ŠKODA SCALA

Den helt nye model byder på et højt niveau af aktiv og passiv sikkerhed, og masser af plads til bagage og passagerer samt en række Simply Clever-løsninger. Man kan vælge mellem fire forskellige motorvarianter med en ydelse fra 90 hk til 150 hk. Den femdørs hatchback kombinerer et emotionelt design med en høj grad af funktionalitet og topmoderne muligheder for opkobling.

Hvis du gerne vil være blandt de første til at få nyheder omkring den nye ŠKODA SCALA, så kan du på linket tilmelde dig.

DESIGN

Med SCALA præsenterer ŠKODA for første gang en produktionsmodel med mærkets nye emotionelle udvendige og indvendige designsprog. Det skabte allerede opmærksomhed på biludstillingen i Paris med VISION RS. Med den nye model har ŠKODA også taget et stort skridt, når det gælder teknologien. Navnet SCALA, der kommer fra latin og betyder ”trappe” eller ”stige”, passer derfor perfekt. Med SCALA er ŠKODA gået flere trin op ad udviklingsstigen. Den er et perfekt udtryk for mærkets kerneværdier. Nye skulpturelle former, dynamiske elementer og præcise features giver bilen en emotionel og autentisk fremtoning med en stærk egen identitet. Som den første ŠKODA-model er SCALA karakteriseret af næste udviklingstrin af ŠKODAs designsprog, som også vil kendetegne alle fremtidige ŠKODA-modeller. SCALA er også den første ŠKODA-produktionsmodel i Europa, som bærer navnet ”ŠKODA” i blokbogstaver på bagklappen i stedet for ŠKODA-logoet.

STØRRELSE

Til trods for dens kompakte mål byder ŠKODA SCALA på rummelige pladsforhold for en bil i mellemklassen. SCALA måler 4.362 mm i længden, 1.793 mm i bredden og 1.471 mm i højden. Den lange akselafstand på 2.649 mm giver ŠKODA SCALA fremragende køreegenskaber.

Når det gælder de indvendige mål, lader ŠKODA SCALA ikke noget tilbage at ønske, og den kommer tæt på ŠKODA OCTAVIA. Knæpladsen er på 73 mm (73 mm i ŠKODA OCTAVIA), albuepladsen bagi er på 1.425 mm (1.449 mm i ŠKODA OCTAVIA), og lofthøjden bagi er 982 mm (980 mm i ŠKODA OCTAVIA). Og som det er typisk for ŠKODA, har ŠKODA SCALA et af de største bagagerum i klassen med en kapacitet på 467 l. Når bagsæderne klappes frem, vokser volumenen til 1.410 l.

INFOTAINMENT

Som et supplement til ŠKODA SCALAs moderne look er den nyeste digitale teknologi også integreret i bilen. Digitalt cockpit, der fås som ekstraudstyr, kan konfigureres på mange måder og omfatter et 10,25” display, hvilket er det største i mellemklassen. Infotainmentsystemets skærm måler op til 9,2” – ligeledes størst i klassen.

Takket være en ny generation af ŠKODA Connects mobile onlinetjenester får føreren mulighed for at låse bilen og låse den op ved hjælp af sin smartphone og for at opdatere infotainmentsystemets software eller kort online – uden at det er nødvendigt at køre hen til en forhandler. SCALA er den første ŠKODA, som altid er online takket være et integreret eSIM: Det sikrer en højhastigheds-LTE-internetforbindelse uden behov for et ekstra SIM-kort eller hotspot via smartphone. Som standard vil dette eSIM understøtte automatisk nødopkald og Proactive Service.

SIMPLY CLEVER

Af andre features kan nævnes de innovative fuld LED-forlygter og -baglygter (ekstraudstyr). Den nye mellemklassebil er den første ŠKODA, der fås med dynamisk blinklys bagpå. Skjult under den bageste stødfanger sidder der en Simply Clever-feature (ekstraudstyr): et elektrisk anhængertræk, der kan køres ud med et tryk på en knap i bagagerummet. Andre features i ŠKODA SCALA omfatter det ŠKODA-typiske paraplyrum (inkl. paraply) i førerdøren og isskraberen i tankklappen samt den elektriske bagklap (ekstraudstyr) inkl. virtuel pedal til lukning.

MOTORER

ŠKODA SCALA fås med et udvalg af fire forskellige motorer, som alle opfylder Euro 6d-TEMP-emissionsnormen. Udvalget omfatter som udgangspunkt tre benzinmotorer og en dieselmotor, men det er endnu ikke fastlagt, hvilke motorer SCALA introduceres med i Danmark. Alle motorerne har direkte indsprøjtning og en turbolader samt start-stop-teknologi og genindvinding af bremseenergi.

1.0 TSI med 95 hk overfører sine kræfter via en 5-trins manuel gearkasse. 1.0 TSI med 115 hk fås med en 6-trins manuel gearkasse som standard eller med en 7-trins DSG-automatgearkasse som ekstraudstyr. Topbenzinmotoren i ŠKODA SCALA er 1.5 TSI. Denne firecylindrede motor yder 150 hk og kommer med en 6-trins manuel gearkasse som standard, mens en 7-trins DSG fås som ekstraudstyr Alle benzinmotorer er udstyret med partikelfilter.

Den firecylindrede 1.6 TDI med en ydelse på 115 hk leverer et drejningsmoment på 250 Nm, og den er som standard forsynet med en SCR-katalysator med AdBlue-indsprøjtning samt et dieselpartikelfilter. Den opfylder også Euro 6d TEMP-emissionsnormen. Den effektive dieselmotor er koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse som standard, og en 7-trins DSG fås som ekstraudstyr.

Selv med standardundervognen byder den nye ŠKODA SCALA på meget sikre og adrætte køreegenskaber. Det nye system Sport Chassis Preset (ekstraudstyr), der omfatter to forskellige opsætninger, giver endnu flere individuelle muligheder og øget sportslighed. Undervognen er sænket 15 mm, og ud over indstillingen Normal har den også en Sport-indstilling med ventiljusterbare støddæmpere, som giver bilen en mere fast undervogn. Det sikrer en mere sportslig køreoplevelse og en mere intensiv kontakt med vejbanen. Føreren kan skifte mellem de to indstillinger via Driving Mode Select-menuen.

ASSISTENTSYSTEMER

Et af de opgraderede assistentsystemer, der er tilgængelige i ŠKODA SCALA, er Side Assist. Dette system, som er ekstraudstyr, gør føreren opmærksom på, når en bil nærmer sig bagfra for at overhale eller er i førerens blinde vinkel. Mens det velkendte Blind Spot Detect har en rækkevidde på op til 20 m, kan Side Assist registrere biler op til 70 m væk, så systemet dermed på effektiv vis kan advare føreren om farlige situationer på motorveje og andre firesporede veje. Rear Traffic Alert er en integreret del af Side Assist-funktionen. Den dynamiske fartpilot, der fås som ekstraudstyr, er ligeledes konstrueret til brug på lange motorvejsture og arbejder ved hastigheder på op til 210 km/t. Vejbaneassistent og frontassistent udgør en del af standardudstyret. Frontassistenten inklusive City Emergency Brake anvender radarteknologi til at overvåge området foran bilen under bykørsel og kan dermed hjælpe med at undgå ulykker. Parkeringsassistent, der fås som ekstraudstyr, giver på komfortabel vis føreren en hjælpende hånd ved parkering – den manøvrerer automatisk ŠKODA SCALA ind i og ud ved parallelparkering og parkering i parkeringsbåse.

SIKKERHED

For mere sikker kørsel og bedre udsyn i mørke og dårligt vejr fås ŠKODA SCALA med fuld LED-forlygter og -baglygter. I kabinen skaber LED-ambientebelysningen en behagelig atmosfære. En række passive sikkerhedssystemer øger sikkerhedsniveauet endnu mere. Hvis en kollision er nært forestående, sørger det proaktive system til beskyttelse af personer i bilen (Crew Protect Assist) automatisk for at lukke ruderne hurtigt og stramme de forreste sikkerhedsseler. I tilfælde af en ulykke beskytter ŠKODA SCALA personerne i bilen med op til ni airbags. Ud over de to frontairbags til føreren og forsædepassageren har SCALA også en knæairbag under rattet, sideairbags i fordørene samt gardinairbags, mens sideairbags til de to bagdøre fås som ekstraudstyr. Efter en ulykke vil multikollisionsbremsen forhindre, at bilen ruller videre på en ukontrolleret måde. Nødopkaldet ringer automatisk efter hjælp efter udløsning af airbags eller selestrammere til personerne på forsæderne, ligesom systemet kan også til enhver tid betjenes manuelt.

Den nye ŠKODA SCALA forventes at blive introduceret i Danmark før sommerferien 2019.