Topkarakter hos Euro NCAP

Den nye Superb er blevet testet hos sikkerhedsorganisationen Euro NCAP, hvor den har fået en topplacering. Og det er bemærkelsesværdigt, da sikkerhedskravene er blevet skærpet betydeligt i år. 

Nu til dags handler test hos Euro NCAP om meget mere end at køre bilen frontalt ind i en mur, hvilket i øvrigt nu sker med 50 km/t. Det er også blevet obligatorisk med den såkaldte ‘pæletest’, som er en crashtest fra siden. Ikke mindst er der nu skrappe krav til, hvilket sikkerhedsudstyr bilen skal have som standard. Automatisk nødbremse, som hos ŠKODA hedder frontassistent, er standard i alle Superb-modellerne.

Samlet set fik den nye Superb de maksimale 5 stjerner, hvilket afspejler, at den opnåede en score på hele 86 % i de respektive kategorier for beskyttelse af voksne og børn. I kategorien for beskyttelse af fodgængere fik den nye Superb 71 %, mens den fik 76 % for sine sikkerhedssystemer.

Se den fulde rapport om den nye Superb på www.euroncap.com

Nedenfor kan du læse nærmere om de talrige assistentsystemer, der kan fås til den nye Superb.

Blind Spot Detect

Blind Spot Detect holder øje med biler i blinde vinkler, når du for eksempel vil overhale, eller ved motorvejssammenfletninger, hvor biler kan komme ‘snigende’ bagfra i højre side.

To radarer overvåger de bagfrakommende biler, og når der kommer en bil, lyser et lille LED-ikon i sidespejlet i den side, hvor den vil passere. Hvis du alligevel går i gang med at trække ind eller ud, begynder ikonet at blinke, mens der lyder en akustisk advarsel.

Blind Spot Detect er ekstraudstyr.

Frontassistent

Nu får den nye Superb frontassistent som standardudstyr. En radar under forkofangeren overvåger trafikken foran bilen, og systemet advarer dig og forbereder en opbremsning, hvis du bør bremse. Bremser du ikke, griber frontassistenten ind og nødbremser bilen. Systemet fungerer ved hastigheder mellem 5 og 210 km/t.

Frontassistent er standardudstyr.

Rear Traffic Alert

En klassiker ud i buler er dårligt udsyn, når man skal bakke ud af en parkeringsbås. Det løser Rear Traffic Alert ved at overvåge området bagved bilen med to radarer. Systemet advarer dig, hvis der er biler, som er på vej til at passere området bag din bil.

Der lyder et akustisk signal, ligesom du kan se på Bolero-radioens skærm, i hvilken side bilen kommer. Hvis du alligevel fortsætter med at bakke ud, bremser systemet bilen.

Rear Traffic Alert forudsætter Blind Spot Detect, som er ekstraudstyr. 

Vejbaneassistent

Ved hjælp af et kamera i forruden/bakspejlet holder systemet øje med vejstriberne og hjælper dig med at blive i den valgte vognbane.

Der er to indstillinger: I den ene indstilling sørger systemet for, at den nye Superb holder sig midt på vejbanen mellem striberne. I den anden indstilling griber systemet først ind, hvis du er på vej til at overskride en afstribning.
I begge indstillinger hjælper automatiske ratbevægelser dig til at blive på ret kurs.

Når du selv vælger at skifte vognbane ved at aktivere blinklyset, forholder systemet sig passivt.

Vejbaneassistent er ekstraudstyr.

Dynamisk Fartpilot

Den dynamiske fartpilot holder automatisk en afstand, som du selv definerer, til en forankørende bil. Så når du har indstillet den dynamiske fartpilot til en ønsket hastighed og nærmer dig en forankørende bil i din bane, sænker den nye Superb automatisk farten, ligesom den accelererer, når der atter er fri bane, eller hvis du trækker ud og overhaler.

Dynamisk fartpilot fungerer ved hastigheder mellem 5 og 210 km/t., og hvis den nye Superb desuden har DSG-automatgear, klarer systemet køkørsel i kortere intervaller, så du ikke selv behøver at bruge bremsepedalen.

Dynamisk fartpilot er ekstraudstyr.

Smart Light Assist

På udstyrsniveauet Style har den nye Superb automatisk fjernlyskontrol. Den blænder automatisk det lange lys ned og op, når du møder og har passeret en modkørende bil, ligesom den automatisk blænder ned, når du nærmer dig en forankørende.

Smart Light Assist er – ja – endnu smartere. Det tilpasser simpelthen fjernlysets lyskegler, så trafikken foran dig ikke bliver blændet. Derved kan du køre med det lange lys på hele tiden for maksimal sigtbarhed.

Smart Light Assist er ekstraudstyr.

Traffic Jam Assist

Køkørsel er dødkedelig, og Stop & Go-kørsel øger risikoen for buler.
Traffic Jam Assist sørger for, at den nye Superb automatisk holder sin bane og følger trafikken ved at accelerere og bremse. Dog skal føreren have begge hænder på rattet, ligesom systemet af sikkerhedshensyn skal genaktiveres efter 15 sekunder med et vip af en stilkarm.

Traffic Jam Assist forudsætter dynamisk fartpilot og vejbaneassistent, som er ekstraudstyr.