10 GODE RÅD TIL AT SPARE BRÆNDSTOF

1. FJERN UNØDIG VÆGT

Hvert kilo unødvendig last øger brændstofforbruget. Sørg for at fjerne børnesæder, der ikke er i brug, og glemte ting. Og endnu vigtigere – fjern cykel- eller skiholdere og tagboksen fra bilen, når de ikke skal bruges. De øger luftmodstanden meget, og det påvirker brændstofforbruget – for slet ikke at tale vindstøjen.

2. SLÅ IKKE START-STOP-SYSTEMET FRA

Start-stop-systemet har en positiv indflydelse på brændstofforbruget. ŠKODA-motorerne er helt forberedt til systemet og konstrueret til at sikre, at hyppige starter ikke påvirker levetiden. Et lille bonustip: Når du skal standse og vente i længere tid som eksempelvis ved en jernbaneoverskæring, kan det betale sig at standse motoren helt. Ellers starter start-stop-systemet motoren efter et par minutter for at give strøm til diverse funktioner i bilen.

3. KØR MED DET SAMME

Varm ikke motoren op i tomgang. Motortemperaturen stiger kun langsomt, fordi motoren ikke skal generere mere kraft end til at holde sig i gang. Det er bedre at køre med det samme og køre de første kilometer uden for mange omdrejninger, da kun en varm motor leverer det optimale brændstofforbrug.

4. HOLD HASTIGHEDEN

Når trafikken tillader det, skal du køre med stabile hastigheder uden kraftige accelerationer eller opbremsninger. Opbremsninger giver et stort tab af energi, som motoren har brugt til at nå den aktuelle hastighed. Ved kørsel med stabile hastigheder arbejder motoren optimalt, og nogle ŠKODA-motorer er udstyret med ACT (Active Cylinder Technology), som frakobler to af de fire cylindre og dermed reducerer brændstofforbruget yderligere.

5. TJEK DÆKKENE

Selv om dæktryksovervågningen klarer det for dig, kan det stadig godt betale sig at tjekke dæktrykket i ny og næ. Selv små tryktab kan påvirke køreegenskaberne og brændstofforbruget negativt. Hvis du skal på ferie og læsser bilen mere end normalt, skal dækkene have mere luft. Det rette dæktryk er normalt anført på indersiden af tankdækslet. Hvis du ikke gør det, vil dæktryksovervågningen ikke vise et tryktab. Det sikrer ikke bare brændstofforbruget, men også sikkerheden.

6. VÆLG DEN RETTE HASTIGHED

Du skal huske på, at når du kører over 100 km/t. og øger hastigheden med blot 5 km/t., kan brændstofforbruget blive 1-2 liter højere. Hold øje med kørecomputeren for at vælge den optimale hastighed, hvad angår brændstofforbrug i forhold til køretid.

7. UNDGÅ AT STANDSE

Enhver igangsætning giver et stort energitab. Hvis det er muligt, kan du holde en fornuftig afstand til forankørende køretøjer selv i en trillende kø, så du ikke standser, men kører i gåhastighed. Det er bedre end at gentage hver acceleration og opbremsning fra køretøjet foran. Det samme gælder, når du nærmer dig et trafiklys – det reducerer brændstofforbruget og får trafikken til at glide.

8. VÆR OPMÆRKSOM PÅ STRØMSLUGERNE

Aircondition er en skøn opfindelse, men når den er tændt, stiger brændstofforbruget med op til 1 liter pr. 100 km. Især hvis bilen er udstyret med manuel eller semiautomatisk aircondition – automatiske anlæg er mere energieffektive. Det er heller ikke en god idé at at rulle vinduerne ned i stede, for åbne vinduer øger bilens luftmodstand og brændstofforbrug. Du bør også bruge sædevarme, varme i ruderne og varme i spejlene i begrænset omfang, da de også er strømslugere. Især bør opvarmning af sidespejlene ikke være tændt hele tiden. Ellers sker alle starter med en overflødig energibelastning.

9. BRUG FARTPILOTEN KORREKT

Fartpiloten er nyttig til at reducere brændstofforbruget ved at holde en bestemt hastighed. Men du bør stole på din højre fod i bakket terræn med hyppige stigninger og nedkørsler. For når du giver gas og accelererer, når du kører ned ad bakke, vil din bil få nok fremdrift til den næste stigning. Fartpiloten har tendens til at bremse bilen, når du kører ned ad bakke, hvorefter motorbelastningen øges for at opretholde den samme hastighed, så brændstofforbruget stiger.

10. BRUG GEARSKIFTEINDIKATOREN

ŠKODA-modeller med manuel gearkasse er udstyret med en gearskifteindikator, og systemet er udviklet til at hjælpe dig, så du altid kører i det optimale gear og undgår for høje eller for lave omdrejningstal. De moderne, mindre motorer har nok kraft selv ved lave omdrejningstal. Du har måske bemærket, at gearskifteindikatoren opfordrer dig til at skifte til højere gear, når bilen cruiser af sted, og du ikke træder speederen ned. Så snart du træder speederen ned, forsvinder opfordringen. Det skyldes, at et gearskifte opad så ikke længere er hensigtsmæssigt.

ACT: KUN TO CYLINDRE I AKTION, UDEN DU MÆRKER FORSKEL

ŠKODA-modeller med 1.4 TSI ACT-motor eller 1.5 TSI Evo-motor (som får debut i KAROQ) har haft det automatiske cylinderfrakoblingssystem siden 2015 (ACT står for Active Cylinder Technology).

Systemet bliver automatisk aktiveret, når motoromdrejningstallet er mellem 1.400-4.000, og bilen cruiser med stabil hastighed i dellast – det vil sige på flade strækninger eller ned ad bakke, og hvis hastigheden ikke overstiger 130 km/t. Under de omstændigheder har bilen kun brug for en lav ydelse og et lavt drejningsmoment (ca. 25-100 Nm), der uden problemer kan leveres af to cylindre i stedet for fire. Ved at afbryde tilførslen af luft og benzin til cylinder to og tre reducerer systemet den interne friktion i motoren, som derfor kører mere økonomisk.

Afhængigt af kørestilen kan ACT spare helt op til 0,5 liter pr. 100 km. Når systemet er aktivt, vises det i instrumentenheden, og ACT-indikatoren er faktisk det eneste, der gør føreren opmærksom på, at to af bilens cylindre er frakoblet – man mærker ingen fysisk forskel.