FAQ vedr. elbiler

Hvad er pointen med at købe en elbil, hvis jeg ikke følger de nyeste trends?

Det er vigtigt at være opmærksom på, at du med en elmotor ikke belaster dine omgivelser med støj eller emissioner fra kørsel. I fremtiden vil elektrisk mobilitet byde på mange nye tjenester, som vi p.t. er i gang med at forberede. Eksempelvis er opladning af din bil på komfortabel vis derhjemme ikke bare bekvemt, men også billigere, fordi særlige elbilstakster betyder, at du kan få billigere energi til din bil og til dit hjem.

Hvor mange forhandlere kommer til at sælge elbiler?

Alle vores Škoda-forhandlere tilbyder elbiler. Alle disse partnere kan give dig grundlæggende oplysninger om elektrisk mobilitet og vil have mindst en af modellerne i deres showroom. De vil også være i stand til at tilbyde dig en prøvekørsel i en elbil. (Du skal være opmærksom på, at forhandleren eventuelt ikke kun har rent eldrevne modeller, men også plug-in-hybridmodeller).

Er elbiler ikke farlige i tilfælde af en ulykke?

Som konventionelle biler gennemgår elbiler også standardcrashtests – med gode resultater. Batterier er ikke eksplosive i tilfælde af en ulykke. Derudover kan elbiler køre uden kobling, gearkasse og motorolie, som er typiske årsager til brand ved en kollision. Generelt har de langt færre komponenter, der yderligere reducerer sandsynligheden for fejl. Batterierne er helt isoleret fra resten af bilen, og i tilfælde af en ulykke afbrydes hele systemet.

Vil min elbil lave lyde?

Dette område er nu omfattet af lovgivning, og modellerne Superb, Octavia, Enyaq og Citigoe er udstyret med e-sound, så man kan høre bilen komme kørende ved en hastighed op til 20 km/t.

Udgør min elbil en fare for fodgængere?

Da elbiler generelt er mere støjsvage end konventionelle biler, skal førere af elbiler være lidt mere forsigtige ved kørsel med lave hastigheder. Ny europæisk lovgivning betyder, at vores elbiler også vil være udstyret med e-sound for at sikre, at andre kan høre dem, særligt i områder med fodgængere.

Hvad er den generelle levetid for en elbil?

Her kommer en række forskellige faktorer i spil, særligt kørestilen, plejen af bilen og overholdelse af de foreskrevne serviceeftersyn. Dit højvoltsbatteri er dækket af en garanti på 8 år eller 160.000 km. Garantien for nettobatterienergiindholdet omfatter derudover en minimumskapacitet på 70 % v. 8 år eller 160.000 km.

 

Hvad er Škoda Connect, og hvordan er det relateret til elektrisk mobilitet?

Škoda Connect er en app, der sikrer, at du hele tiden har kontrol over din bil. Du kan tjekke opladningens rækkevidde, køredata, eller hvor du har parkeret din bil. Du kan endda tjekke, om du har låst din bil. Det er da ret utroligt, ikke sandt? Læs mere om Škoda Connect her.

Hvor vil elbilerne blive produceret?

• Superb vil blive produceret i Kvasiny.
• Enyaq i Mladá Boleslav.

Vil alle komponenter blive fremstillet i Tjekkiet?

Škoda Auto har investeret markant i udviklingen af ny infrastruktur til elbilsproduktion på vores fabrikker og i produktion af litium-ion-batterier direkte i Mladá Boleslav. Ud over elbilerne er der fra 2019 også blevet produceret elektriske komponenter til plug-in-hybridmodellerne fra forskellige mærker i Volkswagen Group på fabrikken i Mladá Boleslav. Som det er tilfældet med vores konventionelle modeller, vil vi outsource individuelle komponenter på tværs af vores netværk af underleverandører.

Hvilke modeller vil blive elektrificeret?

Vi forbereder en række modeller på tværs af vores modelportefølje til forskellige typer elektrificering. I 2025 vil mindst 10 Škoda modeller være elektrificeret. I forbindelse med 2025-strategien vil Škoda Auto investere 2 milliarder euro i udviklingen af elbiler og nye tjenester hen over de kommende 4 år.

Hvad er forskellen mellem en plug-in-hybridbil, hybridbil og elbil?

Plug-in-hybridbiler (PHEV) kombinerer en klassisk forbrændingsmotor med en elmotor, som kan oplades fra en stikdåse. PHEV-biler kan køre rent elektrisk, men rækkevidden er begrænset til 50-60 km.

En hybridbil (HEV) kombinerer en forbrændingsmotor med en elmotor, men kan ikke oplades fra et eksternt elnet. Batteriet til drift af elmotoren oplades udelukkende under kørslen og er kun konstrueret til korte rækkevidder, især til igangsætning.

En elbil (BEV) har ikke en forbrændingsmotor. I stedet driver den bilen udelukkende via et batteri, som kan oplades via en ekstern strømforsyning.

Hvad er forskellen på en elbil og en plug-in-hybrid?

Begge typer er forsynet med en ladestikdåse, men derudover er de grundlæggende forskellige. En plug-in hybrid, der nogle gange kaldes en PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), kombinerer en klassisk forbrændingsmotor med en elmotor, som kan oplades via en stikdåse eller fra energi, der genindvindes under kørslen. PHEV-biler kan køre rent elektrisk, men rækkevidden er begrænset til 50-60 km.

Hvad er forskellen i livscyklussen for elbiler og hybridbiler?

Der er ingen grundlæggende forskel på livscyklussen for nogle af bilerne, uanset om det er hybridbiler, plug-in-hybridbiler eller rene elbiler. Den primære forskel er, at hybridbiler og plug-in-hybridbiler stadig er udstyret med motorer, som kræver benzin, mens en ren elbil ikke genererer nogen emissioner, da den udelukkende er batteridrevet.

Er elbiler pålidelige?

Som du allerede ved, så er alle vores Škoda biler yderst pålidelige, og vores elbiler er ingen undtagelse. Vi gør en stor indsats for at producere biler i topkvalitet og kun bygge dem med pålidelige komponenter, som lever op til de højeste standarder, som er blevet udformet af vores hårdtarbejdende ingeniører.

Er der forskel på pålideligheden mellem elbiler og konventionelle biler?

Generelt set er elbiler, hybridbiler og plug-in-hybridbiler lige så pålidelige som alle andre Škoda biler. Komplet eldrevne biler har færre bevægelige dele og lavere driftsomkostninger, hvilket er godt for dig og på ingen måde påvirker din bils pålidelighed.

Har en elbil brug for ekstra vedligeholdelse?

En elbil har ikke brug for mere vedligeholdelse end andre biler, da regelmæssig vedligeholdelse og serviceeftersyn er vigtigt for alle biler for at sikre pålideligheden og sikkerheden. Når det er sagt, så har elbiler ingen motor- eller gearolie, som skal skiftes, og de har også færre bevægelige dele.

Hvordan finder jeg et bilværksted, som servicerer elbiler?

Alle autoriseret Škoda-værksteder vil være i stand til at servicere elbiler og hybridbiler. Specialiserede batterireparationer kan dog kun udføres hos udvalgte servicecentre. Vi arbejder i øjeblikket på udviklingen og certificeringen af servicecentre, så vi kan tilbyde en standard for serviceringen på linje med, hvad vores kunder er vant til.

Hvad skal serviceres?

Elbiler er ikke særligt servicekrævende. De har færre dele, som bliver slidt. De har ingen tændrør, cylindre, indsprøjtning, turboladere, oliebeholdere, etc. Derfor er der ved serviceeftersyn primært fokus på at tjekke bremsesystemet og spændingen eller på at måle batterikapaciteten, dvs. bilens ledningsnet. Detaljerne for servicearbejdet på elbiler afhænger af modellen og dens udstyr.

Hvor ofte skal jeg udskifte dele?

Som det er er tilfældet med enhver anden Škoda, så vil det være usandsynligt, at du skal udskifte dele ofte, hvis du behandler din Škoda elbil godt.

Hvor ofte skal min elbil til serviceeftersyn?

Hos Škoda anbefaler vi vores kunder at få udført et generelt serviceeftersyn, når bilen når et bestemt kilometertal. Stemmeassistenten Laura vil være tilgængelig i din Škoda og vil informere dig, når det er tid til et tjek. Hun kan endda også hjælpe dig med at booke tid til et serviceeftersyn hos et af vores trofaste værksteder.

Hvad er de regelmæssige serviceintervaller?

Et serviceeftersyn på Enyaq er påkrævet efter 2 år. For andre iV-modeller er enten efter 2 år eller 30.000 km*. Et variabelt olieskiftservice er påkrævet efter 2 år eller 30.000 km*. Et fast olieskiftservice er påkrævet efter 1 år eller 15.000 km*. De ovenstående intervaller gælder for de fleste lande, men i nogle lande kan de afvige på grund af lokale bestemmelser.

*Afhængigt af, hvad der kommer først

Kan jeg selv udføre rutinemæssig service, når man tager hensyn til mængden af elektronik i bilen?

Da bilen har et elektrisk system, skal det specifikke arbejde, som førerne selv kan klare (af den type, som de er vant til med konventionelle Škoda biler), fastlægges. Men omfanget af denne aktivitet vil være begrænset, da motoren med tiden bliver mere enkelt konstrueret. Naturligvis vil basisopgaver i forbindelse med driften af bilen, som fx tjek af dæktryk og påfyldning af drivmidler, fortsat kunne udføres. Vi anbefaler, at du overlader alt andet til en autoriseret servicepartner for at få en førsteklasses servicering.

Kan jeg trække bilen med et slæbetov?

En bil med elmotor kan ikke trækkes med et slæbetov eller med den ene aksel løftet på et bugseringskøretøj. Man skal altid anvende en hydraulisk donkraft og læsse bilen op på en platform, hvis det er nødvendigt at bugsere den. Du kan skubbe bilen over korte afstande, men den skal være i frigear, og tændingen skal være tilsluttet.

Er det bedst at parkere en elbil i skyggen eller i solen?

Der kommer ikke direkte sollys ind til batteriet, fordi det er placeret i bilens bund. Men det kræver energi fra batteriet at afkøle bilen, og det reducerer rækkevidden.

Hvad sker der, hvis bilen rammes af et lyn?

Bilen forholder sig som en konventionel bil. Et lynnedslag er ikke kritisk. Hvis bilen er under opladning, vil en sikring blive udløst. I værste fald vil laderen blive ødelagt.

Hvad sker der, hvis bilen kører gennem dybt vand?

Bilen forholder sig som en konventionel bil. Højvoltsbatteriet er forseglet for at forebygge vandindtrængen.

Kan min elbil eksplodere i vand?

En elbil reagerer som enhver anden konventionel bil, der køres gennem en vandpyt eller dybt vand. Højvoltsbatteriet er forseglet for at forebygge vandindtrængen, og du skal slet ikke være bekymret for uventede eksplosioner.

Bliver batteriet beskadiget af magnetiske objekter, mobile apparater eller højspænding i bilen, eller bliver dets effekt reduceret?

Da batteriet er elektromagnetisk afskærmet, har disse enheder ingen negativ indflydelse på batteriet.

Hvor langt kan jeg køre om vinteren?

Med hver generation af elbiler bliver rækkevidden på en opladning bedre og bedre. Škoda Enyaq har en forventet rækkevidde på op til 500 km, hvilket er tilstrækkeligt til at kunne rejse uden begrænsninger. Ligesom biler med forbrændingsmotor har et lidt højere forbrug om vinteren, skal elbiler også bruge mere energi, når vejret er koldt.

Sparer jeg penge ved at købe en elbil?

Elbiler kan helt sikkert give dig en økonomisk fordel på langt sigt, da de gennemsnitlige driftsomkostninger er meget lavere end for konventionelle biler. Vi anbefaler, at du kontakter din lokale forhandler for at få mere at vide.

Hvor meget koster driften af en elbil pr. 100 km (rent teoretisk og i gennemsnit, under hensyntagen til en anden faktor for priser fra underleverandører), fratrukket værditab?

Den anslåede pris for ”brændstof” til driften af en elbil giver en form for indikation. Ved en gennemsnitspris på 11,59 kr pr. liter benzin og et forbrug på ca. 6 liter pr. 100 km giver det ca. 70 kr. Man bruger ca. 17 kWh til at køre 100 km i en elbil. Ved en pris på 2,25 kr pr. kWh koster det 15,75 kr at køre 100 km i en elbil. Prisen pr. kWh afhænger dog af din takst, som du helt sikkert skal have optimeret i henhold til driften af elbilen, for at kunne drage fordel af de bedste energipriser. En anden faktor, som har indflydelse på driftsomkostningerne, er servicering og vedligeholdelse af bilen. Det vil eksempelvis ikke være nødvendigt at skifte olie, filtre og andre dele relateret til det komplekse system i en forbrændingsmotor.

Du kan beregne din besparelse her.