kan lære mere om bilen.

SE VIDEO-GUIDES

UDFORSK ENYAQ iV

OPLADNING AF DIN BIL

Find alt det, du behøver af vide om opladning af din elektriske ŠKODA.
 

OPLADNING MED CLEVER

BEREGN OPLADNINGSTID

ELEKTRIFICEREDE FORDELE

Fra energieffektivitet til få emissioner – elbiler og plug-in-hybridbiler har mange fordele.
 

LÆS OM FORDELENE

ALT OM ELBILER

Batteriets størrelse afgør rækkevidden

Batteriets størrelse er afgørende for, hvor lang rækkevidden er på en opladning. Men elmotorens størrelse og ydelse (kW/Nm), og hvor energieffektiv elbilen er, spiller også ind. Dog ikke i samme grad, som du kender det fra brændstofmotorer, hvor der er mærkbar forskel på f.eks. en 1.0 TSI og en 2.0 TSI.

Høj fart og vægt sluger batteri

WLTP er den nye målemetode for brændstofforbrug og CO2-udledning, og den fastsætter også rækkevidde for elbiler. Metoden giver et mere realistisk billede af rækkevidden ved blandet kørsel end den gamle NEDC-norm, men dit kørselsmønster har stor betydning for rækkevidden i praksis. Ligesom hurtige accelerationer og høj fart giver færre kilometer pr. liter brændstof i en konventionel bil, kræver det også ekstra energi i en elbil og giver dermed kortere rækkevidde. Især høj fart sluger batteri pga. af luftmodstanden. Når farten fordobles i en bil, firedobles luftmodstanden. Det ses ret tydeligt ved, at kørecomputeren nedjusterer den beregnede rækkevidde, men du kan også løbende aflæse energiforbruget i kWh/100 km – ligesom en brændstofbil viser km/l. Vægt er en anden faktor, som påvirker rækkevidden. Det forbruger mere energi at transportere f.eks. en hel familie og feriebagage – både i en elbil og en konventionel bil.

Kulde giver kortere rækkevidde

Du kan også opleve, at rækkevidden bliver kortere, når temperaturen falder. Paradoksalt nok handler det om, at en elmotor er mere energieffektiv end en brændstofmotor. Brændstofmotoren har et energitab i form af varme, der meget belejligt kan udnyttes til at opvarme kabinen om vinteren. Det har en elmotor ikke i samme grad, og derfor bruger elbilen batteri på at opvarme kabinen. Dog kan du hjælpe elbilen – og rækkevidden – på vej ved at varme kabinen op, inden du kører, mens elbilen stadig står til opladning. Både ENYAQ iV og plug-in-hybridbilerne OCTAVIA Coupé iV, OCTAVIA Combi iV, SUPERB iV og SUPERB Combi iV har den funktion, som du styrer med ŠKODAs smartphone-app. På den måde sætter du dig også ind i en dejlig varm kabine uden is på forruden.