ŠKODA VISION E - FREMTIDENS ELBIL

FØRSTE RENE EL-KONCEPTBIL

Online. Selvkørende. Alternative drivmidler som f.eks. el. Det er nogle af de begreber, som bliver centrale for fremtidens biler. Og det er områder, hvor ŠKODA allerede har eller udvikler løsninger. Et eksempel er ŠKODA Superb, som kommer som plug-in-hybrid i 2019, hvilket vil sige, at bilen har både elmotor og tilhørende batteri samt brændstofmotor. Et andet eksempel og det seneste bud på fremtidens ŠKODA blev præsenteret på biludstillingen Auto Shanghai. Her kunne man for første gang se konceptbilen ŠKODA VISION E, der er ŠKODA’s første rene el-konceptbil. Til trods for det er der ingen begyndervanskeligheder: Bilens litium-ion-batteri og to motorer på i alt 225 kW giver den firehjulstræk, en rækkevidde på op til 500 km og en tophastighed på 180 km/t.

TRÅDLØS OPLADNING OG SELVKØRENDE

Derudover er den fyldt med moderne teknologi. Bl.a. har VISION E induktiv opladning, hvilket vil sige, at den ikke behøver et kabel for at lade. I stedet parkerer man blot bilen oven på en installeret plade i sin garage eller carport, og så lader bilen trådløst. Kameraer og sensorer på alle sider af bilen gør, at den kan være selvkørende på niveau tre. Det vil sige, at den kan køre selv ved trafikpropper og på motorvejen, hvor den selv holder sin fart og bane, bremser, overhaler og undviger. Men den kan også lede efter parkeringspladser og køre ind og ud af dem på egen hånd.

SUV + HATCHBACK + COUPÉ

Det er nu ikke alt, der er nyt ved bilen. Udefra levner designet, linjerne og bilens udtryk ingen tvivl om, at den er en ŠKODA. Da den er en ren elbil med færre dele og mindre mekanik, er der masser af plads i kabinen. Førerpositionen er høj som i en SUV, og selvom VISION E er en hatchback, får den dynamiske profil bilen til at ligne en coupé. Også i kabinen er morgendagens teknologi til stede. Man kan betjene bilen ved at gestikulere, og derudover er der både stemmestyring og eye-tracking. Samtidig holder bilen øje med, om føreren er træt, og den måler også hans eller hendes puls. Hvis føreren får et hjerteanfald, kan den selv trække ind til siden og tilkalde hjælp. Og med den nyeste udgave af ŠKODA Connect er man altid forbundet til VISION E via sin smartphone, ligesom der er indbygget Wi-Fi-hotspot i bilen.

FEM EL-MODELLER I 2025

El-ambitionerne begrænser sig ikke til en konceptbil. Fremtidens bilisme skal være bæredygtig og mindske forbruget af benzin og diesel samt udledninger fra trafikken. I den forbindelse er elbiler en afgørende brik. Derfor er elbilisme også en central del af ŠKODAs globale strategi. I 2019 bliver ŠKODA Superb den første model, der kan fås som plug-in-hybridbil, men andre modeller vil også komme som plug-in-hybridbiler, ligesom der sideløbende vil komme rene elbiler. Efter planen vil der være fem elbiler fra ŠKODA i 2025, der ligesom VISION E bliver udviklet på Volkwagen Group's MEB-platform. Modellerne vil naturligvis holde de klassiske ŠKODA-dyder som værdi for pengene, driftssikkerhed og rummelighed i hævd, men samtidig kombinere dem med lang rækkevidde på el og nem opladning. VISION E er et godt eksempel på, hvordan det kan lykkes.