Alle de detaljer, som du leder efter

SUPERB - TEKNISKE DATA

Bilens mål

 

Sikkerhed

Sikkerhedsudstyr

ŠKODA SUPERB handler om sikkerhed uden kompromiser. Udover de sikkerhedssystemer, som er anført ovenfor, fås følgende funktioner enten som standardudstyr eller ekstraudstyr i SUPERB:

› Isofix- og Top tether-fastgørelsespunkter til fastgørelse af et børnesæde på de yderste bagsædepladser. Isofix fås også til det forreste passagersæde.

› Crew Protect Assist beskytter området omkring føreren og forsædepassageren i tilfælde af en kollision ved at stramme de forreste sikkerhedsseler og lukke de elektriske sideruder og det elektriske panoramatag.

› Efter en kollision forhindrer multikollisionsbremsen, at bilen bevæger sig ukontrolleret videre ved at bremse, hvilket også reducerer faren for yderligere kollisioner.

› I modsætning til fartpiloten, som holder en indstillet hastighed, giver hastighedsbegrænseren føreren mulighed for at køre med forskellige hastigheder, så længe den forudbestemte hastighed ikke overskrides.

› ABS forhindrer, at hjulene blokerer under en katastrofeopbremsning eller ved opbremsning på glatte vejbelægninger.

› Ved at øge bremsetrykket kan bremse assistenten hjælpe føreren i situationer, hvor en katastrofeopbremsning er nødvendig. Det kan reducere bremselængden markant.

› MSR modvirker den blokering af de trækkende hjul, som kan opstå, når føreren decelererer på et glat underlag.

› ASR sikrer problemfri igangsætning og acceleration, uden at hjulene spinder på glatte vejbelægninger. › EDS giver bedre acceleration eller kørsel op ad bakke med dårligt vejgreb under et af de trækkende hjul.

› XDS+ hjælper føreren i skarpe sving og sikrer, at bilen har neutrale køreegenskaber ved hurtig kørsel gennem sving. Styreelektronikken simulerer i bund og grund et automatisk spærrende differentiale for at forbedre vejgrebet og køredynamikken i sving. Resultatet er, at bilen kører langt mere sikkert og naturligt gennem sving.

› Dæktryksovervågning TPM+ holder hele tiden føreren informeret om dæktrykket.

› Ekstraudstyret Hill-Hold Control hjælper føreren med at sætte i gang på en sikker måde op ad bakke. Systemet aktiveres automatisk på hældninger på 5 % eller mere og sikrer nem og sikker igangsætning op ad bakke uden at skulle bruge håndbremsen. Systemet forhindrer, at bilen ruller baglæns eller går i stå.

› Blinkende stoplygter reducerer risikoen for en påkørsel bagfra, især når man kommer til en kø på motorvejen eller bremser pludseligt for en uventet forhindring.

Kørsel og styring

Firehjulstræk

ŠKODA SUPERB fås med den elektronisk styrede multipladekobling. Der kan vælges mellem to motorer (2.0 TSI/272 hk og 2.0 TDI/190 hk) med topmoderne firehjulstræk, som sikrer optimal køredynamik, den bedst mulige aktive sikkerhed og et lavt brændstofforbrug.

Fordelingen af trækkraften til alle fire hjul er automatisk og afhænger af kørselsforholdene. Styreenheden beregner den ideelle trækkraft til bagakslen. Justeringer foregår via et variabelt tryk på koblingspladerne.

Firehjulstræk
Sportsundervogn

Den 15 mm lavere sportsundervogn er udstyret med kortere skruefjedre og sportstunede støddæmpere, hvilket sikrer ekstraordinær respons og dynamiske køreegenskaber.

Progressivt styretøj

Disse udstyrsdetaljer sikrer ŠKODA SUPERB endnu bedre køreegenskaber og endnu større adræthed i sving. Det progressive styretøj ændrer udvekslingen afhængigt af ratdrejningen. Det progressive styretøj fås kun i kombination med sportsundervogn eller Dynamic Chassis Control.

Reservehjul

Standarddækreparationssættet kan som ekstraudstyr erstattes af et midlertidigt 16” eller 18” reservehjul i stål.

Grønne teknologier

Start-Stop system

Ideen med start-stop-systemet er at stoppe motoren, hver gang der ikke er brug for, at den kører, og det er en særligt praktisk funktion ved bykørsel, da det reducerer brændstofforbruget markant. Start-stop-systemet aktiveres automatisk, når motoren er blevet startet og kan til enhver tid deaktiveres manuelt.

Start-Stop system
Genindvinding af bremseenergi

Hvad sker der, når energi genindvindes? Kinetisk energi omdannes til anvendelig elektrisk energi, som lagres i batteriet eller bruges i bilens elektriske systemer. Når motorbremsen anvendes, forsyner generatoren apparater med strøm og genoplader batteriet. Det sparer brændstof, som ellers ville være blevet brugt til disse opgaver.

Genindvinding af bremseenergi
Eco-indstilling (Driving Mode Select)

En af indstillingerne i Driving Mode Select-systemet er Eco – en indstilling til miljøbevidste førere, som prioriterer en økonomisk kørestil. En af funktionerne i Eco-indstillingen er friløbsfunktionen i biler med automatisk DSG-gearkasse. Friløbsfunktionen anvendes, når du kører uden at træde på speederen.

Gearskifteanbefaling

Valget af det rette gear kan spare brændstof og øge kørekomforten. Lavere omdrejningstal i motoren giver et lavere brændstofforbrug og en mere støjsvag motorgang. Symbolet i øverste højre hjørne af displayet bekræfter enten, at det aktuelle gear er korrekt, eller anbefaler at skifte et gear op eller ned.