DERFOR HOLDER ŠKODA PRISEN GODT SOM BRUGT

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af biler. Alene hvis du søger på Octavia, dukker der flere end 800 biler op. Samtidig har Bilbasen en funktion, hvor man kan se, hvad tidligere ejere mener om bilen. For ŠKODA Octavias vedkommende vil hele 98 procent af de tidligere ejere købe mærket igen.

- 98 procent er exceptionelt højt. Gennemsnittet for alle bilmærker er 78 procent, konstaterer Jan Lang, som er markedsanalytiker hos Bilbasen.

Octavia får topkarakterer for køreegenskaber, sikkerhed, driftsomkostninger og værdi for pengene. Om et lavt værditab spiller ind i den sammenhæng, kan ikke aflæses direkte. Men det er et faktum, at Octavia – og ŠKODA som helhed – holder prisen godt som brugt. Det viser blandt andet den årligt tilbagevendende analyse af værditab, som Jan Lang udarbejder. I den seneste analyse var Octavia på en 1.-plads, mens Fabia indtog 2.-pladsen. Med andre ord er man godt stillet ved at vælge en ŠKODA, for værditabet er typisk den største post ved at eje en ny eller nyere bil.

Men hvad er forklaringen på, at man forholdsmæssigt opnår en højere pris for en brugt ŠKODA sammenlignet med andre bilmærker, når man skal sælge den?

– For det første er ŠKODA-ejere konservative. Og det er ikke negativt ment. De køber de modeller, motorer og farver, som er eftertragtede på brugtmarkedet. Altså stationcars i klassiske farver som sølv, grå og sort, siger Jan Lang og fortsætter:

– For det andet er ŠKODAs biler skruet godt sammen og er billige i drift. Det er det gode og fornuftige køb, som køberne går efter. Man får, hvad man betaler for – og mere til.

Jan Lang fremhæver en tredje faktor, som måske er den vigtigste af alle.

– ŠKODA har holdt fast en stabil prispolitik. Hos andre bilmærker ser man, at der bliver givet helt op til sekscifrede rabatter på listeprisen, og det slår igennem på brugtpriserne. For den kunde, som får den største rabat, kan sælge bilen billigere sidenhen, og den laveste pris danner bunden i brugtmarkedet. Så alt andet lige er det ikke givet, at man gør et godt køb, selvom et bilmærke giver en stor rabat på en ny bil, hvis brugtpriserne på modellen er tilsvarende lavere, understreger Jan Lang.