Yderligere tekniske specifikationer kan ses under Detaljer på Motor-siden i vores konfigurator, når du konfigurerer din bil.
Škoda Enyaq handler om sikkerhed uden kompromiser. Ud over de sikkerhedssystemer, som er beskrevet ovenfor, fås følgende funktioner enten som standardudstyr eller ekstraudstyr:
› Isofix- og Top Tether-fastgørelsespunkter til fastgørelse af et børnesæde på de yderste bagsædepladser og alternativt på det forreste passagersæde.
› I modsætning til fartpiloten, som holder en indstillet hastighed, giver hastighedsbegrænseren føreren mulighed for at køre med forskellige hastigheder, så længe den forudbestemte hastighed ikke overskrides.
› ABS forhindrer, at hjulene blokerer under en katastrofeopbremsning eller ved opbremsning på glatte vejbelægninger.
› Ved at øge bremsetrykket kan HBA-bremseassistenten hjælpe føreren i situationer, hvor en katastrofeopbremsning er nødvendig. Det kan reducere bremselængden markant.
› EBD optimerer automatisk bremsetrykket og den samlede balance i bremsesystemet og forhindrer for hård opbremsning af baghjulene.
› RBC (Regenerative Braking Control) modvirker den blokering af de trækkende hjul, som kan opstå, når føreren decelererer på et glat underlag.
› ASR sikrer problemfri igangsætning og acceleration, uden at hjulene spinder på glatte vejbelægninger.
› EDL giver bedre acceleration eller kørsel op ad bakke med dårligt vejgreb under et af de trækkende hjul.
› TSA fungerer, når bilen er udstyret med originalt anhængertræk med separat styreenhed. Systemet fungerer ved at bremse et eller flere hjul og samtidig reducere elmotorens drejningsmoment efter behov. TSA-systemet griber ind og hjælper med til at stabilisere bilen og anhængeren.
› XDS+ hjælper føreren i skarpe sving og sikrer, at bilen har neutrale køreegenskaber ved hurtig kørsel gennem sving. Styreelektronikken simulerer i bund og grund et automatisk spærrende differentiale for at forbedre vejgrebet og køredynamikken i sving. Resultatet er, at bilen kører langt mere sikkert og naturligt gennem sving.
› Dæktryksovervågning TPM+ holder hele tiden føreren informeret om dæktrykket.
› Autohold-funktionen forhindrer utilsigtet bevægelse af bilen (uanset vejens hældning) ved stop og start, uden at man behøver at træde på bremsepedalen. Bremserne deaktiveres automatisk, når føreren træder på speederen. Med Autohold-funktionen aktiveres bremserne på begge aksler.
Elmotoren på bagakslen kan suppleres af en ekstra elmotor på forakslen. På den måde får Enyaq firehjulstræk.
Forhjulstrækket til- og frakobles helt automatisk, og førerne af bilen kan påvirke firehjulstrækkets funktion i en vis udstrækning via deres valg af køreindstilling – Sport, Eco, Comfort eller Traction.
Firehjulstrækket bruger kun en smule mere energi end baghjulstrækket. Dette ekstra energiforbrug skyldes primært den ekstra vægt i bilen fra den ekstra frontmotor. Denne firehjulstrækskonstruktion er mere energieffektiv end den konventionelle konstruktion med et midterdifferentiale mellem akslerne og universalled.
Firehjulstrækket er kun tilgængeligt med det største batteri (82 kWh).
For maksimal køreglæde kan Enyaq udstyres med Dynamic Chassis Control, der omfatter Driving Mode Select. Således tilbyder bilen flere forskellige programmer, som både ændrer støddæmpernes stivhed og andre indstillinger i bilen.
Det kræver blot et tryk på en knap at ændre bilen fra komfortabel, afslappet tilstand til en dynamisk, sporty indstilling. Dynamic Chassis Control overvåger, evaluerer og reagerer kontinuerligt på den aktuelle kørselssituation (opbremsning, acceleration, sving) og tilpasser støddæmperkarakteristikken individuelt og uafhængigt for hvert hjul i henhold til den valgte indstilling.
Sportsundervognen omfatter en strammere affjedring og særlige sportslige støddæmpere, der byder på ekstraordinær respons og dynamiske køreegenskaber. Den er 15 mm lavere på forakslen og 10 mm lavere på bagakslen.
Det regenererende bremsesystem arbejder med en proces, hvor bilens kinetiske energi omdannes til elektricitet, som derefter lagres i højvoltsbatteriet. Derfor udnytter det energien på en effektiv måde og hjælper med til at øge elbilens rækkevidde via delvis opladning af batteriet under kørslen.
Det regenererende bremsesystem fungerer i forskellige kørselssituationer og har en række forskellige indstillinger, som man til enhver tid kan ændre. Intensiteten fra det regenererende bremsesystem kan indstilles manuelt af føreren eller automatisk via bilens drivlinje.
Denne udstyrsdetalje sikrer Enyaq endnu bedre køreegenskaber og endnu større adræthed i sving. Det progressive styretøj ændrer udvekslingen afhængigt af ratdrejningen.