ŠKODA KAROQ

KAROQ er en helt ny model med ŠKODAs nye SUV design. Den er betydeligt større end ŠKODA Yeti, som den afløser, og kan fortsat fås med det unikke VarioFlex-bagsædesystem.

 

De danske priser på KAROQ bliver fastsat senere på året, og den introduceres i Danmark i februar 2018.


BETYDER BIL OG PIL

ŠKODAs nye SUV har ŠKODAs nyeste designsprog med dynamiske og skarpe linjer. På den måde går designet op i en højere enhed med navnet, som er inspireret af Kodiak-øhavets indianske befolkning. Dér er ordet for en bil 'KAA'RAQ', og en pil, der som bekendt er en del af ŠKODAs logo, hedder 'RUQ'. Sammentrækningen af de to ord er: KAROQ.

ŠKODAs nye SUV vil tiltale såvel mænd som kvinder, der har en aktiv livsstil og ønsker en rummelig familiebil, der forener flot design og praktiske egenskaber.

VARIOFLEX-BAGSÆDE OG OP TIL 1.810 LITER BAGAGE

KAROQ er 4.382 mm lang, 1.841 mm bred and 1.605 mm høj. Dermed er KAROQ hele 160 mm længere end Yeti, og da den samtidig har en akselafstand på 2.638 mm er det en særdeles rummelig SUV. Ikke alene er der 69 mm knæplads på bagsædet. KAROQ har et bagagerum på 521 liter, som øges til 1.630 liter, når bagsædet fældes frem.

Bagsædet er det noget helt særligt i KAROQ. Den kan nemlig fortsat fås med Yetis praktiske VarioFlex-bagsædesystem, hvor de tre bagsædepladser kan indstilles individuelt eller tages helt ud. Dermed kan bagagerumspladsen varieres fra 479 liter til 588 liter med sæderne i brug, og når de bliver taget ud, er der et varerum på hele 1.810 liter.

DYNAMISK FARTPILOT

KAROQ kommer med en frontassistent med fodgængerbeskyttelse, så den kan nødbremse bilen, hvis man ikke reagerer i tide på såvel forankørende trafik som fodgængere. Derudover vil KAROQ kunne fås med en parade af assistentsystemer som f.eks. dynamisk fartpilot, der sørger for at holde sikker afstand til forankørende biler, og Traffic Jam Assist, der automatisk holder banen, bremser og accelererer ved køkørsel. Ligeledes kan der tilvælges udstyr som f.eks. vejbanebaneassistent, der kan gribe ind, hvis man uforvarende er ved at overskride vejbanens afstribning.

 

ŠKODA CONNECT MED NØDOPKALD

Nødopkaldsfunktionen gør det nemt og hurtigt at rapportere en ulykke til alarmcentralen med et tryk på en SOS-knap i loftet ved bakspejlet. Men funktionen bliver endnu bedre, når den automatiske del bliver fuldt understøttet af alarmcentralen i Danmark i løbet af 2018. Systemet er nemlig i stand til at oprette automatisk forbindelse til en alarmcentral, hvis KAROQ selv er involveret i en ulykke, som er så kraftig, at en airbag og/eller selestrammer bliver udløst. I så fald bliver der automatisk sendt data til alarmcentralen om GPS-position, hastigheden da ulykken skete, kørselsretning og antallet af passagerer, så alarmcentralen kan videregive dem til redningstjenesten. Samtidig bliver der etableret en taleforbindelse mellem alarmcentralen og kabinen.

OP TIL 2.000 KG ANHÆNGER

KAROQ stiller i første omgang med to TSI-turbobenzinmotorer og to TDI-turbodieselmotorer, som alle er stærke og økonomiske. 1.0 TSI har 115 hk, 1.5 TSI ACT med automatisk cylinderfrakobling har 150 hk, 1.6 TDI har 115 hk og 2.0 TDI har 150 hk. Alle motorer fås med et 7-trins DSG-automatgear. Endnu kraftigere motorer bliver måske introduceret på et senere tidspunkt. Den mest økonomiske benzinmotor er 1.0 TSI 115 hk DSG, som kører op til 19,2 km/l i henhold til EU-normen, mens dieselmotoren 1.6 TDI 115 hk DSG mestrer helt op til 23,3 km/l. 2.0 TDI 150 hk med 4x4 må trække en anhænger på op til 2.000 kg.

SUNDHEDSRAPPORT OG BRÆNDSTOFPRISER

Care Connect rummer en hel parade af funktioner, som giver værdi i hverdagen. F.eks. forbinder Care Connect KAROQ med en app på smartphonen, hvor man bl.a. kan tjekke, om man låste bilen, hvor den er parkeret, eller om den overskrider en forudindstillet hastighedsgrænse. Desuden forbinder Care Connect KAROQ til den foretrukne ŠKODA-servicepartner, som registrerer, når det er tid til service og automatisk sender forslag til dato for værkstedsbesøg. Samtidig kan man til hver en tid selv se bilens 'sundhedsrapport' i ŠKODA Connect portalen på en computer – f.eks. om bremserne er slidt ned, eller om der mangler luft i dækkene.