EN INTRODUKTION TIL BATTERIERNES UNIVERS

INNOVATION MOBILITET

Hvordan sikrer man batteriernes sikkerhed? Og hvordan oplades de egentlig? Hvad står PHEV og BEV for? Find svarene på alle dine spørgsmål om elbilsbatterier her.

FINDES DER FLERE SLAGS BATTERIER TIL ELBILER? HVAD ER FORSKELLEN PÅ DEM?

Ja. Der findes to typer batterier – PHEV- og BEV-batterier PHEV-batterier monteres i biler, der ud over en elmotor også har en forbrændingsmotor (det vil sige hybridbiler). BEV-batterier monteres derimod i komplet eldrevne biler.

 

 

ER DER FORSKEL PÅ BATTERIERNE TIL PHEV BILER (HYBRIDBILER) OG BEV-BILER?

Ja, det er der. Der er fundamentale forskelle på deres kapacitet og konstruktion. PHEV-batterier har lavere kapacitet og er for det meste placeret bagest i bilen under bagsæderne, fordi bilen også skal have plads til en forbrændingsmotor. BEV-batteriernes konstruktion, der generelt minder om et skateboard, er betinget af deres placering på bilens bund. Da BEV-biler ikke har nogen forbrændingsmotor, har batterierne logisk nok større kapacitet.

HVAD ER DE PRIMÆRE FORDELE VED EN PHEV?

Den primære fordel ved disse biler er, at de reducerer brændstofforbruget og CO2-emissionerne og utvivlsomt leverer bedre køreegenskaber både ved igangsætning og under kørslen. En bil, som udelukkende drives af en elmotor, giver også en mere komfortabel køreoplevelse.

 

 

HVORDAN VIL ŠKODA SØRGE FOR, AT BATTERIERNE I ELBILERNE ER SIKRE?

For ŠKODA og hele VW Group kommer kundernes sikkerhed i første række. Et batteri omfatter mange sikkerhedsfeatures, der skal forhindre, at det bryder i brand eller på anden vis, bliver beskadiget på en måde, som kan være til fare for brugeren af bilen. Disse features omfatter en tretrins beskyttelse mod beskadigelse af batteriet. De første to trin er softwarerelaterede, mens det sidste trin er mekanisk. Den mekaniske beskyttelse i form af højspændingsafbrydere er blevet fordoblet i batteriet. Endelig omfatter batteriet også en basissikring.

ŠKODA HAR GANG I MANGE TILTAG TIL PRODUKTION AF ELEKTRISKE KOMPONENTER. VIL DET OGSÅ KOMME TIL AT OMFATTE BATTERIER?

Ja. ŠKODA vil påbegynde produktionen af PHEV-batterisystemer i år. Disse ŠKODA producerede batterier vil ikke være begrænset til brug i ŠKODAs biler, for der foreligger også planer om at anvende dem i andre af VW Groups mærker – VW, SEAT og AUDI.

 

 

HVILKEN KAPACITET HAR DE BATTERIER?

Det primære målepunkt for eldrevne biler er deres rækkevidde på en komplet opladning (altså ved kørsel udelukkende på el). På nuværende tidspunkt er rækkevidden i ren eldrift for PHEV-batterier ca. 50 km i forhold til BEV-batterierne, der har en rækkevidde på ca. 300 km. Men når vi kommer til 2020, når konceptbilen VISION E efter planen skal lanceres, vil rækkevidden pr. opladning være ca. 500 km.

PÅ HVILKE MÅDER KAN ET BATTERI OPLADES, OG HVAD ER FORSKELLEN MELLEM DEM?

På nuværende tidspunkt er der to almindelige opladningsmetoder til elbiler: lynopladning og opladning med et almindeligt husholdningsstik. Lynopladningsstationer kan findes ved fx shoppingcentre, og de er ved at blive opført på tankstationer og rundt om i byerne. Fordelen ved disse ladestationer er, at de lader med stærkere strøm end husholdningsstikdåser. Den forskel skyldes sikringens størrelse. En anden mulighed er induktiv opladning (trådløs opladning).