Hvor lang tid tager det at oplade en elbil?

Tre afgørende ting

Der er tre ting, som afgør, hvor hurtigt du oplader en elbil: Hvor meget strøm ladeboksen, ladestanderen eller hurtigladestationen afgiver, hvor meget strøm elbilen kan modtage, og hvor stort batteriet er.

F.eks. kan den standardladeboks, som Clever, der leverer opladning til elbiler, sætter op hjemme hos dig som en del af Clever Unlimited (et abonnement med fri opladning til fast pris), oplade med 11 kW AC. Men ŠKODA CITIGOe iV kan modtage op til 7,2 kW AC, så det styrer opladningen af batteriet på 36,8 kWh, der tager 4 timer og 8 minutter til 80 procent.

Det kan lyde som lang tid, men typisk vil du slutte dagens gøremål med din elbil af med at sætte ladestikket i bilen, så den lader i løbet af natten, mens du sover, og står klar med et opladet batteri næste morgen. Det samme gør sig gældende ved Clevers ladestandere rundt omkring i byerne. De kan afgive 22 kW AC, men det er stadig, hvad elbilen kan modtage, som afgør ladehastigheden.

Hurtigladning på én time

Så går det noget hurtigere, når du er på langtur og har brug for at lade op undervejs. På Clevers hurtigladestationer kan CITIGOe iV hurtiglade med 40 kW DC, så det tager én time at lade til 80 procent. Konceptbilen VISION iV, som viser ŠKODAs næste generation af elbiler, kan klare endnu kraftigere hurtigladning. Så trods et batteri på hele 83 kWh, kan det oplades til 80 procent på en halv time.

Du undrer dig måske over, hvorfor bilproducenter for det meste ikke angiver ladetider til 100 procent. Det skyldes, at det tager forholdsmæssigt længere tid at lade de sidste 20 procent på et elbilbatteri. Det betyder ikke så meget, når du har en hel nat til at lade op, men når du hurtiglader, kan det som regel bedst svare sig tidsmæssigt at oplade til 80 procent, køre videre og om nødvendigt lade en gang mere i stedet for at vente på de sidste 20 procent.

Forskellen på AC- og DC-opladning

Du undrer dig måske også over, hvorfor bilproducenter taler om AC- og DC-opladning. Ved AC-opladning overtager den ensretter, der er monteret i bilen, omformningen af strømmen fra det offentlige vekselstrømsnet til den nødvendige jævnstrøm. Ved DC-opladning bliver vekselstrømmen omformet til jævnstrøm i hurtigladestationen. Det giver mulighed for en højere effekt og dermed hurtigere opladning. Du kan ikke få DC-ladning hjemme, for det er elinstallationerne i et hus slet ikke dimensioneret til.

Du undrer dig måske over, hvorfor bilproducenter for det meste ikke angiver ladetider til 100 procent. Det skyldes, at det tager forholdsmæssigt længere tid at lade de sidste 20 procent på et elbilbatteri. Det betyder ikke så meget, når du har en hel nat til at lade op, men når du hurtiglader, kan det som regel bedst svare sig tidsmæssigt at oplade til 80 procent, køre videre og om nødvendigt lade en gang mere i stedet for at vente på de sidste 20 procent.

Opladning af SUPERB iV tager 3 timer og 30 minutter

De fleste plug-in-hybridbiler kan kun lade AC, da det er ikke nødvendigt med DC-ladning. Dels er batteriet ikke så stort, dels har de en brændstofmotor til at sikre rækkevidden. Plug-in-hybridbilen ŠKODA SUPERB iV har et batteri på 13 kWh og kan lade med op til 3,6 kW AC, så opladningen tager 3 timer og 30 minutter.