Sidder du både godt og sikkert?

October 29, 2021

Hvad er ”submarining”? Hvorfor skal du placere en knyttet næve over dit hoved, når du har sat dig ind i bilen? Hvornår er det bedst ikke at blive ramt af en airbag? Og hvilken siddestilling er det bedst at indtage, når du har sat dig ind bag rattet? Læs videre, og få gode råd til, hvordan du sidder godt og sikkert.

Hvor de fleste førere nok vil mene, at de da selvfølgelig sidder i en korrekt siddeposition, når de sidder i deres bil, har dette vist sig langt fra altid at være tilfældet. “En korrekt siddeposition er en afgørende faktor i forhold til sikker kørsel. Man skal kunne nå alle betjeningselementer – især rattet og pedalerne – uden at man skal strække sig eller foretage unaturlige bevægelser,” siger Robert Šťastný, der er medlem af Škodas Road Safety Research-team.

Det er vigtigt at sidde så opret som muligt. ”Man hører af og til, at ryglænet skal indstilles i den rette vinkel – det er dog ikke i forhold til bilens bund, men i forhold til sædet,” lyder Šťastnýs forklaring til det første vigtige princip.

Hverken for tæt på eller for langt fra

Der er tre årsager til, at man ikke bør ”ligge ned”. Ud over at have et godt udsyn og have kontrol over bilen er der en årsag mere. Hvis sikkerhedsselen er slap og ikke sidder tæt ind til kroppen, kan den ikke holde dig på plads i sædet. Og der vil derved være risiko for, at kroppen glider ud under sikkerhedsselen. ”Der findes sågar et udtryk for det – nemlig ”submarining”. Det bruges om den situation, hvor kroppen bliver slynget fremad og ned under selen, hvorved selen får fat om halsen og derved medfører strangulering,” tilføjer eksperten.

Han har også en grundlæggende regel i forhold til indstillingen af sædet i længderetningen: Benene må aldrig være helt strukket ud – ikke engang når pedalen er trådt helt i bund. Der skal altid være en let bøjning i knæene – ellers vil knoglerne i leddene blive trykket op gennem kroppen på samme måde som på en teleskopparaply.

Lignende overvejelser bør gøres i forhold til rattet. Også her gør det sig gældende, at man skal undgå, at ens arme kommer til at låse i leddene. Den korrekte måde at holde på rattet på er med hænderne placeret i ”kvart i tre”-position. Dette greb giver dig en langt større bevægelsesfrihed, når du skal dreje på rattet. Moderne rat har en udformning, som gør dette greb nemmere – de har fordybninger de rette steder og er samtidig bredere, så de støtter håndfladen. Dette greb bidrager også til større sikkerhed, hvis airbaggen skulle blive udløst. Airbaggen tvinger nemlig her hænderne ud i tomrummet i siderne.

Det er dog samtidig lige så vigtigt, at man ikke sidder for tæt på rattet og dermed også på airbaggen. Den optimale position handler også om airbaggenes timing. Airbaggene må ikke have kontakt med kroppen, mens de er ved at blive fyldt, eller når de har nået den maksimale hårdhed, men i nøjagtigt det øjeblik, luften begynder at blive lukket ud.

Robert Šťastný har også opskriften på den optimale sæde-til-rat-afstand: Du skal sidde i en behagelig position med ryggen og begge skulderblade hvilende ind mod ryglænet og holde armen strakt ud foran dig selv – dit håndled skal hvile øverst på ratkransen. Derefter skal du tage fat i rattet i den førnævnte ”9 og 3”-position, og armene skal være bøjet i albuerne. ”Samtidig skal du huske, at dine ben skal være tilstrækkeligt bøjede – der vil altid være tale om et kompromis, da proportioner på krop og lemmer er forskellige fra person til person,” tilføjer Šťastný.

Som minimum op til ørerne

Hovedstøtteindstillingerne er også vigtige. ”Hvis hovedstøttens størrelse og personens højde tillader det, er det optimalt, hvis den øverste del af hovedstøtten flugter med den øverste del af hovedet. Det betyder ikke noget, om hovedstøtten er en smule lavere indstillet, hvis der er tale om person, der er meget høj. Den øverste del af hovedstøtten bør dog aldrig være lavere placeret end det øverste af øreflippen," lyder sikkerhedsekspertens råd.

Det sidste aspekt er højdejusteringen af sædet – her lyder det gode råd, at der skal være plads til en knyttet næve mellem dit hoved og bilens loft. Dette er for at minimere risikoen for skade på den øverste del af rygraden, hvis bilen skulle rulle rundt.

Tilbringer du lang tid bag rattet dagligt?

Det er du ikke alene om! Ifølge Danmarks Statistik pendler over en halv million danskere sammenlagt 60 km eller mere til og fra arbejde. Og over 250.000 af dem pendler mere end 100 km. Med andre ord går der dagligt halve og hele timer med at sidde i førersædet – og så skal det jo helst være et godt førersæde!

Standardforsæderne i en ny Škoda er både komfortable og sikre. Du kan justere sædet i længderetningen, højden på sædet og vinklen på ryglænet og nogle har desuden justérbar lændestøtte. Hvad angår sikkerheden er de designet, så de bl.a. reducerer risikoen for piskesmældskade, hvis bilen bliver påkørt bagfra. Altså er du både godt kørende og godt siddende med en Škoda.

 

Ergosæder med luksuskomfort

Men overvejer du specifikt en Octavia eller en Enyaq iV, har du som ekstraudstyr i kombination med læderindtræk mulighed for nogle helt særlige ergonomiske forsæder, som er designet til at være ekstra gode ved din – og din medpassagers – ryg. Noget du vil sætte pris på, hvis du f.eks. bruger bilen som rullende kontor (du accepterer jo heller ikke en dårlig kontorstol, vel?), eller hvis du rent faktisk døjer med rygproblemer. Ergoforsæderne har den helt rette kombination af polstring og støtte, og derudover kan de indstilles elektrisk, så de støtter lige præcis din ryg optimalt. Dér er det især lændestøtten, som er vigtig, ligesom siddefladen kan forlænges, så sædet støtter optimalt under lårene – noget som personer over gennemsnitshøjde har ekstra glæde af. Som en ekstra luksus har sæderne tilmed indbygget massagefunktion, så du kan få masseret lænden på de lange stræk, ligesom sædeventilationen, der blæser luft gennem det perforerede læder, sørger for en tempereret siddeflade.

 

Blåstemplet af AGR

Faktisk er Škodas ergosæder så gode ved ryggen, at de er certificeret og anbefalet af AGR. AGR står for “Aktion Gesunder Rücken”, og det er en tysk forening, hvis formål er at fremme og formidle forskning til forebyggelse af rygsmerter. Kun produkter, som virkelig forebygger eller afhjælper rygsmerter, bliver blåstemplet af AGR. Man kan sige, at AGR er for ergonomi, hvad Euro NCAP er for sikkerhed.

 

Gode råd fra AGR

• Skub lænden tilbage mod ryglænet, når du indstiller førersædet i længderetningen. Når du træder på pedalerne, skal benene (højre ben, hvis bilen har automatgear) ikke være strakte, men let bøjede.

• Sørg for, at der er to-tre fingers plads fra sædets forkant til bagsiden af knæene.

• Indstil lændestøtten, så den støtter ryggen i bæltehøjde.

• Indstil ryglænet, så du kan nå rattet med let bøjede arme. Selv når du drejer rattet, skal skuldrene forblive i kontakt med ryglænet.

• Indstil så vidt muligt nakkestøtten, så den flugter med toppen af dit hoved.

• Sørg så vidt muligt for, at der er mindst 10 cm fri mellem hoved og loft, når du indstiller sædehøjden.

Seneste nyheder