Lugter din aircondition?

30. března 2021

Der kan opstå bakterier og skimmelsvamp i din bils aircondition- eller klimaanlæg, hvis ikke det bliver brugt. I værste fald kan det give astma og allergi. Heldigvis er det nemt at slippe af med den dårlige luft.

Hvor kommer luften fra?

Vinteren er ikke just perioden, hvor du længes efter kølig luft fra din Škodas aircondition- eller klimaanlæg. Selvom det faktisk er en god måde at få affugtet luften, så ruderne ikke dugger pga. sne- og sludvåde måtter. Måske er du endda generelt forsigtig med at anvende anlægget af bekymring for brændstofforbruget. Nu tænder du så for anlægget, og sammen med den kølige luft spreder der sig en indelukket fornemmelse i kabinen, som kørte du i et gammelt køleskab. Sætter du næsen hen til en af luftdyserne, opdager du en lugt af sur sok. Og du ved, at det ikke er dig – du tog rene sokker på i morges!

Problemet er inde i din bils aircondition- eller klimaanlæg. Lugten kommer fra de bakterier eller skimmelsvamp, som har dannet sig på anlæggets fordamper, fordi den ikke er blevet brugt i lang tid. I bedste fald giver det en ubehagelig dunst i kabinen. I værste fald giver det dig og dine medpassagerer astma og allergi – f.eks. luftvejsproblemer og røde øjne, som løber i vand. Det er et problem, som Astma-Allergi Danmark har fokus på. Når først der er kommet bakterier eller skimmelsvamp i anlægget, forsvinder de ikke af sig selv igen. Men heldigvis er det både nemt, hurtigt og billigt at gøre noget ved problemet. Dit autoriserede Škoda-værksted har specielt udstyr til den airconditionrens, som bliver tilført anlægget, så du kommer de ubudne gæster til livs.

3 gode råd

Tænd airconditionen året rundt

Start bilens aircondition- eller klimaanlæg mindst en gang om ugen året rundt, og lad det være i gang i minimum et kvarters tid.

Lugt til airconditionen

Lugt til den kølige luft, som kommer fra luftdyserne. Hvis den lugter af sur sok, er der bakterier eller skimmelsvamp i anlægget.

Lad værkstedet ordne det

Lad dit autoriserede Škoda-værksted udrydde problemet. Det er både nemt, hurtigt og billigt.

Hvordan fungerer et aircondition- eller klimaanlæg egentlig?

Det gør groft sagt den kørende sauna til et kørende køleskab! Det er en lidt teknisk, men også ret fascinerende. Systemet er baseret på det fysiske princip, at når en væske fordamper, optager den varme fra omgivelserne. I bilen bliver et flydende kølemiddel ført gennem en fordamper under lavt tryk. Som navnet angiver, fordamper væsken her, og den suger derfor varme til sig, hvilket gør fordamperens overflade kold. Bilens ventilationssystem blæser luften til kabinen forbi fordamperen og vupti – der er kølig luft til bilens passagerer. Det fordampede kølemiddel kommer nu gennem en kompressor, der hæver trykket. Under det højere tryk bliver dampen til væske igen, og nu afgiver den varme. Derfor løber kølemidlet gennem en kondensator, der lukker varmen ud uden for bilen. Så passerer kølemidlet gennem en ventil til fordamperen igen, kredsløbet er fuldendt, og temperaturen i kabinen er sænket.

Hvilke Škoda har aircondition- eller klimaanlæg?

Alle Škoda har eller kan fås med aircondition- eller klimaanlæg. Med det mest simple anlæg tænder du airconditionen med en AC-knap og regulerer selv den kolde luftstrøm. Climatronic-klimaanlægget er derimod fuldautomatisk, så du bare skal indstille den ønskede temperatur – så regulerer anlægget selv luftens temperatur og luftstyrken. Climatronic-klimaanlægget kan desuden fås med to zoner, så fører og passager kan indstille hver sin temperatur i deres respektive side af bilen. Det nyeste Climatronic-klimaanlæg har tre zoner, så også bagsædepassagererne kan indstille en ønsket temperatur.

Service til aircondition- eller klimaanlæg?

Hvis du lægger mærke til, at din bil drypper, når du har brugt aircondition- eller klimaanlæg, skal du ikke blive bekymret. Når fordamperen bliver kold, dannes der kondensvand på den, og det kan lede til, at din bil drypper lidt, når køreturen er forbi. Det er helt normalt. Men med tiden mister et aircondition- eller klimanlæg kølemiddel, så det bliver mindre effektivt. Derfor er det en god ide at få det servicere det hos en Škoda-servicepartner hvert andet år.


Seneste nyheder