Skal din næste Škoda være en elbil? Så har du sikkert mange spørgsmål vedrørende skiftet til elektrisk mobilitet. Her får du svar på de fleste.
Skal din næste Škoda være en elbil? Så har du sikkert mange spørgsmål vedrørende skiftet til elektrisk mobilitet. Her får du svar på de fleste.
Hvad kan du forvente, hvis du køber en elbil? Frem for alt en ny køreoplevelse. Og i første omgang, måske, et behov for at vænne dig til nye vaner og adfærdsmønstre. Men du kan rolig springe ud i det – der er faktisk ikke noget at være bekymret for.
Nej. Du skal naturligvis stadig vælge fremadgående eller bakgear ligesom i biler med automatisk gearkasse. Men bilens elmotor fungerer i et bredt omdrejningsområde uden behov for at skifte gear, og det maksimale drejningsmoment er tilgængeligt helt nede fra nul omdrejninger.
Škoda Enyaq iV byder på en rækkevidde på op til 547 km, hvilket er rigeligt til langt de fleste køretursscenarier. Ideelt set kan du oplade den regelmæssigt på bopælen eller på arbejdet i løbet af dagen. På længere køreture er det en god ide på forhånd at tjekke og finde ladestationer, hvor du kan stoppe undervejs for at lade batteriet helt eller delvist op. Der er mange faktorer, som påvirker en bils rækkevidde, herunder kørestil, hastighed og temperaturen uden for og i bilens kabine.
Nej, det behøver du aldrig at gøre igen. Når du har sat dig ind, skal du bare træde på bremsepedalen – det er det hele. Så er bilen aktiveret, og det får du en information om i Virtual Cockpit. Derefter skal du bare sætte bilen i drive og sætte i gang. Og det er lige så nemt, når køreturen er slut – du skal bare stige ud, så deaktiverer bilen sig selv.
Der findes to opladningsmetoder: med vekselstrøm (AC) og med jævnstrøm (DC). AC-opladning er ikke så hurtig som DC-opladning, og det skyldes den effekt, der leveres fra elnettet. Škoda Enyaq iV kan lade med op til 11 kW AC. Så tager en fuld opladning af batteriet (0-100 %) cirka 7 timer og 30 minutter. Med lynopladning (DC) ved en lynladestander tager det kun cirka 29 minutter at lade batteriet fra 10 til 80 %. De resterende 20 % kan tage cirka lige så lang tid, så som regel kan det bedre svare sig at køre videre og lade en gang mere undervejs, hvis det er nødvendigt.
En ladeboks er en vægmonteret oplader til elbiler. Den forsynes med vekselstrøm. Škoda samarbejder med Clever, som tilbyder opladning inkl. montering af ladeboks.
Et stort netværk af ladestationer over hele Europa kan anvendes til at oplade elbiler – så længe opladeren har et stik, som passer til Škodas elbiler. Der findes forskellige typer stik, men Škoda-elbilbilister skal ikke være bekymrede for ikke at kunne tilslutte deres bil til en ladestation, som de finder frem til. I Europa er CCS – Combined Charging System – standarden til DC-lynopladning. Og det udbredte Mode 3-ladekabel, som er standard til AC-opladning og derfor findes i ladebokse til bopælen, er det ladekabel, som følger med bilen.
Hos Clever, som har Danmarks største ladenetværk, kan du samle din opladning hjemme og på farten i ét abonnement. Når du vil lade på farten – især når du er i udlandet – kan du også anvende Škodas Powerpass med eller uden et månedligt gebyr, hvor sidstnævnte giver lavere pris pr. kWh. Derudover får flere og flere servicestationer opladning, hvor du betaler pr. kWh på samme måde, som du betaler pr. liter brændstof.
Škoda Enyaq iV giver dig mulighed for at vælge mellem tre niveauer af rekuperationsintensitet ved hjælp af skiftekontakter bag rattet, og du kan også vælge det mest kraftfulde niveau ved at sætte bilen i B-indstillingen. Rekuperationen ændrer din køreoplevelse grundlæggende – det kraftigste niveau bremser så effektivt, at bilen begynder at sætte farten ned, så snart speederen slippes, så du kan køre komfortabelt med kun én pedal. Rekuperationen hjælper også med at øge bilens rækkevidde.
En række faktorer spiller en rolle, især kørestilen, pleje af bilen og overholdelse af de foreskrevne serviceintervaller. Når det er sagt, så er garantien på batteriets levetid i en Škoda 8 år eller 160.000 km. For Enyaq iV og Enyaq Coupé iV garanteres det, at batterikapaciteten ikke vil falde til under 70 % af det oprindelige niveau i denne periode. Bilen fortsætter stadig med at fungere, selvom batteriet med tiden skulle komme under det niveau. Den vil bare have kortere rækkevidde.
Enyaq iV har serviceinterval i henhold til serviceindikatoren, senest efter 2 år og uden kilometerbegrænsning. Det omfatter udskiftning af bremsevæske og kabinefilter