Når vi taler om elbiler, falder snakken lynhurtigt på rækkevidden. Altså, hvor langt elbilen kan køre på en opladning. Det er meget naturligt, for elbiler kan endnu ikke køre lige så langt på et fuldt opladet batteri, som konventionelle biler kan køre på en tank fuld af brændstof. Men udviklingen går stærkt – f.eks. har ŠKODA ENYAQ iV en rækkevidde på op til 537 km (WLTP) med et batteri på 82 kWh (77 kWh netto).

Batteriets størrelse afgør rækkevidden

Batteriets størrelse er afgørende for, hvor lang rækkevidden er på en opladning. Men elmotorens størrelse og ydelse (kW/Nm), og hvor energieffektiv elbilen er, spiller også ind. Dog ikke i samme grad, som du kender det fra brændstofmotorer, hvor der er mærkbar forskel på f.eks. en 1.0 TSI og en 2.0 TSI.

Høj fart og vægt sluger batteri

WLTP er den nye målemetode for brændstofforbrug og CO2-udledning, og den fastsætter også rækkevidde for elbiler. Metoden giver et mere realistisk billede af rækkevidden ved blandet kørsel end den gamle NEDC-norm, men dit kørselsmønster har stor betydning for rækkevidden i praksis. Ligesom hurtige accelerationer og høj fart giver færre kilometer pr. liter brændstof i en konventionel bil, kræver det også ekstra energi i en elbil og giver dermed kortere rækkevidde. Især høj fart sluger batteri pga. af luftmodstanden. Når farten fordobles i en bil, firedobles luftmodstanden. Det ses ret tydeligt ved, at kørecomputeren nedjusterer den beregnede rækkevidde, men du kan også løbende aflæse energiforbruget i kWh/100 km – ligesom en brændstofbil viser km/l. Vægt er en anden faktor, som påvirker rækkevidden. Det forbruger mere energi at transportere f.eks. en hel familie og feriebagage – både i en elbil og en konventionel bil.

Kulde giver kortere rækkevidde

Du kan også opleve, at rækkevidden bliver kortere, når temperaturen falder. Paradoksalt nok handler det om, at en elmotor er mere energieffektiv end en brændstofmotor. Brændstofmotoren har et energitab i form af varme, der meget belejligt kan udnyttes til at opvarme kabinen om vinteren. Det har en elmotor ikke i samme grad, og derfor bruger elbilen batteri på at opvarme kabinen. Dog kan du hjælpe elbilen – og rækkevidden – på vej ved at varme kabinen op, inden du kører, mens elbilen stadig står til opladning. Både ENYAQ iV og plug-in-hybridbilerne OCTAVIA Coupé iV, OCTAVIA Combi iV, SUPERB iV og SUPERB Combi iV har den funktion, som du styrer med ŠKODAs smartphone-app. På den måde sætter du dig også ind i en dejlig varm kabine uden is på forruden.

Seneste nyheder