Hvilke typer elbiler findes der?

Elbiler, plug-in-hybridbiler, hybridbiler – der findes mange forskellige biler, som har det tilfælles, at de kører helt eller delvist på strøm. Her får du en gennemgang af teknologierne.

Elbil

Elbilen bliver forkortet BEV (Battery Electric Vehicle) på engelsk. Den har – som navnet siger – et batteri, som kan oplades via et ladekabel, og som leverer energi til en eller flere elmotorer, der driver elbilen frem. Et eksempel på en elbil er ŠKODA ENYAQ iV. Den vil kunne fås med et batteri på op til 82 kWh og en eller flere elmotorer med en samlet ydelse på op til på 225 kW (306 hk). Det er primært batteriets størrelse, som afgør, hvor langt elbilen kan køre på en opladning. ENYAQ iV har en rækkevidde på op til 510 km (WLTP).

Plug-in-hybridbil

Plug-in-hybridbilen bliver forkortet PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) på engelsk. Eksempler på plug-in-hybridbiler er OCTAVIA iV og SUPERB iV. De har begge et opladeligt batteri, en elmotor og en brændstofmotor. Ligesom i elbilen kan batteriet oplades via et ladekabel, som leverer energi til elmotoren, så bilen kan køre på el alene. 

Udforsk ŠKODA plug-in hybrid

Hybridbil

Hybridbilen bliver forkortet HEV (Hybrid Electric Vehicle) på engelsk. Den bør ikke forveksles med en plug-in-hybridbil. For hvor plug-in-hybridbilen kan oplades via et ladekabel og køre CO2-neutralt, hvis strømmen er fra vedvarende energikilder, stammer energien i hybridbilen altid fra brændstofmotoren. Både elbilen og plug-in-hybridbilen regenererer – genindvinder strøm – som oplader batteriet, når man slipper speederpedalen og/eller træder på bremsepedalen. Den teknologi er kernen i eldriften i en hybridbil, hvilket den nye OCTAVIA eTSI er et eksempel på. Som mild-hybridbil er den udstyret med en remdrevet 48 V-startermotor og et 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer. Det sparer brændstof og mindsker CO2-udledningen.

FAQ Elbiler – Ofte stillede spørgsmål og svar

Hvor oplader man batteriet, og hvor lang tid tager det?

Du kan oplade en elbil eller plug-in-hybridbil overalt, hvor der er en stikkontakt. Men det bør ikke være den daglige måde at oplade elbilen på. Dels kan det overbelaste ældre elinstallationer, det tager lang tid, og ladetabet er større. Altså koster det mere at lade batteriet op. Det anbefales, at du bruge en ladestander eller ladeboks til opladning. Du kan typisk finde ladestandere på parkeringspladser og i parkeringshuse i de fleste større byer. Hvis du bor i hus, bør du have en ladeboks, som er din egen ‘tankstation’, disse kan du få installeret af den leverandør du vælger.

Afhængig af hvor meget strøm ladestander eller ladeboksen kan afgive, hvor meget strøm elbilen kan modtage, og hvor stort batteriet er, tager en fuld opladning 6-8 timer. Derudover kan mange elbiler – men endnu ingen plug-in-hybridbiler – også hurtiglade ved hurtigladestationer, som bl.a. er placeret på tankstationer langs motorvejene. Der tager det typisk 30-60 minutter at lade batteriet op til 80 procent. De sidste 20 procent tager forholdsvis længere tid.

Hvad er forskellen på elbil og en plug-in-hybridbil?

Både hybrid og elbiler er udstyret med et stik til opladning, men ellers er de forskellige. Plug-in-hybridbilen er kombinationen af en klassisk forbrændingsmotor med en elektrisk motor og et batteri, som både oplades via et ladekabel og under kørsel. Den kan køre på el alene, men så er rækkevidden typisk 50-60 km. Når batteriet er afladt, kører man videre på forbrændingsmotoren.

Elbiler har kun en elmotor og et batteri. Til gengæld er batteriet større og giver en rækkevidde på el, som er op til 10 gange længere.

Kan man oplade en elbil i regnvejr?

Ja, der ingen risiko for elektrisk stød eller skade på bilen. Der er flere niveauer af beskyttelse. F.eks. løber der ikke strøm gennem ladekablet, før det er sat i både ladeboksen og elbilens stik, og før at både oplader og elbil er klar. Tilsvarende kan du også trygt køre en elbil i en bilvask.

Kan man køre en elbil om vinteren?

Ja, men lave temperaturer gør rækkevidden kortere, fordi den indre modstand i batteriet øges. Samtidig bruger man også el på opvarmning af bilen.

 

Hvor mange kilometer eller opladninger kan et batteri klare?

Batteriets levetid i elbiler er meget lang. Erfaringer fra lande, hvor elbiler f.eks. bliver brugt som taxier, viser, at batterierne har cirka 90 procent af deres oprindelige kapacitet efter 300.000 km. Desuden kan man reparere batteriet i en elbil ved at udskifte de battericeller, som er defekte. Selv når elbilens batteri er udtjent, kan det stadig bruges til andre formål. F.eks. er der forsøg med at bruge dem som såkaldte powerpacks i bygninger, hvor de så bliver ladet op, når strømmen er billig, og afgiver den i bygningen, når strømmen er dyr. Derudover går udviklingen stærkt med hensyn til at kunne genbruge batteriet op mod 100 procent. Ikke mindst det dyre litium, der er en vigtig bestanddel i et moderne elbilbatteri.

Er elbiler ikke farlige i uheld?

Elbiler skal leve op til de samme skrappe krav som konventionelle biler i kollisionstest. Batteriet er ikke eksplosivt i en ulykke, og desuden har elbilen ingen gearkasse- eller motorolie, som kan bryde i brand ved en kollision. Batteriet er helt isoleret fra resten af bilen, og i tilfælde af en ulykke bliver systemet afbrudt. Hvis det alligevel sker, at et elbilbatteri bryder i brand, er branden sjældent eksplosiv. Til gengæld kan det tage lang tid at slukke den, fordi ilden fortsætter med at brede sig i batteriets celler.

Hvordan kører en elbil?

En elbil er ikke anderledes at betjene end en konventionel bil med automatisk gearkasse. Den har også en speeder- og bremsepedal og en gearvælger med P, R, N og D. Men kørslen er meget mere lydløs, fordi der ikke er støj og vibrationer fra motor og udstødning. Desuden har elbilen en hurtig og jævn acceleration, fordi alle kræfter er til stede lige fra start, og fordi en elbil ikke har en gearkasse, som skal skifte gear. Når du skal bremse en elbil, gør du det primært ved bare at slippe speederen, hvorved elbilen ‘motorbremser’ og bruger energien til at lade batteriet, ligesom du heller ikke slider på bremserne. Bremsepedalen bruger du primært til hårde opbremsninger. Batteriet gør elbilen tungere end en konventionel bil, men da det som regel ligger i bunden af bilen, giver det et lavt tyngdepunkt og stabile køreegenskaber.

Tager batteriet en masse plads i bilen?

I nogle elbiler snupper batteriets placering noget af pladsen i bagagerummet, men i de nyeste generationer elbiler er batteriet placeret i bunden af bilen, hvor det ikke er i vejen og giver en flad bund i kabinen. Apropos bagageplads fylder en elmotor meget mindre end en brændstofmotor med en gearkasse, hvilket frigør plads.