Sådan undgår du farlig bagage

November 1, 2021

Hvad er den bedste måde til at sikre, at bagagen og andre genstande i din bil opbevares sikkert? Hvad skal du bruge en tagboks til, og hvad er formålet med at spænde sikkerhedsselen, når der ikke sidder nogen på sædet? Se mere i vores nyeste tips til sikker kørsel.

Du ved allerede, hvordan du skal indstille dine sæder og finde din ideelle position bag rattet. Du har lært, hvorfor det er en dårlig ide at hvile fødderne på instrumentpanelet, og hvordan du sikrer børnene bedst muligt i bilen. I dag vil medlem af ŠKODA Traffic Safety Research-teamet Robert Šťastný forklare om de gyldne regler for sikker transport af forskellige typer bagage.

Når du opbevarer genstande i bagagerummet, skal du være opmærksom på at holde de kræfter, som påvirker bagsæderyglænet i tilfælde af en kollision, så små som muligt. Så de tungeste genstande skal ligge på bagagerumsbunden og helt op ad ryglænene (så genstandene ikke kan komme i bevægelse og fungere som en hamrende rambuk). Lettere ting kan placeres højere oppe og tættere på bagklappen.

Sikkerhedssele

”Hvis jeg transporterer noget meget tungt gods, det kunne eksempelvis være byggematerialer eller en gasflaske, er det yderst vigtigt at spænde det fast i bagagerummet. Og glem alt om de billige remme fra tankstationen. Kig efter dem, der er certificeret til at kunne holde genstande sikkert på plads,” lyder rådet fra Robert Šťastný.

Og han tilføjer endnu et godt råd: Hvis du ikke har nogen passagerer på bagsædepladserne – og du har tung bagage i bagagerummet – så benyt sikkerhedsselerne til fastgørelse af bagsæderne, når der ikke sidder nogen på dem (hvis selerne er fastgjort til bilens karrosseri og ikke til ryglænet). Det er et ekstra sikkerhedstiltag i tilfælde af en ulykke. I biler, hvor den midterste sele er fastgjort til loftet, skal den også anvendes. Vær også meget forsigtig med, hvad du transporterer på bagagerumsafdækningen eller hattehylden. Hvis du bremser hårdt op eller, Gud forbyde det, kolliderer med noget, så vil genstande, der opbevares dér, flyve frit fremad gennem bilens kabine. Så benyt ikke bagagerumsafdækningen eller hattehylden til genstande, som vejer noget – fx flasker, madkasser, bøger eller paraplyer. ”På den anden side er det helt fint med en pude, et lille tæppe, en yogamåtte og lignende. De vil ikke gøre nogen skade, især hvis de er bag bagsædets nakkestøtter. Her er det værd at bemærke, at hvis vi rammer en fast forhindring med fx 50 km/t., så vil alt det, der ikke er fastgjort, fortsætte med at flyve fremad med den hastighed. Og her gør det stor forskel, om det er en sweater eller en vandflaske, der flyver om ørerne på dig med den hastighed,” pointerer Robert Šťastný.

TIP: Skal du pakke til ferieturen, og har du planer om at fylde bagagerummet helt op? Så bør du placere alt det, du skal have hurtig adgang til – som fx førstehjælpsudstyret og advarselstrekanten – ude i siden af bagagerummet, så du ikke skal bøvle med din tunge bagage for at få fat i det. Advarselstrekanten har sin egen plads i bagklappen i nogle bilmodeller.

Det er også muligt at fastgøre bagage, som ikke kan være i bagagerummet, med en sikkerhedssele på en af bagsædepladserne. Igen er det endelige formål at forhindre, at genstande bevæger sig frit rundt i kabinen ved en hård opbremsning eller en kollision.

På taget, på kuglen

Sikkerheden er også vigtig, når man benytter en tagboks. Her lyder rådet fra Robert Šťastný: ”Igen, kig efter tagbokse, som har bestået kollisionstests. Tjek den maksimale tagbelastning i bilens papirer, og husk, at den inkluderer vægten fra tagbøjlerne og selve boksen.”

”Når du opbevarer bagage i boksen, bør halvdelen af den samlede vægt være mellem tagbøjlerne, en fjerdedel forrest og en fjerdedel bagest. Når du pakker, skal du sikre, at boksen ikke risikerer at blive gennemboret, hvis du sætter farten ned hurtigt – af tunge teltstænger og lignende genstande – og fylde nogle blødere ting i den forreste del af selve boksen, som fx håndklæder eller et tæppe, som kan absorbere den kinetiske energi fra tungere genstande,” lyder et andet gennemprøvet og testet tip. Hvis du transporterer dine cykler på taget, skal du vælge certificerede holdere af høj kvalitet fra velrenommerede producenter. Og vær opmærksom på cyklen, inden du læsser den op på taget. ”Sørg for at fjerne alt fra cyklen, som ville kunne løsne sig – et speedometer, vandflaske, lygter, saddeltasker eller en pumpe. For det første mister du dem så ikke, men frem for alt flyver de ikke af og laver skade på andre,” anbefaler Robert Šťastný. Det er også godt at transportere cykler på en holder til anhængertrækket. De er skjult bag bilen og udsættes ikke for samme kraftpåvirkning som på taget – eksempelvis ved kørsel gennem sving.

Levende bagage

Lad os afslutningsvis nævne en særlig gruppe af ”bagage”, som vi har i vores biler. Dyr skal også fastgøres, både for deres egen sikkerhed og for at øge sikkerheden for personerne i bilen. Når det gælder de små dyr, er det nemt – en boks eller et bur er tilstrækkeligt, men deres plads er i bagagerummet, ikke på skødet af dig. Selv om det kan være ukomfortabelt for kæledyret, så tager det ikke skade, og sikkerheden for de øvrige personer i bilen er mere vigtig. Et metalbur kan skabe ravage i bilens kabine i tilfælde af en kollision. Hvis du har et ekstra sæde, så kan du dog godt fastgøre buret på det med en sikkerhedssele.

Hunde er nok vores oftest forekommende følgesvende i bilen. Til de større af dem er det en god ide at købe et specielt bur til bagagerummet i bilen, som giver maksimal komfort og sikkerhed, så dyret ikke udgør nogen fare for personerne i bilen. ”Hvis vi absolut skal transportere hunden i bilens kabine, så er den bedste løsning af kombinere en speciel hundesele, som du kan fastgøre med en sikkerhedssele, og et tæppe, som fastgøres til de forreste og bageste hovedstøtter og spændes ud mellem dem som et stort badekar. Dyr bør altid være fastgjort og sikret på en eller anden måde under kørslen. Vi skal huske på, at en pludselig opbremsning eller en kollision vil medføre, at dyret flyver gennem kabinen og kvæster sig selv og personerne i bilen, men selv i en mindre alvorlig situation kan det blive bange og bide nogen i en panikreaktion,” lyder det afslutningsvis fra Robert Šťastný.