Fantomtest - find 5 fejl

Der bliver bygget fejl ind i ŠKODA over hele landet. Men du skal ikke være bekymret. Fejlene bygges ind af Teknologisk Institut til de såkaldte fantomtest, der er et værktøj til at kvalitetssikre dit autoriserede ŠKODA-værksted.

FEJL MED VILJE

En ŠKODA-ejer ringer til sit autoriserede værksted for at bestille tid til service. Hun afleverer sin bil, den bliver serviceret, og hun henter den igen. Men værkstedet ved ikke, at det er mere end blot et almindeligt serviceeftersyn. Før bilen blev afleveret på værkstedet, havde den besøg af en konsulent fra Teknologisk Institut, der plantede en række fejl. Bl.a. løsnede han en ledning til advarsel i bremsesystemet og afbrød sensoren til olietemperaturen. Samme konsulent tjekker efterfølgende, at fejlene er blevet fundet og udbedret. Værkstedet har været igennem en fantomtest.

– Fantomtesten kontrollerer, at det autoriserede værksted udfører serviceeftersyn korrekt, siger Søren Iversen, centersekretær ved Teknologisk Institut.

– Vi tester både den hårde, tekniske del ved at plante fejl og den bløde del. Sidstnævnte sker med et spørgeskema, som ŠKODA-ejeren udfylder efter serviceeftersynet. Det dokumenterer oplevelsen af betjeningen under hele serviceeftersynet, siger Søren Iversen.

– På den måde kommer vi omkring alle dele af serviceeftersynet på det pågældende ŠKODA-værksted.

EFFEKTIV STIKPRØVE

Det er ikke nyt, at dit autoriserede ŠKODA-værksted bliver testet for at sikre kvaliteten. Men det er forholdsvis nyt, at ŠKODA samarbejder med Teknologisk Institut om at plante fejl. Det er et godt værktøj, selvom det kun handler om én bil per værksted om året.

– Fantomtesten er med til at sikre kvaliteten af serviceeftersynene. Det er en stikprøve, men den giver et signal om, hvor vi skal sætte ind for at forbedre servicen på det enkelte værksted, siger Henrik Hedegaard, der er serviceeftermarkedschef hos ŠKODA.

– Og det er et kvalitetsstempel, at forhandlerne tør udsætte deres service for en fantomtest. Det viser, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi arbejder med vores kvalitet og dermed vores kundetilfredshed, uddyber han.

KUNDERNE SKAL FÅ DEN BEDSTE SERVICE

Fantomtesten er en af flere aktiviteter, som er med til at optimere kvaliteten på dit autoriserede ŠKODA-værksted. Vigtigst af dem alle er den løbende uddannelse i ŠKODA, som både serviceteknikere og servicerådgivere gennemgår. Men der er også den årlige ŠKODA Service Challenge, hvor værkstederne dyster mod hinanden i ind- og udland på teoretisk og praktisk viden om ŠKODA.

– Alle tiltagene sigter mod at sikre kvaliteten, så vores kunder får den bedste service. Vores kundeservice skal konstant forbedres, så den giver alle ŠKODA-ejere lyst til at komme igen, understreger Henrik Hedegaard.

OP TIL FEM FEJL

Ved hver fantomtest planter Teknologisk Institut op til fem fejl. Det kan f.eks. være:

For lidt væske i servostyringens hydrauliksystem

Løs ledning til advarsel i bremsesystemet

Slidte bremsebelægninger

Defekte lys og blink

Beskadiget eller løst motorskjold


Vil du hjælpe?

Vil du også være med til at sikre den velkendte ŠKODA-kvalitet? Så spørg dit værksted om en folder, der beskriver fantomtesten, eller tilmeld dig og din ŠKODA på ŠKODAs hjemmeside. Hvis du bliver udtrukket, vil du få besøg af en konsulent fra Teknologisk Institut før og efter service. Fejlene bliver plantet før servicebesøget og har ingen sikkerhedsmæssig betydning. Som tak for hjælpen får du et værdibevis på 2.500 kr.