Škoda Octavia handler om sikkerhed uden kompromiser. Ud over de sikkerhedssystemer, som er beskrevet ovenfor, fås følgende funktioner enten som standardudstyr eller ekstraudstyr:
› Isofix- og Top Tether-fastgørelsespunkter til fastgørelse af et børnesæde på de yderste bagsædepladser. Isofix fås også til det forreste passagersæde.
› I modsætning til fartpiloten, som holder en indstillet hastighed, giver hastighedsbegrænseren føreren mulighed for at køre med forskellige hastigheder, så længe den forudbestemte hastighed ikke overskrides.
› ABS forhindrer, at hjulene blokerer under en katastrofeopbremsning eller ved opbremsning på glatte vejbelægninger.
› Ved at øge bremsetrykket kan HBA-bremseassistenten hjælpe føreren i situationer, hvor en katastrofeopbremsning er nødvendig. Det kan reducere bremselængden markant.
› EBD optimerer automatisk bremsetrykket og den samlede balance i bremsesystemet og forhindrer for hård opbremsning af baghjulene.
› MSR modvirker den blokering af de trækkende hjul, som kan opstå, når føreren decelererer på et glat underlag.
› ASR sikrer problemfri igangsætning og acceleration, uden at hjulene spinder på glatte vejbelægninger.
› EDL giver bedre acceleration eller kørsel op ad bakke med dårligt vejgreb under et af de trækkende hjul.
› TSA fungerer, når bilen er udstyret med originalt anhængertræk med separat styreenhed. Systemet fungerer ved at bremse et eller flere hjul og samtidig reducere motorens drejningsmoment efter behov. TSA-systemet griber ind og hjælper med til at stabilisere bilen og anhænger.
› XDS+ hjælper føreren i skarpe sving og sikrer, at bilen har neutrale køreegenskaber ved hurtig kørsel gennem sving. Styreelektronikken simulerer i bund og grund et automatisk spærrende differentiale for at forbedre vejgrebet og køredynamikken i sving. Resultatet er, at bilen kører langt mere sikkert og naturligt gennem sving.
› Dæktryksovervågning TPM+ holder hele tiden føreren informeret om dæktrykket.
› Ekstraudstyret Hill-Hold Control hjælper føreren med at sætte i gang på en sikker måde op ad bakke. Systemet aktiveres automatisk på hældninger på 5 % eller mere og sikrer nem og sikker igangsætning
Škoda Octavia fås med den elektronisk styrede multipladekobling. Der kan vælges mellem to motorer (2.0 TSI/190 hk, 2.0 TDI/150 hk og 2.0 TDI med 190 hk) med topmoderne firehjulstræk, som sikrer optimal køredynamik, den bedst mulige aktive sikkerhed og et lavt brændstofforbrug.
Fordelingen af trækkraften til alle fire hjul er automatisk og afhænger af kørselsforholdene. Styreenheden beregner den ideelle trækkraft til bagakslen. Justeringer foregår via et variabelt tryk på koblingspladerne.
For maksimal køreglæde kan Octavia udstyres med Dynamic Chassis Control, der omfatter Driving Mode Select. Således tilbyder bilen flere forskellige programmer, som både ændrer støddæmpernes stivhed og andre indstillinger i bilen. Det kræver blot et tryk på en knap at ændre bilen fra komfortabel, afslappet tilstand til en dynamisk, sporty indstilling.
Dynamic Chassis Control overvåger, evaluerer og reagerer kontinuerligt på den aktuelle kørselssituation (opbremsning, acceleration, sving) og tilpasser støddæmperkarakteristikken individuelt og uafhængigt for hvert hjul i henhold til den valgte indstilling.
Den 15 mm lavere sportsundervogn er udstyret med kortere skruefjedre og sportstunede støddæmpere, hvilket sikrer ekstraordinær respons og dynamiske køreegenskaber.
Beskyttelsen af karrosseriet kan øges yderligere med følgende udstyr:
› Øget frihøjde (ekstraudstyr), som øger frihøjden med 15 mm.
› Offroad-pakke (ekstraudstyr), som også omfatter tekniske features som fx en anden type fjedre, en anden støddæmperindstilling og et bundskjold på bagakslen.
Octavia er den første Škoda model med shift-by-wire-system i versioner med automatisk gearkasse. Den nye gearvælger har ingen fast mekanisk forbindelse til DSG-gearkassen. I stedet sker gearskiftet helt elektronisk.
Denne udstyrsdetalje sikrer Octavia endnu bedre køreegenskaber og endnu større adræthed i sving. Det progressive styretøj ændrer udvekslingen afhængigt af ratdrejningen.
Standarddækreparationssættet kan som ekstraudstyr erstattes af:
› 16" nødhjul på stålfælge
› 16” reservehjul på stålfælge
› 18" pladsbesparende nødhjul på stålfælge