Hvilke typer elbiler findes der?

Elbiler, plug-in-hybridbiler, hybridbiler – der findes mange forskellige biler, som har det tilfælles, at de kører helt eller delvist på strøm. Her får du en gennemgang af teknologierne.

Elbil

Elbilen bliver forkortet BEV (Battery Electric Vehicle) på engelsk. Den har – som navnet siger – et batteri, som kan oplades via et ladekabel, og som leverer energi til en eller flere elmotorer, der driver elbilen frem. Et eksempel på en elbil er ŠKODA CITIGOe iV. Den har et batteri på 36,8 kWh og en elmotor på 61 kW (83 hk). Det er primært batteriets størrelse, som afgør, hvor langt elbilen kan køre på en opladning. CITIGOe iV har en rækkevidde på 265 km (WLTP).

Plug-in-hybridbil

Plug-in-hybridbilen bliver forkortet PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) på engelsk. Den har både et opladeligt batteri, en elmotor og en brændstofmotor. Ligesom i elbilen kan batteriet oplades via et ladekabel, som leverer energi til elmotoren, så bilen kan køre på el alene. En plug-in-hybridbil har et mindre batteri end en elbil, så rækkevidden er kortere. Det er dog ikke et problem, for brændstofmotoren kan tage over, når batteriet er tomt, ligesom den også kan oplade batteriet, mens man kører. Sidstnævnte er dog ikke særligt energieffektivt, men kan være en løsning, hvis man efter en længere strækning nærmer sig et område, hvor man vil køre uden emission – f.eks. i en by. Kombinationen af batteri, elmotor og brændstofmotor giver plug-in-hybridbilen længere rækkevidde end elbilen, men elbilen haler ind på plug-in-hybridbilen. F.eks. har konceptbilen VISION iV, som ŠKODAs næste generation af elbiler er baseret på, en rækkevidde på 500 km (WLTP) på en opladning, mens plug-in-hybridbilen SUPERB iV har en rækkevidde på 850 km på en opladning og en tankfuld benzin. SUPERB iV har et batteri på 13 kWh, hvilket giver en rækkevidde på el alene på 55 km (WLTP).

Hybridbil

Hybridbilen bliver forkortet HEV (Hybrid Electric Vehicle) på engelsk. Den bør ikke forveksles med en plug-in-hybridbil. For hvor plug-in-hybridbilen kan oplades via et ladekabel og køre CO2-neutralt, hvis strømmen er fra vedvarende energikilder, stammer energien i hybridbilen altid fra brændstofmotoren. Både elbilen og plug-in-hybridbilen regenererer – genindvinder strøm – som oplader batteriet, når man slipper speederpedalen og/eller træder på bremsepedalen. Den teknologi er kernen i eldriften i en hybridbil, hvilket den nye ŠKODA OCTAVIA er et eksempel på. Når den får danmarkspremiere i sensommeren 2020, vil den kunne fås som både plug-in-hybridbil og såkaldt mild-hybridbil. Sidstnævnte er udstyret med en remdrevet 48 V-startermotor og et 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene. Det sparer brændstof og mindsker CO2-udledningen.