ŠKODA PÅ PINEBÆNKEN

CRASH TEST ŠKODA - TIL DIN SIKKERHED

Mere end to millioner kilometer. Så meget har KODIAQ allerede kørt, før kunderne triller den første meter i ŠKODAs SUV. Og den er blevet udsat for ting, som du aldrig ville gøre ved din egen bil. Her får du et indblik i tusindvis af timers test af sikkerhed og kvalitet.

SMADRET IGEN OG IGEN

Du tager en bil – og kører den ind i en stor metalklods. Det er essensen af en crashtest, som afslører, hvor solid og sikker bilens konstruktion er. KODIAQ har været udsat for utallige crashtests for at gøre den så sikker som muligt. Men heldigvis kan ingeniørerne i dag udføre størstedelen af dem virtuelt – hvilket dog kræver enorm computerkraft. Hvis du forsøgte at behandle dataene fra alle de computersimulerede crashtests af KODIAQ på din egen pc, ville det tage mere end 500 år!

KØBENHAVN-MARRAKESH TUR-RETUR

Forestil dig, at du samler alle dybe frosthuller og høje vejbump på en strækning på 8.000 km – eller sådan cirka fra København til Marrakesh i Marokko tur-retur – for så derefter at drøne den igennem på 130 timer i ét stræk. Det er nogenlunde, hvad KODIAQ har gennem- og overlevet i en udholdenhedstest i den såkaldte hydropulstestbænk. Den kan simulere alle former for ekstreme kørselsforhold, så man kan teste undervognens og karrosseriets stivhed og styrke. Faktisk er testen så ekstrem, at den svarer til 150.000 km gennemsnitlig kørsel. Der er også en anden testbænk, hvor bilen ikke alene bliver stresstestet mekanisk, men hvor det sker i temperaturer fra minus 40 grader til 80 grader.

STEJLERE END I VEJLE

KODIAQ er blevet testet over hele verden under ekstreme temperaturer og kørselsforhold. Her på fotoet var KODIAQ på tur i de norske fjelde, mens den stadig var hemmelig og i forklædning for at narre bilfotograferne. Inden da havde den som alle andre biler i Volkswagen-gruppen prøvet kræfter med den 11 millioner kvadratmeter store lukkede bane i Ehra-Lessien nord for Wolfsburg. Der er blandt andet stigninger på op til 32 procent. Danmarks stejleste vej, Christian Winthersvej i Vejle, har en maksimal stigning på 25,5 procent.

HEDEBØLGE, KULDECHOK OG SKYBRUD

56,7 grader er den højeste temperatur, der nogensinde er målt på jorden. Det var i Death Valley i Californien i 1913. KODIAQ er blevet testet i et 80 grader varmt klimakammer – og i et andet med minus 40 grader. Selv ved så ekstreme temperaturer skal dørlåse, elruder og andre elektriske ting stadig virke. Desuden undersøger man, hvordan karrosseridele udvider sig og trækker sig sammen i varme og kulde. ŠKODA har selvfølgelig også et klimakammer, som kan lave alle former for regn. I alt er det blevet til flere tusinde timer i ekstremt vejr.

ÅBNE-LUKKE-ÅBNE-LUKKE-ÅBNE-LUKKE

Hvor mange gange åbner og lukker du bildøren i løbet af seks uger? Med garanti ikke så mange gange som ŠKODAs testrobotter. De åbner og lukker nemlig alle bevægelige dele som døre, bagklap, motorhjelm, handskerum og ventilationsdyser uafbrudt, 24 timer i døgnet, seks uger i træk, under funktionstesten. Derudover er den såkaldte EMC-testbænk mindst lige så vigtig nu om dage, hvor biler er fyldt med elektronik. Den tester, hvor hårdfør KODIAQ er med hensyn til påvirkning af elektromagnetisk stråling.