Fjerde generation af Superb er endnu mere elegant, forfriskende og dynamisk. Modellen imponerer med et strømlinet design, dristige og skulpturelle former, stramme linjer og crystalline-lys. Den er længere og højere, byder på mere plads og på op til 28 Simply Clever-detaljer, som øger komforten for føreren og passagererne.

Eksteriør

Interiøret har fået nyt design med klart fokus på kundernes ønsker og en optimal brugeroplevelse. Cockpittet har nu fået et helt nyt design, som på en gennemtænkt måde kombinerer manuelle og digitale betjeningselementer. Den nye infotainmentskærm har en størrelse på op til 12,9". Midterkonsollen har et rent og ryddeligt design, da gearvælgeren nu sidder på ratstammen.

Interiør

Škoda Smart Dials

Trykknapper med digitale displays giver hurtig adgang til en række af bilens funktioner. De to yderste Smart Dials til føreren og forsædepassageren bruges til styring af kabinetemperaturen, sædevarmen og sædeventilationen, og de viser den p.t. aktive funktion. Den midterste Smart Dial kan bruges til at styre op til fire forskellige funktioner, som fx infotainmentsystemets lydstyrke, blæserhastigheden, luftretningen, smart aircondition, køreindstillinger og zoom på kortet.

Teknologi

Superb kombinerer en fremragende brændstoføkonomi med stærke præstationer. Tre moderne og yderst effektive benzinmotorer, to topmoderne dieselmotorer og en ny plug-in hybrid med en forøget elektrisk rækkevidde på over 100 km leverer en ydelse på mellem 150 hk og 265 hk.


For første gang vil man kunne vælge en mildhybriddrivlinje, og alle modeller er udstyret med en automatisk DSG-gearkasse som standard.

Højvoltsbatteriet er vokset med 12,7 kWh til 25,7 kWh. Derudover har Škoda øget den maksimale opladningshastighed ved wallboxe og AC-ladestandere fra 3,6 til 11 kW, så batteriet kan lades hurtigere op. Der er også mulighed for DC-opladning med en maksimal opladningshastighed på 50 kW. Som hidtil vil det også være muligt at lade op med 2,3 kW via en 230-volts husholdningsstikdåse.

Den nye Škoda Superb kommer med en række nye eller forbedrede assistentsystemer. Drejeassistenten og vejkrydsassistenten fås for første gang i Superb.


Som supplement til den velkendte funktion med forudseende fodgængerbeskyttelse registrerer den standardmonterede Front Assist nu også cyklister. Op til 10 airbags, inklusive en centerairbag, sikrer et højt niveau af passiv sikkerhed.

Materialer

Superb er flagskibet blandt vores modeller med forbrændingsmotor, og fjerde generation af modellen vil fortsat sætte standarden, hvad angår komfort og rummelighed – både i hatchback- og Combi-stationcarversionen. Den kommer med moderne, effektive benzin- og dieselmotorer samt plug-in- og mildhybriddrivlinjer.

Fjerde generation af Superb vil blive produceret på Volkswagen Groups fabrik i Bratislava i Slovakiet.

Mål*

Længde: 4.912 mm; 4.912 mm**
Bredde: 1.849 mm
Højde: 1.481 mm; 1.482 mm**
Akselafstand: 2.841 mm
Hovedhøjde på forsæder: 1.049 mm
Hovedhøjde på bagsæder: 986 mm; 1.008 mm**
Bagagerumskapacitet: 645 l; 690 l**


* Foreløbige data.
** Gælder for Combi-stationcarversionen.

Motorer

Benzin
1.5 TSI (mHEV) 7-trins DSG 150 hk (110 kW)
2.0 TSI 7-trins DSG 204 hk (150 kW)
2.0 TSI 7-trins DSG 4×4 265 hk (195 kW)

Diesel
2.0 TDI 7-trins DSG 150 hk (110 kW)
2.0 TDI 7-trins DSG 4×4 193 hk (142 kW)

Plug-in-hybrid
1.5 TSI iV* 6-trins DSG 204** hk (150 kW)


* Kun til Combi-stationcarversionen
** Maksimal systemydelse (forbrændingsmotor og elmotor)

Tests ved den nordlige polarcirkel

De nye generationer af Škoda Superb og Kodiaq har med succes gennemgået omfattende kuldetests ved den nordlige polarcirkel. Bilernes funktioner, kvalitet og holdbarhed blev testet ved temperaturer helt ned til minus 30 grader celsius.

Under disse tests var der primært fokus på kørselsstabiliteten, passagerernes komfort i kolde omgivelser og den generelle pålidelighed på lange køreture om vinteren. Derudover skulle bilerne kunne modstå den ekstra vægt fra is og sne. Alle dele af testbilerne blev gennemgået nøje: undervogn, karrosseri, motor, varmesystem og hele det elektriske system.

90 år med succes

Den nye fjerde generation af Škoda Superb præsenteres til efteråret, 90 år efter lanceringen af den historiske første model i Superb-modelrækken, som blev produceret mellem 1934 og 1949. Over 50 år senere blev første generation af den moderne Škoda Superb lanceret, og den markerede Škoda mærkets tilbagevenden til firmabilsklassen.

Første generation

Der blev solgt næsten 137.000 eksemplarer af den første generation af den moderne Superb mellem 2001 og 2008, og den var den første Škoda model med hightech-features som fx bixenonforlygter, automatisk tiptronic-gearkasse og Coming Home-funktion. Lige fra start vandt første generation af Superb en lang række prestigefyldte priser inklusive ”Best Import Car” fra det tyske bilmagasin ”Auto Bild”.

Anden generation

Anden generation af modellen kom i 2008, og den gav for første gang kunderne mulighed for at vælge firehjulstræk. Stationcarversionen Superb Combi, som blev introduceret i 2009, satte yderligere fart på efterspørgslen. Der blev i alt leveret 618.000 eksemplarer af anden generation af Superb til kunderne.

Tredje generation

Tredje generation, som blev introduceret i februar 2015, bød på endnu mere plads til passagerer og bagage i begge karrosserivarianter. Den var også mere økonomisk, og sikkerheden var forbedret med flere innovative assistentsystemer.

Plug-in hybrid

Flagskibet blev igen opdateret i 2019, hvor Superb iV-versionen blev den første Škoda plug-in-hybridmodel. Indtil nu er der leveret over 777.000 eksemplarer af tredje generations Superb til kunderne.