Vinterklar

24. listopadu 2020

Forbered din Škoda på vinteren. Her får du alle tips til hvordan du bliver klar til vinteren.

Vinteren kommer, og selvom det ikke betyder hvide zombier eller drager, medfører det stadig prøvelser for din Škoda. Få et par tips til, hvordan du og din bil kommer gennem den kolde tid på bedste og sikreste vis.

Skift til vinterdæk

Selvfølgelig skal du have vinterdæk på. De giver en markant kortere bremselængde på de kolde og våde vinterveje for slet ikke at nævne på is og sne. Tommelfingerreglen er, at man bør skifte, når vejtemperaturen kommer ned på syv grader, så har du ikke gjort det, er det med at få booket tid hos din lokale Škoda-servicepartner. Nye helårsdæk er blevet meget bedre de seneste år, men FDM anbefaler stadig, at man kører med regulære vinterdæk, hvis man er afhængig af sin bil i al slags vinterligt vejr og føre.

Vinterdæk - Find vinterdækkene til din Škoda

Mørket kommer snigende på denne årstid, og med det kommer også kulden, som senere på året bliver fulgt op af frost og sjap. Med andre ord er det nu, du skal til at skifte fodtøj på bilen, så den fragter dig sikkert gennem vinteren. De store forskelle på sommer- og vinterdæk er gummiet, som er blødere på vinterdæk, og mønsteret, som på vinterdækket er lavet til at fjerne sne fra kørefladen. Begge dele giver kortere bremselængde og et bedre vejgreb under vinterforhold. Der er ofte mere vand end sne på de danske vinterveje, men også under de forhold giver vinterdækket bedre vejgreb og kortere bremselængde ved lave temperaturer.

Helårsdæk vs. vinterdæk

Der er sket meget med helårsdæk i de sidste tre-fire år. Altså dæk, som er lavet til kørsel på alle årstider. De bedste af dem er efterhånden ret gode. Du skal dog være meget opmærksom på kvaliteten af dækkene, for de ringeste er stadig ikke anbefalelsesværdige ifølge FDM. Selvom de bliver bedre, er det stadig sådan, at om vinteren er de bedste helårsdæk ikke lige så gode som vinterdæk.

Derfor mener FDM, at selv de bedste helårsdæk kun bør være en valgmulighed, hvis du kan lade bil stå, når det sner meget. Vil du frem i al slags vejr, er vinterdæk stadig den bedste løsning. Desuden er nogle helårsdæk heller ikke godkendt til vinterkørsel i bl.a. Sverige, hvilket er værd at være opmærksom på, hvis du skal køre på f.eks. skiferie.

Opbevaring

Dine sommerdæk fortjener en ferie. Det giver du dem ved at opbevare dem korrekt, indtil forårssolen atter titter frem. De skal lægges ned og stables oven på hinanden, hvis altså du ikke har et stablingsstativ, som er det bedste. Stativet hæver også dækkene en smule fra underlaget, hvilket sikrer den bedste ventilation omkring dækkene. Du bør opbevare dækkene køligt, mørkt og med en smule ventilation. Har dækkene det normale, anbefalede dæktryk, når du opmagasinerer dem, er det bedst. Husk at tjekke mønsterdybden på dækkene, så du er forberedt til foråret. Alternativt kan du forhøre dig om mulighederne for dækopbevaring hos din lokale Škoda-servicepartner. Mange kan tilbyde dækopbevaring i forbindelse med et hjulskifte. Så slipper du for, at dækkene optager plads hjemme, ligesom du ikke skal transportere dem frem og tilbage, når de skal skiftes. Skifter du og/eller opbevarer dækkene selv, er Škodas dækposer “Simply Clever”. De angiver, hvor dækkene skal sidde, ligesom de har praktiske bærehåndtag. Dækposerne kan købes hos din lokale Škoda-servicepartner.

Sørg for godt udsyn

Vintervejr betyder nedbør og sjap på vejene, og det påvirker dit udsyn fra førersædet. Derfor er det en god idé at tjekke, at dine viskerblade er hele, og at gummiet ikke har revner. Du kan også begynde at bruge vintersprinklervæske. Den har ofte forbedrede egenskaber i forhold til typen af snavs i vinterhalvåret, og vintersprinklervæske har også et lavere frysepunkt. Tjek også, at alle lygter og lys virker – det sikrer både dit udsyn i mørket, og at andre trafikanter ser dig.

Tjek undervognen

Dansk vinterkulde føles typisk koldere, end den er, fordi luftfugtigheden er høj. Samtidig betyder temperaturer omkring frysepunktet, at vi anvender vejsalt herhjemme, og begge dele giver de optimale omstændigheder for rust. Din Škoda er beskyttet mod rust fra fødslen, men vores klima betyder, at en supplerende rustbeskyttelse er en god idé – især hvis du kører mange kilometer. Kontakt din lokale Škoda-servicepartner, og forhør dig om mulighederne.

Test batteriet

Det kræver meget af dit batteri at starte bilen i kolde temperaturer. Samtidig betyder lys, ventilation, aircondition, varme og sædevarme, at der er mange andre opgaver, der slider på batteriet i vintermånederne. Derfor skal du sikre dig, at dit batteri er i topform inden den kolde sæson. Du kan enten gøre det selv med en batteritester eller få hjælp hos din lokale Škoda-servicepartner. Et bilbatteri har typisk en levetid på fire til seks år.

Sørg for frostsikret kølervæske

Din Škodas kølervæske skal være frostsikker, så den ikke fryser, hvis det bliver rigtigt koldt. Kølervæsken udvider sig, når den fryser, og det kan lede til lækkende slanger og beholdere. Derfor skal kølervæsken have et frysepunkt mellem minus 25 og 35 grader. Din lokale Škoda-servicepartner kan foretage en test af kølervæsken og skifte den, hvis frysepunktet er for højt.

Seneste nyheder