AIRCONDITION I BILEN - HVORDAN FUNGERER DEN?

KAN DU HUSKE, HVORDAN DET VAR?

Kan du huske dengang, at en bil også var en kørende sauna i tre måneder om året? Dengang den eneste lindring mod solens og sommerens varme var at skrue ventilatoren helt over på blå – hvilket blæste luften ind i kabinen med præcist samme temperatur som omgivelserne – eller at åbne vinduerne under kørslen og mærke den velsignede brise? Dengang en lang køretur konsekvent betød, at man ankom med svedvåd ryg? Heldigvis er det ikke sådan længere, og i dag er aircondition eller klimaanlæg din garanti for en komfortabel temperatur i din bil året rundt. Også når solen bager, og temperaturen danser omkring de 25 grader på termometret.

FRA SAUNA TIL KØLESKAB

Men hvordan fungerer en aircondition egentlig? Jo, den gør groft sagt den kørende sauna til et kørende køleskab. Det er en lidt teknisk, men også ret fascinerende. Systemet er baseret på det fysiske princip, at når en væske fordamper, optager den varme fra omgivelserne. I bilen bliver et flydende kølemiddel ført gennem en fordamper under lavt tryk. Som navnet angiver, fordamper væsken her, og den suger derfor varme til sig, hvilket gør fordamperens overflade kold. Bilens ventilationssystem blæser luften til kabinen forbi fordamperen og vupti – der er kølig luft til bilens passagerer. Det fordampede kølemiddel kommer nu gennem en kompressor, der hæver trykket. Under det højere tryk bliver dampen til væske igen, og nu afgiver den varme. Derfor løber kølemidlet gennem en kondensator, der lukker varmen ud uden for bilen. Så passerer kølemidlet gennem en ventil til fordamperen igen, kredsløbet er fuldendt, og temperaturen i kabinen er sænket.

KLIMAANLÆG MED TRE ZONER

Alle ŠKODA har eller kan fås med aircondition- eller klimaanlæg. Med det mest simple anlæg tænder du airconditionen med en AC-knap og regulerer selv den kolde luftstrøm. Climatronic-klimaanlægget er derimod fuldautomatisk, så du bare skal indstille den ønskede temperatur – så regulerer anlægget selv luftens temperatur og luftstyrken. Climatronic-klimaanlægget kan desuden fås med to zoner, så fører og passager kan indstille hver sin temperatur i deres respektive side af bilen. Det nyeste Climatronic-klimaanlæg har tre zoner, så også bagsædepassagererne kan indstille en ønsket temperatur. Det klimaanlæg fås til Superb og KODIAQ.

PAS PÅ DIN AIRCONDITION

Hvis du lægger mærke til, at din bil drypper, når du har brugt aircondition eller klimaanlæg, skal du ikke bekymre dig. Når fordamperen bliver kold, dannes der kondensvand på den, og det kan lede til, at din bil drypper lidt, når køreturen er forbi. Det er helt normalt. Men med tiden mister et aircondition- eller klimanlæg kølemiddel, så det bliver mindre effektivt. Derfor er det en god ide at få det servicere det hos en ŠKODA-servicepartner hvert andet år.

Det virker logisk, at aircondition- eller klimaanlæg hører sommeren til, men faktisk har du også stor gavn af det om vinteren, hvor det fjerner dug på ruden effektivt ved at affugte luften i kabinen.

Når du tænder aircondition- eller klimaanlægget et par gange om ugen året rundt, mindsker du også risikoen for, at der danner sig bakterier eller skimmelsvamp i anlægget, som kan lugte og påvirke luftvejene.