Hvem introducerer WLTP?

Forklaring til kortet:

Grøn - Den Europæiske Union (28 lande)
Lysegrå – fire øvrige europæiske lande (Schweiz, Liechtenstein, Norge, Island og Storbritannien)
Sort - kandidatlande: Tyrkiet (WLTP gælder for importerede biler; NEDC gælder for lokalt producerede biler), Israel og fjerntliggende EU-regioner (mangler at blive klarlagt): Réunion, Martinique, Guadeloupe, Fransk Guyana, St. Martin, Mayotte
Mørkegrå - delvis implementering: Sydkorea, Japan (WLTP uden “ekstra høj” testcyklusfase), Indien, Kina (kun CO2-emissioner, NEDC anvendes til forbrugstal)

WLTP VS. NEDC

• Cyklussen varer ca. 50 % længere tid • Cyklussens distance er mere end dobbelt så lang • 131 km/h – højere maksimal hastighed • 47 km/h – højere gennemsnitshastighed • Halvering af tomgangstiden

Det hele i detaljer

WLTP kræver en højere testvægt for bilerne (15 % af bilens maksimale nyttelast).

Tidslinje


WLTP er mere omfattende end NEDC

WLTP tager højde for ekstraudstyr, fx større hjul, GPS og spoilere. Denne indflydelse på CO2-udledning og forbrug måles ud fra udstyrets påvirkning af rullemodstanden, aerodynamikken og vægten.

RDE og PEMS