VED DU, HVAD DU FÅR?

FRIT VALG AF VÆRKSTED

Som udgangspunkt kan man frit vælge, om man vil benytte et autoriseret værksted eller et uautoriseret værksted, når bilen skal serviceres eller repareres. En undersøgelse, som Voxmeter har lavet for Motor-magasinet, viser, at flertallet af danske bilejere bruger autoriserede værksteder – altså bilmærkets værksteder – indtil bilen er 6-8 år gammel, hvorefter flertallet benytter uautoriserede værksteder – også kaldet frie værksteder.

De frie værksteder kan tilkøbe sig adgang til de samme service- og reparationsforskrifter, som de autoriserede værksteder benytter. Og forudsat, at de gør det, kan de udføre service og reparation på de fleste bilmærker

Men netop bredden er noget, som man bør være opmærksom, hvis man vælger et frit værksted i stedet for et autoriseret værksted.

– Mekanikerne på frie værksteder opnår ikke den samme rutine i det enkelte bilmærke som mekanikere på autoriserede værksteder, som også er uddannet i bilmærket. Det er svært at være knivskarp på det hele, når man arbejder med mange forskellige bilmærker, konstaterer Kristian Eldam.

FÅ EN KOMPLET REPARATION

Han er ingeniør og centerchef for Automobilteknik hos Teknologisk Institut, som blandt arbejder med kvalitetssikring hos 2.300 danske værksteder.

– Samtidig er det vigtigt, at man er opmærksom på, hvad man køber. Skift af tandrem er et klassisk eksempel. For er det alene tandremmen, der bliver skiftet, eller er det en komplet udskiftning? siger Kristian Eldam.

Hos autoriserede ŠKODA-servicepartnere skifter man også medløberhjulene og remstrammeren, når tandremmen bliver skiftet, da det er omstændeligt at skifte de dele sidenhen.

Kristian Eldam peger på dokumentation, som et andet område, hvor de frie værksteder ikke altid er lige så konsekvente som de autoriserede værksteder.

– Det er vigtigt, at man får dokumentation for, hvilket arbejde der er udført, og hvad der er anvendt af olie og reservedele, da de kan have betydning for bilens garanti. F.eks. hvis der er anvendt en anden olie end serviceforskriften anviser, siger Kristian Eldam.

OPKOBLING TIL FABRIKKEN

I dag er biler højteknologiske maskiner, der bør få softwareopdateringer for at fungere optimalt. Netop dér er der en markant forskel på autoriserede og frie værksteder, forklarer Kenneth Øster, konsulent i Automobilteknik hos Teknologisk Institut.

Den testcomputer, som en autoriseret ŠKODA-servicepartner slutter til bilen, når den er til service, har en direkte opkobling til ŠKODA-fabrikkens servere, så f.eks. motorstyringens software kan blive opdateret.

– Sådan en opkobling har testcomputerne hos de frie værksteder ikke. De kan typisk læse fejlkoder ud – f.eks. hvorfor en motorlampe lyser – og så slette fejlkoden, når fejlen er blevet rettet, siger Kenneth Øster.

Det er forudsat, at det frie værksted er i stand til at finde årsagen til fejlen.

– Der kan være flere følere i kreds, og så er det svært – hvis ikke umuligt – for mekanikeren at finde fejlen. Det kan mekanikeren på det autoriserede værksted til gengæld, fordi testcomputeren med opkobling til fabrikken har guidet trin-for-trin-fejlfinding, forklarer Kenneth Øster.

Han nævner eftermontering af anhængertræk, hvor det skal spille sammen med en baksensor, som endnu et eksempel, hvor det autoriserede værksteds testcomputer er vigtig, ligesom den også kan kode en ny nøgle.

YDERLIGERE INFO

Prisen er typisk det største argument for at vælge et uautoriseret værksted, men et autoriseret værksted behøver ikke at være dyrere. Hos ŠKODA matcher man prisen på service. Læs mere om ŠKODA Prismatch.

Der er mange gode grunde til at vælge en autoriseret ŠKODA-servicepartner. Læs 10 gode grunde.

ŠKODA har mange autoriserede servicepartnere, og de findes overalt i Danmark. Find den nærmeste autoriserede ŠKODA-servicepartner.