8 TIPS TIL AT FÅ MEST MULIGT UD AF ELBILSBATTERIER

December 28, 2021

Elbilsbatterier kommer en del mere på overarbejde om vinteren end på andre tider af året. Her kan du se, hvordan du skåner dem og bilen, så din bils rækkevidde bliver så lang som muligt i kulden.

Der er et bestemt temperaturinterval, som er optimalt for batterier, når det gælder deres levetid og deres effektive kapacitet. Hvis batteriets temperatur kan holdes inden for det interval uden at skulle afkøles eller opvarmes, er ydelsen optimal, og elbilen får den længst mulige rækkevidde. Batterier er tit kolde på en vintermorgen og har brug for hjælp til at nå den optimale driftstemperatur. Desuden bidrager batteriet til at opvarme bilens kabine på det tidspunkt, hvilket igen øger strømforbruget.

Men med et par enkle handlinger kan brugeren sikre, at forbruget minimeres igen, og at batteriet fungerer på en måde, som ikke påvirker dets levetid negativt. Det er faktisk ikke så anderledes end de gode råd til at forlænge levetiden for en forbrændingsmotor i en konventionel bil (kør fx ikke med for høje omdrejningstal, når motoren er kold), men de fleste tips har med nogle lidt andre ting at gøre.

1. FORVARMNING AF BILEN OG BATTERIET

En ideel metode til reducering af en elbils forbrug – især på kortere køreture – er at forvarme både bilen og batteriet. Det er især en god ide at aktivere forvarmningen, mens bilen oplades. Når det gælder ENYAQ iV, kan denne funktion både aktiveres i bilen og fra din mobiltelefon ved hjælp af MyŠKODA-appen. Du skal blot indstille et afgangstidspunkt, så er bilens kabine og batteriet opvarmet til den ideelle temperatur, når du skal køre. Det betyder, at du ikke behøver at tænde helt for bilens varmesystem, mens du kører, og det sparer masser af strøm.

2. EFFEKTIV OPVARMNING

Selv opvarmningen i elbilens kabine kan ske effektivt, så forbruget holdes så lavt som muligt. Det er fx mere effektivt at bruge sæde- eller ratvarme til at holde personerne i bilen varme end kun at opvarme luften i kabinen. Varmesystemet kan så indstilles til en lavere temperatur, og komforten kan sikres ved fx at tænde for sædevarmen.

3. INTELLIGENT PARKERING

For at undgå at skulle opvarme bilen så meget især i starten, er det naturligvis ideelt at parkere, hvor det ikke er så koldt: ideelt set i en garage eller i det mindste på læsiden af huset. Det bedste er, hvis du også kan tilslutte bilen til en oplader og foruden opladning også forvarme bilen til den ønskede temperatur.

4. FORUDSEENDE KØRSEL

I sidste ende er det føreren, som har størst indflydelse på en elbils rækkevidde. Om vinteren er forudseende kørsel endnu vigtigere end ellers. Foruden at give længere rækkevidde er det også mere sikkert på vintervejene. Hold derfor sikker afstand til de forankørende køretøjer, nedsæt hastigheden langsomt før sving, og brug førerassistentsystemerne til at hjælpe dig med at køre med en jævn hastighed.

5. DÆKKENES TILSTAND ER VIGTIG

Vinterdæk bør være en selvfølge for bilister i det meste af Europa om vinteren. Men det er ikke kun dækmønstret, som er afgørende. Dæktrykket er vigtigt: Lad det ikke blive for lavt, da det øger forbruget.

6. INGEN UNØDVENDIG LAST

En højere vægt af last betyder, at bilen skal bruge mere energi for at transportere den. Om vinteren (og resten af året) skal du derfor sørge for, at du ikke har unødvendige ting i bilen, der øger strømforbruget.

7. ECO-FUNKTION

ŠKODA iV-elbiler har en særlig Eco-funktion, som begrænser visse funktioner og strømforbruget, hvorved rækkevidden forlænges. Den kan du naturligvis også bruge om vinteren.

8. IDEELT UDSTYR TIL VINTEREN

Visse typer udstyr kan også hjælpe med til at øge rækkevidden for elbiler: Passende vinterdæk med lav rullemodstand eller LED-matrix-forlygter kan reducere forbruget. I kabinen har du gavn af varme i sæder og rat, og ENYAQ iV kan også drage fordel af en varmepumpe (ekstraudstyr) til opvarmning, så forbruget reduceres i forhold til konventionel elektrisk opvarmning.