ŠKODA VISION iV

ŠKODA VISION iV

ŠKODA VISION iV

4. 3. 2019

ŠKODA VISION iV er en del af den elektriske fremtid

Med lanceringen af mærkets første bil baseret på Volkswagen Groups modulopbyggede elbilsplatform MEB tager ŠKODA næste skridt i mærkets rejse i retning mod elektrisk mobilitet. Den firedørs crossover-coupé imponerer med sportslige, følelsesbetonede linjer og udstråler en fornemmelse af rummelighed. Firehjulstræk og to elmotorer med en ydelse på 306 hk sikrer en dynamisk køreoplevelse.

Udvendigt

ŠKODA VISION iV er 4.665 mm lang, 1.926 mm bred og har en højde på 1.613 mm, mens akselafstanden udgør 2.765 mm. Konceptbilen skinner i Ultra Yellow – en lakeringsfinish i flere lag, som indeholder organiske guldpigmenter for at skabe en effekt med flere nuancer. Den strålende overflade suppleres af matte designmæssige detaljer i antracit, som giver bilen et robust og moderne look.

Designet af ŠKODA VISION iV’s atletiske karrosseri og dristige skærme er kombineret med en coupéagtig, flydende taglinje. Sidedesignet er karakteriseret af en tornadolinje, som forbinder for- og bagenden. Den fremhæver de rene overflader på dørene uden dørhåndtag. Med et enkelt tryk åbner de automatisk – de modsat åbnende bagdøre åbner endda elektrisk. De klassiske sidespejle er erstattet af kameraer med 180-graders-udsyn, som vises i bakspejlet. De aerodynamisk optimerede 22”-fælge har et åbent og letvægtsagtigt look. En af egerne på hver fælg er forsynet med et belyst ŠKODA navn.

Fronten er karakteriseret ved nyfortolkningen af ŠKODAs typiske brede, tildækkede kølergrill med elegante lodrette lameller og belyste krystalagtige strukturer. En markant vandret lysstribe i den øverste del af kølergrillen forbinder de pileformede forlygter, som lyser med innovativ Matrix-LED-teknologi. Forlygterne minder om tre glasjuveler og andre krystalagtige elementer, som er typiske for mærket. Store, markante luftindtag i den forreste stødfanger understreger bilens sportslige fremtoning. Den markant udformede, korte motorhjelm er forsynet med et belyst ŠKODA logo i krystal.

Udefra giver den lange passagerkabine et fingerpeg om de rummelige pladsforhold i bilen. Derudover har bagagerummet en total volumen på 550 l. Den dristige bagende omfatter aerodynamiske spoilerkanter og krystalagtige LED-baglygter. De byder på en ny definition af den ŠKODA typiske C-form og understreger sammen med en lysstribe over hækdiffusoren bilens bredde. En anden iøjnefaldende detalje på den let buede kant på den elektriske bagklap er ŠKODA navnet – de enkelte bogstaver lyser rødt.

Indvendigt

VISION iV's interiør genspejler designet fra VISION E-konceptbilen og optimerer det yderligere. Det danner grundlaget for fremtidige elbiler fra den tjekkiske bilproducent. ŠKODA designerne har udnyttet den manglende klassiske kardantunnel til at give instrumentpanelet og midterkonsollen en markant ny opsætning. Det giver en særligt rummelig fornemmelse i kabinen. På nederste niveau er der masser af opbevaringsplads mellem fører- og passagersædet. Derover er der en flytbar og særligt let tilgængelig midterkonsol. Den giver plads til betjeningsenheder og to mobiltelefoner som kan integreres trådløst i infotainment- og betjeningssystemerne og oplades induktivt.

Instrumentpanelet består af to niveauer, som er elegante og lette. Det viderefører udformningen af bilens front, og disse linjer fremhæves også af de dekorative syninger og ambientebelysningen. Den store skærm ser ud til at svæve i midten over instrumentpanelet, og der er en håndhviler foran den, som man kan anvende, når man betjener systemets touchscreen. Den eksklusive overflade med blød skumpolstring og den specifikke struktur minder om de krystalagtige strukturer og vil i fremtiden blive anvendt i alle ŠKODA modeller. Ultrasuede®, som er et syntetisk ruskindsstof, fuldender instrumentpanelet og dørbeklædningerne. Ultrasuede® er et eksklusivt materiale, som fremstilles på en særligt miljøvenlig måde.

Den nederste del af instrumentpanelet er forsynet med markante dekorindlæg i birkefiner med en mat finish, som er ekstremt smidig og stærk, men samtidig meget let. De erstatter de klassiske luftdyser og skaber en fornemmelse af en naturlig ventilation.

Trælamellerne spænder nærmest i hele kabinens bredde og er et bevis på ŠKODA designernes sans for detaljerne. Det ses også på de belyste dørhåndtag med en udformning, der minder om den i klassiske ŠKODA modeller som fx POPULAR. Den luftige følelse og den rummelige kabine i ŠKODA VISION iV understreges endnu mere af et panoramaglastag.

VISION iV’s rat har også fået et nyt design. Det har kun to eger og navnet ‘ŠKODA’ i blokbogstaver i stedet for det sædvanlige ŠKODA logo; og under navnet er der et metalelement, som minder om bilens front. Knapper og særligt veludførte kontakter, der ser ud, som om de svæver på rattet, har både et eksklusivt design og er lette at anvende. Køreindstillingen kan vælges på rattet, og alle betjeningselementer er samlet centralt ét sted, så de er let tilgængelige for føreren.

De særligt lette drejesæder bidrager også til den luftige, rummelige følelse. Sæderne er betrukket med Dinamica®, som er et ruskindsimitat, der ikke indeholder nogen dyrerelaterede komponenter og har perforeringer, der skinner i et gyldent look. Dinamica® fremstilles delvis af genanvendt polyester, som eksempelvis også anvendes til T-shirts og plastikflasker (PET). Genanvendelse af polyester reducerer CO2-emissionerne med ca. 80 % sammenlignet med produktionsprocessen med anvendelse af konventionelle materialer. Ryglænenes afdækninger er fremstillet af veganske vinylfibre, mens sædeindsatserne har et unikt perforeret mønster med gyldne detaljer. Fodrummet er dækket af tuftede måtter fremstillet af ren bionedbrydelig uld.

Motorer

Til VISION iV har ŠKODA gjort brug af Volkswagen Groups modulopbyggede elbilsplatform MEB. Nul-emissions-bilen drives af to elmotorer – en på forakslen og en på bagakslen. Det betyder, at bilen har firehjulstræk, som kan reagere afhængigt af den aktuelle situation. Bilen har en ydelse på 306 hk, og den har en tophastighed på 180 km/h.

Takket være det maksimale drejningsmoment, som konstant er tilgængeligt, kan VISION iV klare accelerationen fra stilstand til 100 km/t på blot 5,9 sek., mens mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/h varer under 4 sek. Bilen har også en maksimal rækkevidde på op til 500 km i henhold til WLTP-cyklussen.

I MEB-platformen ligger højvoltsbatteriet kompakt mellem for- og bagakslen i bilens bund, hvor det også er beskyttet optimalt. Det vandkølede litium-ion-batteri har en kapacitet på 83 kWh og kan oplades op til 80 % af den totale kapacitet på 30 min. Bilen kan oplades ved hjælp af et kabel. Energiflowet mellem de to motorer og batteriet styres elektronisk.

Intelligent elektronik tager sig også af kraftfordelingen til firehjulstrækket. Når bilen accelererer, sikrer det optimalt vejgreb for alle fire hjul. I den forbindelse tilpasses bilens permanente og simultane styresystem til førerens behov og til de individuelle forhold og givne situationer. Det betyder, at det intelligente firehjulstræk altid leverer det maksimale niveau af dynamik, kørselsstabilitet og sikkerhed.

Teknologi

ŠKODA har udstyret VISION iV med teknologi til et nyt niveau af sikkerhed og komfort. Omfattende opkoblingsmuligheder giver bilen mulighed for at kommunikere med andre trafikanter og biler samt med infrastrukturen som fx trafikkontrolcentre, så bilen kan reagere hurtigere og mere præcist på det, der sker i trafikken. Derudover understøtter en lang række assistentsystemer VISION iV – både mens føreren sidder bag rattet, og mens den kører og parkerer autonomt.

Moderne laserscannere og radarsensorer giver bilen mulighed for at bedømme sine omgivelser præcist. En højtydende computer med stor processorkapacitet fortolker dataene. Assistentsystemer som fx køassistenten arbejder derfor særligt præcist og hurtigt. ŠKODA VISION iV kan køre autonomt på level 3. Det betyder, at den eksempelvis kan overtage styringen komplet på motorveje. Her overtager systemet overhalings- og undvigemanøvrer, accelererer og bremser. I farlige situationer anmodes føreren om at overtage rattet igen inden for en defineret tidsramme. Fra level 3 kan biler også kommunikere automatisk med andre biler, så de kan informere hinanden om potentielle farer. Herudover kan ŠKODA VISION iV også kommunikere med infrastrukturen.

VISION iV er helt i overensstemmelse med behovene i det moderne samfund og kan integrere smartphones fuldt ud som en del af betjenings- og infotainmentkonceptet. Dørene kan låses op ved hjælp af en smartphone som digital nøgle. Inde i kabinen kan førerens og forsædepassagerens mobile apparater placeres i midterkonsollen, hvor de oplades induktivt og integreres trådløst i den nyeste generation af infotainmentsystemet. Desuden kan VISION iV betjenes med bevægelser og – takket være intelligent stemmegenkendelse med onlinesupport – forstå hele sætninger og endda dialekter.

Efter åbningen af VISION iV bydes føreren velkommen af et særligt velkomstlogo, som kan ses på det tilsyneladende svævende display. En permanent 5G-opkobling gør det muligt at anvende ŠKODAs mange onlinetjenester som fx Infotainment Online og Care Connect. Infotainment Online leverer eksempelvis onlinetrafikinformationer i realtime, vejrudsigter eller informationer om tilgængelige parkeringspladser. Care Connect omfatter Proactive Service og fjernbetjent adgang til bilen via ŠKODA Connect-appen eller -webportalen.

e-mobilitet

ŠKODA AUTO går ind i en tidsalder med elektrisk mobilitet i 2019 – en milepæl i mærkets 124-årige historie. ŠKODA SUPERB med plug-in-hybriddrivlinje og den komplet eldrevne ŠKODA CITIGO er den tjekkiske producents første elektrificerede modeller. ŠKODAs første model baseret på Volkswagen Groups modulopbyggede elbilsplatform MEB følger i 2020. I løbet af de kommende 4 år vil ŠKODA AUTO investere ca. 2 milliarder euro i alternative drivlinjer og nye mobilitetstjenester – den største investering i mærkets historie – og have lanceret 10 elektrificerede modeller, når vi kommer til udgangen af 2022.