Kan en familiebil være som familien? Med Elroq har Line og Martin og deres børn Saga og Norr fået elbilen, hvor design, kvalitet og plads passer til deres liv.
Kan en familiebil være som familien? Med Elroq har Line og Martin og deres børn Saga og Norr fået elbilen, hvor design, kvalitet og plads passer til deres liv.
For nylig var Martin Bergholt Buhl på vej til DR Byen med ny, ung artist, som skulle give et interview. Martin er Senior Marketing Manager i et pladeselskab, og i trafikken på Amager faldt snakken på bilen, de kørte i: en ny Škoda Elroq 85.
”Jeg fortalte, hvorfor min familie og jeg havde valgt lige præcis den elbil. At vi går op i kvalitet, men at den samtidig gerne må være underspillet. Det behøver ikke at være fint og flashy. Vores bil må gerne signalere, at vi har truffet et valg ud fra de værdier, som vi lever efter,” siger Martin.
”Den unge artist svarede, at det er præcis sådan, at han kender mig. At være der for de unge artister uden selv at have behov for at være i rampelyset,” siger Martin og tilføjer:
”Vel på sin vis en meget dansk måde at være på – og derfor vil halvdelen af Danmark sikkert snart køre i Elroq.”
Martin er gift med Line van’t Veen, sammen har de Saga og Norr, og de bor i hus i Dragør syd for København. Indtil for nylig var familiens bil en Fabia Combi fra 2012, som de købte brugt i 2017. Den havde de været glade for, men det var tid til en ny bil – og tid til en elbil.
”Vi overvejede at privatlease for lige at se markedet og udviklingen an, men kom frem til, at vi hellere ville købe. Noget af det, som virkelig var med til at overbevise os, var, da Škoda gik fra to til fem års garanti på sine elbiler, og så er det også trygt med garantien på otte år eller 160.000 km på batteriet. Ligesom med vores Fabia kommer vi til at have vores Elroq i mange år. Norr vil i hvert fald gerne køre i den, når han får kørekort. Han er meget entusiastisk,” smiler Martin og fortæller, at Norr imponerede Škodas salgskonsulent ved udleveringen af deres Elroq, hvor han flere gange præciserede ting under gennemgangen.
Egentlig havde familien en Enyaq i tankerne, da de først kom til Škoda-forhandleren i Virum. Men så stod der en Elroq klar til prøvekørsel.
”De har jo samme gode plads. Forskellen er bagagerummet. Elroqs er rigeligt stort til vores behov, når vi ikke længere skal have plads til en barnevogn,” siger Line, der er Design Manager.
”Jeg kan godt lide, at Elroq er en kompakt SUV, samtidig med at der noget robust og sikkert over designet. Det signalerer, at den passer på os, hvis uheldet er ude. Desuden har designet en god balance ved at ligne en elbil uden at være for futuristisk. De smalle forlygter ser ind i fremtiden, samtidig med at den stadig ligner en ‘rigtig’ bil. Jeg synes, at Elroq er en flot elbil.”
Line fremhæver også, at Elroq er nem at køre i.
”Skiftet fra vores Fabia har været let, for Elroq har stadig fysiske knapper, og de sidder de samme steder. Den er intuitiv og nem at betjene. Og så er vores Elroq virkelig let at køre, fordi den hjælper mig. Når den adaptive fartpilot er slået til, behøver jeg næsten ikke gøre noget, og jeg er virkelig glad for navigationens pilevisning i forruden, så jeg ikke skal fjerne blikket fra vejen,” siger Line og fremhæver dermed det head-up-display, der er en del af den Advanced-pakke, som familien har tilvalgt til deres Elroq 85.
”Den pakke kan jeg virkelig anbefale. Den har givet os bl.a. Matrix-forlygter, massage i førersædet og et lydsystem, som jeg nyder, når jeg hører musik og podcasts,” siger Martin, som også anbefaler Elroq i sig selv.
”Inden vi købte vores Elroq, så jeg flere Youtube-anmeldelser af den, og det var næsten for godt til at være sandt! Men jeg må sige, at jeg endnu ikke er blevet modbevist i noget af alt det positive, som biljournalisterne fremhæver. Jeg oplever virkelig, at vi kører i en topopdateret elbil anno 2025, samtidig med at Škoda er tro mod sit brand med praktiske familiebiler, som vi har lært at kende med vores Fabia.”