Hvordan oplader jeg en elbil?

Det er lige så enkelt at oplade en elbil og plug-in-hybridbil fra ŠKODA som at oplade en mobiltelefon: Du sætter et stik i din elbil eller plug-in-hybridbil, og så går den i gang med at oplade batteriet. Dog er der flere stik, som du skal vænne sig til at bruge:

Opladning af ŠKODAs elbiler og plug-in-hybridbiler

ŠKODA CITIGOe iV Type-2: Det stik bruger du, når du oplader elbilen eller plug-in-hybridbilen med almindelig hastighed i en ladeboks derhjemme eller i en ladestander på gaden. Både elbiler og plug-in-hybridbiler fra ŠKODA har Type-2-stik.

CCS: CCS står for Combined Charging System og er det stik, du bruger, når du skal hurtiglade elbilen på de hurtigladestationer, som f.eks. står langs motorvejene. Som navnet antyder, er det et dobbeltstik, hvor Type-2-stikket indgår.

Elbilen ŠKODA CITIGOe iV kan både oplade med almindelig hastighed og hurtiglade og har derfor både Type-2 og CCS. Plug-in-hybridbiler kan ikke hurtiglade, og derfor har SUPERB iV kun Type-2.

Opladning med nødkabel

Når du køber en elbil eller plug-in-hybridbil, medfølger der som regel et nødkabel. Det er også kendt som et ‘mormorkabel’, fordi du kan bruge det til at lade elbilen eller plug-in-hybridbilen, når du er på besøg hos din mormor – eller en anden bedsteforælder – som jo næppe har en ladeboks til en elbil.

Et nødkabel har Type-2-stik i den ene ende – det stik, som du sætter i elbilen eller plug-in-hybridbilen ¬– og et Schuko-stik i den anden ende, som du sætter i stikkontakten. Altså et almindeligt stik med jord, som du kender fra f.eks. en opvaskemaskine.

Nogle vælger at oplade elbilen eller plug-in-hybridbilen hjemme med nødkablet i stedet for at få en ladeboks. Det er ikke en god løsning. For det første er det ikke sikkert, at husets elinstallationer er dimensioneret til det, så de risikerer at blive overbelastet. For det andet har et nødkabel et større ladetab. Altså er det forholdsmæssigt dyrere at lade elbilen eller plug-in-hybridbilen op med nødkablet. Og for det tredje tager det betydeligt længere tid. Med en ladeboks med 7,2 kW AC er CITIGOe iV 4 timer og 8 minutter om at lade batteriet til 80 procent, mens det tager 12 timer og 37 minutter med 2,3 kW fra en stikkontakt.

Andre typer af stik

CCS er den europæiske standard for hurtigladning, men der findes også andre typer af stik. Det har ingen betydning for dig i hverdagen, hvor du som udgangspunkt vil oplade hjemme med en ladeboks, hvis du bor i hus eller rækkehus, eller ved en ladestander, hvis du bor i lejlighed i byen. De andre stiktyper møder du, når du oplader elbilen ved en hurtigladestation, som har flere forskellige stik – lidt ligesom en benzinstander har pistoler til benzin med forskellige oktan og diesel. F.eks. er CHAdeMO den japanske standard for hurtigladning. Men hvor du godt kan komme til at fylde forkert brændstof på en bil, kan du ikke lade din elbil forkert op.

Udforsk ŠKODAs elbiler

CITIGOe iV

CITIGOe iV er ŠKODAs første rent eldrevne model. Den vil overbevise dig med sin nul-emissins-adræthed i byen.

Læs mere

SUPERB iV

ŠKODA SUPERB iV's motorhjelm dækker over en avanceret plug-in-hydriddrivlinje, som kombinerer det bedste fra eldrevne og konventionelle biler for at opnå miljøvenlig og samtidig dynamisk kørsel.

Læs mere