ŠKODA - Simply Clever

Tilbage til hovedsiden

Alle de detaljer, som du leder efter

ŠKODA KODIAQ SPECIFIKATIONER

Bilens mål

Sikkerhed

Hastighedsbegrænser

Som navnet antyder, begrænser denne funktion bilens maksimale hastighed. Førerne kan indstille en tophastighed på mellem 30-210 km/t. og holde øjnene på vejen. I modsætning til fartpiloten, som holder en indstillet hastighed, giver hastighedsbegrænseren føreren mulighed for at køre med forskellige hastigheder, så længe den forudbestemte hastighed ikke overskrides. Af sikkerhedsmæssige årsager afbrydes denne funktion midlertidigt, når speederen trædes helt i bund (kickdown).

Andre sikkerhedsfunktioner

Den nye ŠKODA KODIAQ har fokus på kompromisløs sikkerhed. Udover de sikkerhedssystemer, som du allerede har læst om.,fås følgende funktioner enten som standardudstyr eller ekstraudstyr i KODIAQ:

ABS forhindrer, at hjulene blokerer under en katastrofeopbremsning eller ved opbremsning på glatte vejbelægninger.

Bremseassistenten kan ved at øge bremsetrykket hjælpe føreren i situationer, hvor en katastrofeopbremsning er nødvendig. Det kan reducere bremselængden markant.

MSR modvirker, at forhjulene mister vejgrebet, hvis du gearer ned og derved motorbremser på en glat overflade.

ASR sørger for, at forhjulene ikke går i spin, men overfører al kraften til underlaget, selvom du sætter i gang på en glat overflade.

EDS hjælper under acceleration eller ved kørsel op ad en bakke, hvis et af hjulene har dårligt vejgreb.

XDS+ sikrer, at bilen har neutrale køreegenskaber ved hurtig kørsel gennem sving. Styreelektronikken simulerer i bund og grund et automatisk spærredifferentiale for at forbedre vejgrebet og køredynamikken . Resultatet er, at bilen kører langt mere sikkert og naturligt gennem sving.

Elektronisk dæktryksovervågning holder hele tiden føreren informeret om dæktrykket.

Hill-Hold Control hjælper føreren med at sætte i gang på en sikker måde op ad bakke. Systemet aktiveres automatisk på hældninger på 5 % eller mere og sikrer nem og sikker igangsætning op ad bakke uden at skulle bruge håndbremsen. Systemet forhindrer, at bilen ruller baglæns eller går i stå.

Blinkende bremselys advarer bagfrakommende bilister om, at du foretager en hård opbremsning. Det er for eksempel en god sikkerhedsforanstaltning, hvis der pludselig er kø på motorvejen.

Kørsel

Firehjulstræk

ŠKODA KODIAQ fås med den nyeste udgave af den innovative elektronisk regulerede multipladekobling. To motorer (2.0 TSI/180 hk og 2.0 TDI/190 hk) er tilgængelige med det topmoderne firehjulstræk, som sikrer optimal køredynamik, den bedst mulige aktive sikkerhed og et lavt brændstofforbrug.

Fordelingen af trækkraften til alle fire hjul er automatisk og afhænger af kørselsforholdene. Styreenheden beregner den ideelle trækkraft til bagakslen. Justeringer foregår via et variabelt tryk på koblingspladerne.

Grønne teknologier

Aktiv cylinderstyring (ACT)

ACT-systemet frakobler midlertidigt cylinder 2 og 3. Når to af cylindrene er frakoblet, kører motoren mere energieffektivt. Afhængigt af kørestilen kan denne teknologi reducere brændstofforbruget med mere end 0,5 l/100 km. ACT aktiveres ved motoromdrejningstal mellem 1.400-4.000 o/min., ved et drejningsmoment på 25-100 Nm og ved hastigheder på op til 130 km/t.

Start-stop-system

Ideen med start-stop-systemet er at stoppe motoren, hver gang der ikke er brug for, at den kører. Det er særligt praktisk ved bykørsel, da det reducerer brændstofforbruget markant. Start-stop-systemet aktiveres automatisk, når motoren er blevet startet og kan til enhver tid deaktiveres manuelt.

Start-stop-system
Start-stop-system
Genindvinding af bremseenergi

Hvad sker der, når energi genindvindes? Kinetisk energi omdannes til anvendelig elektrisk energi, som lagres i batteriet eller bruges i bilens elektriske systemer. Når motorbremsen anvendes, forsyner generatoren apparater med strøm og genoplader batteriet. Det sparer brændstof, som ellers ville være blevet brugt til disse opgaver.

Genindvinding af bremseenergi
Genindvinding af bremseenergi
Eco-indstilling (Driving Mode Select)

En af indstillingerne i Driving Mode Selection-systemet er Eco – en indstilling til miljøbevidste førere, som prioriterer en økonomisk kørestil. En af funktionerne i Eco-indstillingen er friløbsfunktionen i biler med automatisk DSG-automatgearkasse. Friløbsfunktionen anvendes, når du kører uden at træde på speederen.

Gearskifteanbefaling

Valget af det rette gear kan spare brændstof og øge kørekomforten. Lavere omdrejningstal i motoren giver et lavere brændstofforbrug og en mere støjsvag motorgang. Symbolet i øverste højre hjørne af displayet bekræfter enten, at det aktuelle gear er korrekt, eller anbefaler at skifte et gear op eller ned.