Grusvej med glæde

Naturoplevelser, fællesskab og sved på den sjove måde – gravelcykling er den nye cykelsport, du skal prøve! Škoda Danmark sponserer Copenhagen Cycling Club med en Enyaq Coupé, som bl.a. er følgebil, når rytterne kører lange stræk på skovvejene.

Hvad får du, hvis du krydser landevejscykling med mountainbike? Gravelcykling! Den oplevelsesrige cykelsport i naturen, som oprindelig stammer fra USA, bliver mere og mere populær i Danmark. Det mærker man hos Copenhagen Cycling Club, der bl.a. faciliterer cykelfællesskaber med gravelcykling, sælger udstyr til gravelcykling og arrangerer gravelløb.

– Det er helt klart den cykelsport, som vokser mest for tiden. Det er kombinationen af cykling og fællesskab i naturen som appellerer til mange, siger Ulrich Scheibelein, som er grundlægger og medejer af Copenhagen Cycling Club.

Beslægtet med landevejscykling

Som det engelske ord ‘gravel’ indikerer, kører man primært på grus i form af skov-, mark- og grusveje, og i dansk regi kan ruterne være lige fra 30 km træningstur i hverdagen til heldagsture på 150 km i weekenden.

Når der bliver kørt gravelløb, kan det af hensyn til publikumsvenligheden være en kortere distance med start og mål samme sted, som man kører i loop.

– I vores løb ‘The Crit’ i Bregnerød 28. juni er ruten 10 km, hvor man ser, hvor mange gange man kan nå at gennemkøre ruten på 100 minutter, forklarer Ulrich Scheibelein.

Gravelcykling kan umiddelbart minde om cykelsporten cyklocross, men sidstnævnte er mere højintensiv og teknisk krævende og bliver kørt på baner a la mountainbikespor med stejle op- og nedkørsler, ligesom rytteren indimellem hopper af cyklen og løber med den på skulderen. Gravelcykling er tættere beslægtet med landevejscyklingen, hvor det handler om de lange stræk – uden elementet af halsbrækkende kørsel.

God allroundcykel

Gravelcyklen ligner da også en landevejscykel, men siddepositionen er mere oprejst, styret er bredere, og det er dækkene også. Og ikke mindst har dækkene mønster ligesom mountainbikedæk, så de bedre kan ‘bide’ sig fast i det løse underlag.

Den komfortable kørestil gør en gravelcykel til en glimrende allroundcykel for motionister, der vil kunne køre på både landevej, grusvej og eventuelt bruge den til at pendle. Og vil man have mere fart på asfalt, kan man supplere med et sæt smallere hjul uden mønster.

Enyaq Coupé som følgebil

Med sine gode allroundegenskaber minder gravelcyklen om den Enyaq Coupé, som Škoda Danmark stiller til rådighed for Copenhagen Cycling Club. Som SUV er den nemlig lige så glad for grus- som for asfaltveje – den er som skabt til en aktiv fritid i naturen.

– Jeg er imponeret over, hvor godt Enyaq Coupé kører, og hvor meget plads den har. Vi bruger den til at transportere ting, når vi har løbsevents, og den er følgebil med forplejning og ekstra cykler, når vi kører lange ture, siger Ulrich Scheibelein og fortsætter:

– Samtidig er Škoda Danmark et godt match med det, Copenhagen Cycling Club står for, fordi Škoda gør meget for bredden og ikke kun eliten. Vi har begge fokus på fællesskabet i cykelsport.

Læs mere om Copenhagen Cycling Club her.

 

Prøvekør den selv

Prøvekør selv en Enyaq Coupé hos din nærmeste Škoda forhandler.