RALLY MED RØDDER

ŠKODA har kørt motorsport i mere end 115 år. Det startede med en sejr på en motorcykel i 1901 – i dag kører Fabia R5 den ene sejr hjem efter den anden.

SUVERÆN FABIA R5

Rallybilen med de skriggrønne stafferinger og ditto fælge kommer blæsende gennem grusvejens skarpe sving, som var de fysiske love sat ud af kraft. Jan Kopecký korrigerer bilens balance med små, lynhurtige ryk i rattet, mens codriver Pavel Dresler allerede er ved at give instrukser til næste kurve forude. Under motorhjelmen brøler den turboladede 1.6-liters motor med 279 hk og 420 Nm, mens firehjulstrækket bider sig fast i det løse underlag. Teamet kører i den helt nye Fabia R5, og det er ved at vinde rallybilens premiereløb i det tjekkiske rallymesterskab.

VANDT DET ALLERFØRSTE LØB

Som med meget andet skal nøglen til nutidens succes søges hos fortidens foregangsmænd. Faktisk går ŠKODAs motorsports­historie længere tilbage end ŠKODAs historie som bilproducent, for kun et par år efter, at boghandleren Václav Klement og smeden Václav Laurin havde bygget deres første motorcykel, deltog fabrikken i et motorløb. Det var i 'Paris-Berlin Automobil- og motorcykelløb' i 1901, som Laurin & Klement tilmed vandt. De følgende år bød på talrige sejre i motorløb, samtidig med at Laurin & Klement udviklede deres første bil.

MOTORSPORT VAR BLÅSTEMPLING

Historien gentog sig, da Laurin & Klements første bil, Voiturette Type A, kom i 1905: Allerede året efter var den med i et motorløb. Det var nemlig en god måde at demonstrere køretøjernes kvalitet – at de kunne holde til strabadserne – samtidig med at mærket blev markedsført i nye lande. Faktisk var motorsporten på den måde med til at sætte ekstra skub i forretningen i fabrikkens unge år, og i årene indtil 1. verdenskrig var L&K suveræn inden for europæisk motorsport.

MONTE CARLO

I mellemkrigsårene – efter fusionen med Škoda – kom der atter gang i fabrikkens motorsport. Bl.a. vandt Škoda andenpladsen i Rallye Monte Carlo med en Škoda Popular Sport, som efterfølgende blev solgt med tilnavnet 'Monte Carlo'. Samme tilnavn, som du i dag møder hos ŠKODA-modeller med meget sportsligt udstyr – eksempelvis Citigo Monte Carlo.

ØSTENS PORSCHE

Efter krigen blev Škoda nationaliseret, men motorsportsambitionerne levede videre. For eksempel byggede man racerbilen Škoda Sport, som deltog i Le Mans i 1950. Klassikeren Škoda 1000 MB med hækmotor fra 1964 blev også ombygget til motorsport, men det var først i midten af 1970'erne og frem, at Škoda for alvor atter begyndte at indtage podiepladserne. Škoda 130 RS, som havde 40-års jubilæum for nogle år siden, deltog i både rally- og racerløb og blev den mest vindende tjekkiske sportsvogn gennem tiderne. Den havde kælenavnet ‘Østens Porsche’.

OCTAVIA MED I WORLD RALLY CHAMPIONSHIP

Škoda fik sin debut i World Rally Champion­ship (WRC) i 1999, hvor først Octavia WRC og siden Fabia WRC viste god form. Det gjorde arvtageren Fabia S2000 også, da ŠKODAs motorsportsteam bl.a. vandt International Rally Challenge (IRC) i 2010 og forsvarede titlen året efter, samtidig med at man vandt Super 2000 World Rally Championship (SWRC) for første gang. Siden er Asia-Pacific Rally Champion­ship (APRC) og European Rally Championship (ERC) føjet til listen over triumfer. Ja, det er en stolt motorsportsarv, som Fabia R5 og ŠKODAs dygtige kørere løfter nu til dags.