ŠKODA UDSTYR - LIDT EKSTRA, DER BETYDER ALT

MERE OG MERE UDSTYR

Det kan egentlig ganske simpelt: Biler får mere og mere udstyr, og køberne ønsker mere og mere udstyr – uanset om det er en ny eller brugt bil. Men noget udstyr er mere efterspurgt end andet og kan dermed gøre din ŠKODA ekstra attraktiv, hvis du skal sælge den som brugt.

I gennemsnit er en bil i Danmark 4,5 år, når den skifter ejer første gang. En stor del af dem bliver handlet via BilBasen, hvor der er mere end 50.000 biler til salg. Det giver et godt datagrundlag at se, hvilket udstyr folk søger efter, når de kigger på bil. De data er Jan Lang, markedsanalytiker hos BilBasen, dykket ned i. Her gør han status på, hvad folk efterspørger af udstyr i dag, og hvad de vil efterspørge om 4-5 år.

MELLEMSTE UDSTYRSNIVEAU GIVER LAVESTE VÆRDITAB

Biler har standardudstyr, kan bestilles med fabriksmonteret ekstraudstyr og kan desuden få eftermonteret tilbehør. Typisk fås samme bil med flere forskellige udstyrsniveauer af standardudstyr. Hos ŠKODA hedder de generelt Active, Ambition og Style. Dertil kommer kampagnemodeller med yderligere udstyr.

Tidligere gav det laveste udstyrsniveau det procentuelt laveste værditab på bilen, fordi den billigste bil som ny også er den billigste bil som brugt. Men den tommelfingerregel har ændret sig, fordi folk vil have mere komfort og dermed mere udstyr, når de køber en brugt bil.

- Nu giver det mellemste udstyrsniveau det laveste værditab. Så selvom man betaler mere for bilen som ny, holder den prisen forholdsmæssigt bedre som brugt, forklarer Jan Lang.

APPLE CARPLAY OG STØRRE TOUCHSKÆRM

På samme måde sker der en udvikling i, hvad der er eftertragtet udstyr, når folk køber en brugt bil. Aircondition og anhængertræk er 'klassikere', men nu skal det være klimaanlæg og gerne aftageligt anhængertræk, ligesom fartpiloten helst skal være dynamisk, og parkeringssensoren bag gerne må have en makker foran.

- Og hvor BilBasens brugere hidtil har søgt efter Bluetooth-opkobling, er det i stigende grad Apple CarPlay, de går efter, siger Jan Lang.

Tilsvarende skal infotainmentanlæggets skærm have touch-funktion og være større end tidligere – ligesom vores mobiltelefoner og fladskærme får stadig større skærme.

HVAD BLIVER EFTERSPURGT FREMOVER?

I dag kan biler fås med et hav af assistentsystemer, som f.eks. kan holde afstand til forankørende, bremse bilen, hjælpe med at holde bilen på vejbanen, genkende vejskilte og parkere bilen automatisk.

- Den type assistentsystemer som dynamisk fartpilot, vognbaneassistent og vejskiltegenkendelse er de første skridt i udviklingen mod selvkørende biler, og de vil blive efterspurgt på brugtmarkedet de kommende år, forudser Jan Lang.

Det samme gælder 'connectivity', hvor bilen er koblet op til alarmcentralen, værkstedet, smartphonen og diverse onlinetjenester. Det, der hos ŠKODA, hedder ŠKODA Connect.

- Hidtil har udstyr primært handlet om komfort. Fremover kommer det også til at handle om 'convenience' – altså udstyr, som gør det nemmere at have bil. F.eks. at værkstedet kan holde øje med bilen og automatisk indkalde til service, når der er brug for det, siger Jan Lang.