“Enyaq iV er den eneste elbil, der fungerer som familiebil”

6. května 2022

Jens Paulin Wright fra Værløse er begejstret for familiens Škoda Enyaq iV 80 Plus: Den er praktisk, giver en premiumfølelse og er perfekt til pendling.

Kan man være utilfreds med en Škoda Octavia Combi 2.0 TSI 190 hk årgang 2019 som familiebil?
Egentlig ikke – og så alligevel lidt.

“Efter et års tid begynder der typisk at gå sådan lidt bil-utroskab i den for mig. Så begynder jeg at kigge rundt og se, hvad nyere biler har af ekstraudstyr – Blind Spot Assist, udfoldeligt anhængertræk og den slags, siger 37-årige Jens Paulin Wright, som bor i Værløse og har to børn på 3 og snart 7 år med hustruen Christina.

“Så selvom jeg grundlæggende var glad for vores Octavia, begyndte jeg at tale for en Enyaq iV: I hverdagen kører vi primært korte ture, hvilket ikke er godt for brændstoføkonomien, Enyaq iV har 5 års Service- og Reparationsabonnement, så der ikke kommer uforudsete udgifter osv. Min hustru sagde o.k. til at købe en Enyaq iV, hvis den samlet set ikke blev dyrere end vores Octavia. Desuden kan hun lide det grønne perspektiv i at køre elbil. I forvejen køber vi grøn strøm, økologisk mad og Svane-mærkede varer,” siger Jens Paulin Wandall Wright.

En plug-in-hybridbil var også under overvejelse:
“Men vi blev hurtigt enige om, at det er så få gange om året, at vi kører så langt, at vi har glæde af brændstofmotorens rækkevidde. Med vores kørselsmønster ville en plug-in-hybridbil bare blive en elbil med et lille batteri og en brændstofmotor som unødig vægt. I øvrigt er det slet ikke et problem at oplade vores Enyaq iV, hvis vi kører lange stræk. Som familie med små børn laver vi alligevel stop undervejs, så de kan lege, og vi kan strække ben,” siger Jens Paulin Wright.

Perfekt til pendling
Det længste, familiens Enyaq iV kører i hverdagen, er Værløse-Halsskov tur-retur (2 x 112 km), når Jens Paulin Wright pendler til Sund & Bælts kontor ved Storebæltsbroen én til to gange om ugen i forbindelse med sit arbejde som GIS Manager.

“Min første tur derned og retur er den eneste gang, jeg har følt lidt rækkeviddeangst. Jeg kører vores Enyaq iV som en hvilken som helst anden bil. Når den er købt med varme i rattet, er det for at bruge varmen i rattet, og hvis jeg vil have det varmere i kabinen, skruer jeg op for klimaanlægget. Men med nul grader udendørs, blæst og 130 km/t. på motorvejen talte rækkeviddeviseren hurtigt ned. På vej hjem nåede jeg at tænke, at det ville blive nødvendigt med et ladestop, men da jeg kom hjem, var der stadig 18 % tilbage på batteriet. Nu ved jeg, at hvis jeg starter med et fuldt opladet batteri hjemmefra, så kan jeg nå til Halsskov og retur, uanset hvilket vejr Moder Natur byder mig,” siger Jens Paulin Wright og knytter en kommentar til kritikken af elbilers rækkevidde.

“Ja, rækkevidden er kortere om vinteren, eller hvis man kører meget på motorvej. Men folk glemmer, at en brændstofbil heller ikke kører så langt på literen, som den er opgivet til. Rækkevidden er ikke en udfordring for os,” konstaterer Jens Paulin Wright.

Stort og regulært bagagerum
Med først en brugt Fabia, så en ny Fabia og så en ny Octavia – og stor tilfredshed med den lokale Škoda-forhandler – lå det i kortene, at elbilen også skulle være en Škoda.

“Enyaq iV var førstevalget, som alternativerne blev holdt op imod. Valget var egentlig ikke så svært, for i mine øjne er Enyaq iV reelt den eneste elbil, der fungerer som familiebil – medmindre man køber en dyrere elbil. Enyaq iV har et stort og regulært bagagerum på 585 liter, mens nogle af konkurrenterne har lave og dybe bagagerum. Jeg har set videoer af, hvordan en barnevogn skal skilles ad i mange dele for at få den ind i sådan et bagagerum. Vi har ikke selv barnevogn med længere, men alligevel nåede de 610 liter bagagerum i vores Octavia at blive fyldt, når vi kørte til svigermors sommerhus,” siger Jens Paulin Wright.

Flot design og premiumfølelse
Altså var et brugbart bagagerum på tjeklisten, da familien skulle vælge elbil. Men derudover opfordrer Jens Paulin Wright til, at man “ikke sammenligner alt i et regneark”, når man køber elbil.

“For mange år siden købte jeg en racercykel, hvor sælgeren i butikken helt rigtigt sagde: ‘Selvfølgelig er det vigtigt, hvilket gear cyklen har, men det er mindst lige så vigtigt, at du kan lide den. Cykelturen starter med, at du har lyst til at sætte dig op på sadlen,” siger Jens Paulin Wright og fortsætter:

“Jeg synes ganske enkelt, at Enyaq iV er en superlækker bil. Designet er lige i øjet, og jeg elsker premiumfølelsen i kabinen. Samtidig er den virkelig komfortabel og lydløs. Min hustru sidder ofte på bagsædet med den yngste, når vi kører langt. I vores første Fabia var det svært at høre hinanden, når vi kørte på motorvej. I Enyaq iV taler vi sammen, som vi plejer.”

Seneste nyheder