ŠKODAs elektriske fremtid

Efter regeringens klimaudspil er grøn mobilitet kommet i fokus. Hos ŠKODA er vi klar til fremtiden og allerede i år får CITIGO verdenspremiere som elbil, hvorefter den kommer til Danmark i starten af det nye år og SUPERB som plug-in-hybrid.

Hidtil har elbiler og plug-in-hybridbiler haft begrænset succes i Danmark, men nu sker der noget! Der kommer flere modeller, batterierne får mere kapacitet og rækkevidden på el bliver længere. I 2025 har ŠKODA hele 10 biler med eldrift. Du kan møde de tre første her.


CITIGO som elbil

Det varer ikke længe, før du kan køre i en elbil med et ŠKODA-logo på fronten. Allerede i starten af det nye år kommer ŠKODAs populære mikrobil CITIGO til Danmark som elbil). Den er i forvejen en god bybil med sin kompakte størrelse og friske køreegenskaber. Som elbil bliver den nærmest perfekt i byen, for elbiler har ingen udstødning, og så er de lynhurtige, når der skal accelereres i lyskrydsene. Den elektriske CITIGO vil også kunne bruges til lange ture, for rækkevidden på en opladning bliver cirka 300 km. Læs mere om CITIGO

Læs mere om CITIGO

SUPERB som plug-in-hybridbil

Elbiler er endnu ikke for alle, og her kommer ŠKODA SUPERB ind i billedet. I starten af det nye år kommer den til Danmark som plug-in-hybridbil. Altså har den både et batteri, som kan oplades via et kabel, og en TSI-motor, som kører på benzin. På den måde får man det bedste fra begge teknologier: Størstedelen af den daglige kørsel kan ske på el, mens TSI-motoren træder til på længere afstande som f.eks. bilferier. Apropos ferieture kan SUPERB også trække campingvognen. SUPERB som plug-in-hybridbil får en rækkevidde på el alene på cirka 55 km i henhold til den nye og realistiske WLTP-norm.

Læs mere om SUPERB

Konceptbilen VISION iV

Den lækre crossover-coupé siger en hel del om, hvordan ŠKODAs kommende elbiler ser ud. Konceptbilen VISION iV vil nemlig blive til både en SUV og en coupé, når de produktionsklare modeller får verdenspremiere næste år. VISION iV er en femdørs crossover-coupé, som er bygget på den nye MEB-platform, der er særligt udviklet til elbiler. To elektriske motorer på henholdsvis for- og bagakslen udgør den emissionsfri drivlinje og giver VISION iV firehjulstræk. Batteriet giver en rækkevidde på op til 500 km (WLTP), og det er placeret i bunden af bilen, så der masser af plads i kabinen. Innovative teknologier giver mere sikkerhed og komfort, ligesom VISION iV demonstrerer en ny æra af infotainment og digitalisering. F.eks. kan smartphones integreres direkte med bilens infotainmentsystem, og de kan tilmed bruges som en digital nøgle til at åbne køretøjet.

Læs mere om VISION iV