FAQ vedr. elmotorer

Hvordan opfører en elmotor sig anderledes i forhold til en forbrændingsmotor?

Hvad angår ydelse og drejningsmoment, er disse motortyper helt forskellige. I en forbrændingsmotor øges ydelsen og drejningsmomentet i takt med omdrejningstallet, indtil de når det maksimale niveau. I en elmotor er det maksimale drejningsmoment til rådighed næsten fra 0 omdr./min., og det falder, når motoren når sit maksimale omdrejningstal. Det betyder i praksis, at en elmotor har størst fremdrift fra start og derfor er relativt mere dynamisk. Desuden betyder en elmotors meget store omdrejningstalområde, at den ikke har brug for en flertrins gearkasse med en kobling. Derfor er de fleste elbiler udstyret med en 1-trins gearkasse – eller reduktionsgear – som dækker hele omdrejningstalområdet fra start til tophastighed.

Hvordan måles forbruget?

I elbiler måles energiforbruget i kilowatttimer pr. 100 km (kWh/100 km). I instrumentenheden kan du ligesom i en konventionel bil se informationer om både det aktuelle og det gennemsnitlige forbrug. Desuden vises den mængde regenereret energi, som er sendt tilbage til batterierne.

Hvad med elmotorernes servicebehov og levetid?

Da den primære, og faktisk også den eneste, bevægelige del i en elmotor er rotoren, er servicebehovet minimalt i forhold til en forbrændingsmotor. Der er ikke brug for olieskift eller udskiftning af brændstoffilter og luftfilter. Elmotorerne kører med høje omdrejningstal, så de skal være godt konstrueret (især lejerne), men generelt kræver elmotorer mindre vedligeholdelse end konventionelle motorer.

Er der forskel mellem elmotorerne i plug-in-hybridbiler og komplet eldrevne biler?

Ja. I konstruktionen af en komplet eldrevet bil er det givet, at der ikke skal være andre typer drivmotorer i bilen, så man derfor ikke skal tage hensyn til det. Derfor kan motoren tilpasses optimalt til det ønskede niveau af drejningsmoment, ydelse, omdrejningstal og udstyr.

I biler med hybriddrivlinje skal der omvendt også tages hensyn til forbrændingsmotorens egenskaber i kombination med elmotoren med fokus på mulighederne for mekaniske forbindelser, driftstemperaturer, omdrejningstal og ydelse. Drivlinjens styresystem er også mere komplekst. Bilen skal kunne køre kun på strøm, med forbrændingsmotor eller begge dele – og altid med optimalt energiforbrug.