ENYAQ iV er en (gen)vinder

January 1, 2021

ENYAQ iV har en rækkevidde på op til 537 km. Den kan køre så langt, fordi den bl.a. selv lader batteriet op undervejs ...

Hvis du kører i en nyere brændstofbil, har den genvinding af bremseenergien. Det vil sige, at når du træder på bremsepedalen, så opfanger et system noget af den kinetiske energi, som ellers forsvinder ud i luften som varme fra bremseskiverne, og den energi bliver brugt i bilens elektriske system, så der skal bruges mindre brændstof på at oplade bilens 12 V-batteri under kørslen. Det får bilen til at køre længere på literen.

Du bremser med speederpedalen

I ENYAQ iV er genvindingen langt mere omfattende, avanceret og effektiv og bidrager positivt til rækkevidden, når du kører. Det bliver kaldt regenerativ bremsning og sker automatisk, når du slipper speederen, hvorved elmotoren fungerer som elgenerator og lader batteriet. Hvis ENYAQ iV er udstyret med Travel Assist, kan systemet endda tilpasse graden af regenerativ bremsning til kørselssituationen. F.eks. hvis skiltegenkendelsen registrerer et vejskilt med 50 km/t., og Travel Assist laver en kontrolleret nedbremsning bilen fra 80 km/t.

I nogle ENYAQ iV-modeller er det også muligt at justere den regenerative bremsning manuelt med plus- og minusknapperne på rattet, hvor minus giver mere regenerativ bremsning, og plus giver mindre. Der er tre niveauer, ligesom du også kan køre helt uden regenerativ bremsning. I så fald triller ENYAQ iV uden at bremse, når du fjerner foden fra speederpedalen – ligesom en konventionel bil.

Minimal slitage

Som alle andre biler har ENYAQ iV selvfølgelig også en bremsepedal og mekaniske bremser. Men selv når du træder på bremsepedalen, bremses ENYAQ iV primært med regenerativ bremsning, hvis altså der er ledig kapacitet på batteriet til at tage imod energien. Du skal træde hårdere på bremsepedalen for, at de mekaniske bremser bliver aktiveret, og dermed er det begrænset, hvor meget du slider bilens bremser ved almindelig kørsel. Faktisk er det en kendt udfordring for elbiler, at bremserne – især de bageste – kommer så lidt i aktion, at de risikerer at ruste, før de bliver slidt. Og ligesom slidte bremser skal rustne bremser også skiftes – det handler om sikkerhed.

Også det er der tænkt på hos ENYAQ iV. De forreste bremser, som helt naturligt udsættes for den største belastning og dermed slitage, er skivebremser, men på bagakslen er ENYAQ iV udstyret med en moderne generation tromlebremser. De er kraftige nok til nødbremsninger, men bliver ellers ikke brugt så meget, da elmotoren i ENYAQ iV 50, 60 og 80 er på bagakslen, hvor den sørger for både fremdrift og regenerativ bremsning. Fordelen ved en tromlebremse er, at den er et lukket system, der ikke på samme måde som en skivebremse bliver udsat for vand og vejsalt. Dermed er tromlebremsen mindre tilbøjelig til at ruste.

Seneste nyheder