Skal din næste ŠKODA have dieselmotor?

Dieselmotoren er kendt for masser af trækkraft og god brændstoføkonomi.

Men diskussioner om forurening og kørselsforbud har gjort mange nervøse ved dieselmotoren. Her får du fakta, så du kan forholde dig til, om din næste ŠKODA skal have dieselmotor

1. Hjælper med klimaudfordringen

Så selvom benzinmotoren klarer sig godt, får dieselmotoren stadig bilen til at køre længere på literen. Altså udleder dieselmotoren også mindre CO2 – typisk op til 15 procent mindre end en tilsvarerende benzinmotor. I de højere bilklasser er CO2-fordelene endda endnu større. Dermed kan dieselbilerne medvirke til at reducere CO2-udledningen fra transport, mens plug-in-hybridbilerne og elbilerne vinder frem. F.eks. er årsagen til, at den lovmæssige grænseværdi for nye biler på 130 g CO2 pr. kilometer kan overholdes i Europa, at cirka halvdelen af de indregistrerede biler i Tyskland, Frankrig, Italien, Storbritannien og Spanien sidste år var udstyret med en dieselmotor.

2. Diesel er ikke ulovligt i Tyskland

Dommen fastslog, at byer, der har problemer med for høje niveauer af skadelige kvælstofilter (NOx), kan indføre kørselsforbud for køretøjer med dieselmotorer på de dage, hvor NOx-niveaet er for højt. Altså er der tale om et potentielt kørselsforbud for dieselmotorer, der ikke lever op til Euronorm 6. Euronorm er de fælleseuropæiske regler for bl.a., hvor mange partikler og hvor meget NOx et nyt køretøj må udlede. Den seneste udgave er Euronorm 6, der trådte i kraft for biler, som er typegodkendt efter september 2014 eller indregistreres første gang efter 1. januar 2015. Med andre ord er det mulige midlertidige forbud rettet mod ældre dieselbiler.

Ingen risiko ved nye dieselbiler

Nøgleordet her er ældre. Nye dieselbiler er ikke i farezonen, for de er mere miljøvenlige end ældre dieselbiler. Derfor er det ikke noget argument for ikke at købe en ny dieselbil. “Nogle af de ældre dieselbiler kan blive klemt af kørselsforbud, men hvis man i dag køber en ny dieselbil, der efterlever Euronorm 6, er man ubetinget på den sikre side. I dieselbilens NOx- og CO2-udledninger er der intet argument for at lade være. Ser man på bilens værditab, når den sidenhen skal sælges som brugtbil, er det ikke forholdsmæssigt større for en dieselbil, når den efterlever Euronorm 6,” siger Jan Lang, der er analytiker ved BilBasen.

3. Dieselmotoren er optimeret til det bedre

Dieselmotorer fra ŠKODA har efter de uafhængige målinger, som udføres i forbindelse med ADAC's Ecotest, klaret sig rigtig godt i virkelighedsnære emissionsmålinger. ŠKODAs biler er gået igennem testen med gode resultater samt 5 ud af 5 stjerne på nogen af modellerne.

4. Spørg din ŠKODA-forhandler til råds

Nu har du fået en status på dieselmotoren. Trods overskrifterne bliver den moderne dieselmotor på ingen måde fortid foreløbig. Dit valg af motor bør – fortsat – først og fremmest afhænge af, hvor meget og hvordan du kører. Er du i tvivl, kan du altid spørge din lokale ŠKODA-forhandler til råds.