DÆK - FIND DE BEDSTE DÆK TIL DIN BIL

DÆKKET, DER FÅR DIG FREM

Hvem har lyst til at stå i vejkanten, når man egentlig skulle mødes med vennerne? Ingen! Den situation undgår du med dæk, som du kan køre på, selvom de er punkterede – som f.eks. Continentals SSR (Self Supporting Runflat). Dækket er forstærket i siderne, så du ikke kører på fælgen, men på kanten af dækket, hvis det er punkteret. Det er typisk lavet til at køre op til 80 km efter punkteringen og med en hastighed på maks. 80 km/t. Du mærker ikke en punktering på sådan et dæk på samme måde, som du gør på et almindeligt dæk. Derfor skal bilen have dæktryksovervågning for at sikre, at du opdager, at du er punkteret.

Hvis du skal til bryllup i den anden ende af landet, er der også hjælp at hente. Både Continental og Michelin har udviklet dæk, som er selv-forseglende. Det vil sige, at de kan lappe sig selv – lidt afhængig af, hvilken type punktering der er tale om. På indersiden af sådan et dæk sidder der en membran af et klæbrigt materiale eller en særlig gummiblanding. Kører du eksempelvis over et søm, der gennemborer dækket, fylder membranen hullet næsten omgående, luften slipper ikke ud, og du kan køre videre, som om intet var hændt.

DÆKKET, HVOR DU BEDRE KAN LYTTE TIL DIN YNDLINGSMUSIK

Turen hjem fra arbejde bliver så meget bedre med det rette soundtrack for at fejre, at du endelig har fri. Men selv de største hits er ikke toppen af poppen, når dine dæk insisterer på at synge duet. Så hvorfor ikke gå til kilden for at nedbringe støjen og gøre køreturen endnu mere komfortabel? Det kan du med støjreducerende dæk. Her er der skumfyld på indersiden af slidbanen på dækket, som absorberer støj fra dækkenes hulrum. Continental kalder deres teknologi ContiSilent™. Når der er mindre støj fra dækket, er der mindre støj, som forplanter sig til resten af bilen. I kabinen nedsætter det støjniveauet med adskillige decibel. Hvor stor støjreduktionen er, afhænger af underlaget, og hvor hurtigt du kører.

DÆKKET, DER GIVER DIG BEDRE RÅD

Tænk, hvis du havde lidt ekstra til en biograftur, en middag på restaurant med dine kære eller en dejlig shoppingtur. Det kan du få, hvis du vælger de rette dæk. For jo lavere rullemodstand et dæk har, desto mindre brændstof kræver det, og desto billigere bliver køreturen for dig.

I mange år har dækproducenterne arbejdet med at reducere rullemodstanden, så du kan spare brændstof. Du kan se et dæks rullemodstand på dets energimærke, som dermed også indikerer dækkets forbrug af brændstof. Mærkningen minder om den, som vi kender fra hårde hvidevarer og huse, og går fra G (skidt) til A (godt). Et A-mærket dæk sparer op til 7,5 procent brændstof i forhold til et G-mærket dæk. Derudover viser mærket også dækkets bremseegenskaber i vådt føre, samt hvor meget dækket støjer uden for bilen.

DÆKKET, DER PASSER TIL ÅRSTIDEN

Helårsdæk, hvor du kan køre med de samme dæk året rundt, bliver bedre og bedre. Men i kørsel i meget sne kan de stadig ikke måle sig med et traditionelt vinterdæk, viser tests hos FDM. Det handler om vejgreb og bremselængde – og dermed sikkerheden for dig og din familie.

Tilsvarende kan det heller ikke anbefales at køre rundt på vinterdæk om sommeren. Dels fordi de om sommeren har en længere bremselængde end et sommerdæk, dels fordi de har større rullemodstand og dermed bruger mere brændstof.

DÆKKET, SOM BLIVER OVERVÅGET

Du vidste ikke, at bilen var punkteret, men da du kom ud til den, så du, at det ene dæk var fladt! Det kan du slippe for, hvis din bil har TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Bag forkortelsen gemmer sig en funktion, der overvåger dæktrykket og advarer dig, hvis et af bilens dæk taber luft. Overordnet er der to udgaver af systemet. Den ene anvender sensorer i dækkene, der måler lufttryk og sender det til bilens kørecomputer. Det system hedder direkte TPMS. Den anden metode anvender bilens antiblokeringssystem (ABS). Hvis et dæk taber luft, drejer det hurtigere rundt end de andre eller har en større rullemodstand. Det registrerer antiblokeringssystemet og giver dig besked. Det hedder indirekte TPMS, og det er den løsning, som ŠKODA anvender i sine modeller. Du skal huske at kalibrere systemet, når du skifter dæk (læs hvordan i din ŠKODAs instruktionsbog). Til gengæld slipper du for at skulle købe dæk med indbygget dæktrykssensor.

Har du spørgsmål om dæk?

Hvis du har spørgsmål om dæk, kan du altid spørge en autoriseret ŠKODA-servicepartner. Du finder den nærmeste ŠKODA-servicepartner her. Husk også, at du automatisk har ŠKODA Vejhjælp, når du får serviceret din ŠKODA hos en autoriseret ŠKODA-servicepartner. Med ŠKODA Vejhjælp kan du bl.a. få hjælp til at bruge dækoppumpningssættet eller skifte til et reservehjul (hvis din ŠKODA har sådan et) ved punktering. Læs mere om ŠKODA Vejhjælp.