5 fordele, der giver trygt køb hos Škoda

Hos Škoda hedder det ikke en sælger, men en salgsrådgiver. Du får nemlig reel rådgivning – ansigt til ansigt – lige fra din første bilovervejelse til du kører hjem i dine nye bil. Ja, også i tiden efter. Her forklarer Brian Skjødt, salgschef hos Škoda Vejle, de fem fordele ved at købe bil hos Škoda.

1 Den helt rigtige bil

”Når en kunde kommer og vil købe ny bil, starter jeg med at tilbyde prøveture i forskellige modeller og spørge ind til de behov, den skal opfylde. Kørselsmønster, fritidsinteresser, familiære omstændigheder – det kan f.eks. være, at der skal være plads til en barnevogn. Med udgangspunkt i de behov kan det sagtens være, at dialogen munder ud i en anden model, end kunden havde tænkt sig fra start. Det er meget forskelligt, hvor målrettede kunderne er, når de kommer. Nogle kunder har læst og set anmeldelser på nettet og konfigureret sin bil online, mens andre ikke har gjort sig de store tanker. Min rådgivning kan også omfatte, hvad kunden ser ind i på brugtmarkedet sidenhen – hvor eftertragtet bilen kan forventes at blive. En mindre eftertragtet bil kan give et større værditab, som jo har betydning for totaløkonomien.”

2 Det rette udstyr

”Mens det hos nogle bilmærker er begrænset, hvad man kan vælge af udstyr, har vi hos Škoda gode muligheder for at skræddersy bilen til kundens ønsker. Så rådgivning om udstyr er næste trin efter valg af model. Dér er det ofte godt at se på, hvad kunden har i sin nuværende bil. Hvad er man glad for – hvad kan man tænke sig af nye ting? Mange vil selvfølgelig gerne have anhængertræk og adaptiv fartpilot, men der er også kommet mange nye assistentsystemer, som gør kørslen nemmere og mere sikker.”

3 Tryg totaløkonomi

”Nogle bilmærker vil ikke lade kundens brugtbil indgå i handlen ved køb af en ny bil. Det vil vi hos Škoda. Kommer kunden med en brugtbil, bliver vi enige om en pris, så kunden ved, hvad der er tilbage at betale til den nye bil. Derefter ser vi som regel på finansieringen, ligesom kunden kan tegne en forsikring og et service- og reparationsabonnement hos os. Vi plejer at have konkurrencedygtige priser, og ikke mindst er det nemt og trygt at samle alt omkring bilen hos Škoda. Kunden er selvfølgelig altid velkommen til at sammenligne tilbuddene med egen bank og forsikringsselskab.”

4 Grundig udlevering

”Nogle biler har vi på lager – andre skal bygges på fabrikken. I så fald holder vi kunden orienteret om, hvornår bilen går i produktion på Škoda-fabrikken, og hvornår den forventes at ankomme hos os. Vi gør meget ud af udleveringen, som typisk tager én til halvanden time sammen med kunden. Dér gennemgår vi alle de vigtigste funktioner i bilen – infotainmentsystemet, forskelligt udstyr og opladning, hvis det er en elbil – og kobler kundens smartphone op til bilen med Škoda Connect. Vi introducerer også de kolleger hos os, som kunden kommer til at tale med sidenhen, når bilen skal til service. Alt sammen handler om at give kunden en god og tryg start med sin nye Škoda.”

5 Ordentlig opfølgning

”Under udleveringen får man mange informationer, så det er helt naturligt at have spørgsmål, når man har kørt nogle dage i bilen. Derfor ringer jeg tre dage efter, at kunden har fået bilen udleveret for at høre, om alt fungerer, som det skal, og om der er nogle spørgsmål. Det kan sagtens være, at spørgsmålene først kommer på et senere tidspunkt, og det er helt okay. Vi er altid parate til at hjælpe – det er bare at ringe, sende en mail eller komme forbi hos os.”